Menu

Onderdeel van Pixfactory

Enkele tips voor het omzetten van je foto’s voor het internet

JPEG kwaliteit van 5 of minder is meer dan genoeg voor het web.
JPEG kwaliteit van 5 of minder is meer dan genoeg voor het web. Fotograaf: Bob Luijks

Je bent een dag op stap geweest in een prachtig winters landschap. Tijd om de foto’s van het geheugenkaartje over te zetten naar de harde schijf en op social media, website of blog te plaatsen. Enkele tips:

  • Fotografeer je in Adobe RGB of een kleurprofiel van de camerafabrikant zelf, zet je foto’s dan eerst om naar sRGB. Monitors en printers werken met dit laatste kleurprofiel. Wanneer je een foto niet omzet naar sRGB, weten veel browsers er geen raad mee en kan het resultaat fletser met mogelijke kleurfouten zijn. Zie onderstaande foto’s. Beide foto’s zijn identiek, alleen het kleurprofiel verschilt. Zie je geen kleurverschil, ook dat is mogelijk.
  • Een foto zet je meestal niet in de maximale resolutie op het web. Je wilt immers niet dat je foto’s zomaar door derden gebruikt worden. Een resolutie van 600 tot 1920 (full HD) is meer dan voldoende.
  • Wanneer de basisfoto veel fijne details bevat, kan de foto na het verkleinen soms wat onscherp kijken. Pas in dat geval nog een lichte naverscherping toe.
  • Sla een foto op in jpg met een maximale beeldkwaliteit van 5. Dat lijkt erg weinig, maar de foto’s hoeven toch niet gebruikt te worden voor drukwerk. Hoe minder KB’s de foto’s in beslag nemen, hoe sneller ze geladen worden. Dit is vooral fijn nu veel websites en social media bekeken worden via smartphones en tablets. Naast een snellere laadtijd, betekent dat ook een mindere belasting op de databundel.
  • Niet alle websites vinden het fijn wanneer er spaties in de bestandsnaam gebruikt worden. Voorkom ook het gebruik van leestekens. Wil je dat je foto in Google gevonden wordt, gebruik dan een logische bestandsnaam die de lading van je foto denkt.
Foto in Adobe RGB.
Foto in Adobe RGB. Fotograaf: Bob Luijks
Foto in sRGB.
Foto in sRGB. Fotograaf: Bob Luijks

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Wellicht ook interessant voor u