HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema ‘best of 2016’: Frank en Hanneke

In dit eerste thema van 2017 blikken we terug op 2016. Wat zijn jouw beste beelden, waar ben je trots op? Frank en Hanneke laten een zonsopkomst in de winter, respectievelijk een zonsondergang in de zomer zien.
Beide sfeervolle beelden die ik met veel plezier bespreek!

Fotobespreking thema ‘best of 2016’: Frank en Hanneke
Camera Sony SLT-58, lens 18-55, statief, f/13, 1/13sec, ISO 100, brandpunt 40 mm. Met een kleine groep bezig met een fotocursus, wil 3 foto's uitkiezen voor de eindpresentatie. Deze foto is in de ochtend met de voor mij ideale omstandigheden net onder het vriespunt met de opgaande zon en een beetje mist. Ik kreeg kippevel, ook van de kou, maar zeker van het moment. Het mooie van de foto is de diepte en de doortekening van het licht in de bomen. Fotograaf: Frank van den Bosch
Delen

Frank van den Bosch

Ik voel de kou…

Het grote nadeel van fotografie, en daar heb ik al eens eerder over geschreven (zie ‘… in het echt was het mooier‘), is dat je de werkelijkheid niet kan weergeven. Alle belangrijke zintuiglijke waarnemingen als geluid, gevoel, maar ook beweging die in het veld jouw ervaring en gevoel bepalen vallen weg bij het maken van een foto. Wat overblijft is een plat plaatje. Het is dan ook enorm moeilijk om precies jouw gevoel over te brengen aan de kijkers thuis. Immers, zij waren er niet bij. Voor jou als maker is het makkelijk om het gevoel terug te krijgen bij het zien van je foto, jij weet wanneer en hoe de foto gemaakt is, voor jou hoort dit beeld bij alle zintuiglijke ervaringen op dat moment. Maar iedereen die er niet bij was kent het verhaal en de omstandigheden niet… of hij/zij dan ook hetzelfde zal ervaren als de maker is dan ook maar de vraag.

Waar leidt deze lange inleiding nou heen vraag je je af? Naar wat ik ervaar bij jouw beeld en vervolgens lees wat jij erbij schrijft. En dan denk ik dat het hier heel goed gelukt is om je gevoel aan mij over te brengen. Ik ervaar de kou, de stilte, het gekraak van de rijp met daarbinnen het warme van de zon. Ik was er niet bij, maar voel wel met je mee, en dat is heel knap!

Twee bijna dezelfde beelden

Wij bespreken altijd drie beelden en dat ga ik nu ook doen. Maar ik heb een beetje vals gespeeld. Ik zag namelijk twee beelden van jou die vanaf dezelfde plek gemaakt zijn op dezelfde dag, iets na elkaar en met iets andere instellingen. In beide beelden refereerde jij ook naar elkaar en ik zou ze dan ook heel graag samen bespreken. Ik pak de andere er even bij.

Camera Sony SLT-58, lens 18-55, statief, f/16, 1/10sec, ISO 100, brandpunt 24 mm. Deze foto heeft een mooie scherptediepte alleen jammer van de 3 grassprieten rechtsonder. Ook de kleur is mooi , ondanks de kou geeft deze foto een warm gevoel
Camera Sony SLT-58, lens 18-55, statief, f/16, 1/10sec, ISO 100, brandpunt 24 mm. Deze foto heeft een mooie scherptediepte alleen jammer van de 3 grassprieten rechtsonder. Ook de kleur is mooi , ondanks de kou geeft deze foto een warm gevoel Fotograaf: Frank van den Bosch

Beide foto’s zijn vanaf dezelfde plek, slechts iets na elkaar en met andere brandpuntsafstand. Toch geven ze mij beide een heel ander gevoel. Het tweede beeld is iets meer uitgezoomd (24mm) waardoor er meer voorgrond met begrijpte sprietjes op staan. Het eerste beeld heb je wat meer ingezoomd (40mm) waardoor de sprieten worden teruggebracht tot alleen de puntjes. Ondanks dat bij het tweede beeld de zon al iets verder op is, is hier toch minder warm oranje-achtig licht te zien. Wat compositie betreft zijn beide beelden redelijk gelijk, de zon staat centraal en wordt omringd door plukjes bomen. Tot zover de verschillen en overeenkomsten… wat spreekt mij nou het meeste aan?

Om meteen met de deur in huis te vallen…

…het tweede beeld. De rijp in de voorgrond, tezamen met het mindere oranje licht, geeft mij hier veel meer het koude winterse gevoel. Bij het eerste beeld trekt de zon de aandacht, is weinig rijp te zien (behalve de topjes van de sprietjes) en zit er geen zichtbare rijp op de bomen. Ik krijg hier een wat warmer gevoel bij, mis toch wat de kou. Verder vind ik de sprietjes erg krap afgesneden, alles heeft een fundering nodig, deze sprieten zweven in de lucht. Bij de tweede is het een duidelijke voorgrond waar je als fotograaf doorheen en overheen kijkt. Bij de eerste lijkt het net of er per ongeluk wat sprietjes voor het beeld zijn gekomen. Verder zie ik in het tweede beeld meer mooie structuren in de wolken, in het eerste vallen die wat weg tegen het bovenkader.

En die onscherpe sprietjes rechtsonder dan? Ja, die storen mij helaas ook. Ondanks de keuze voor grote scherptediepte (f/16) vallen ze nog steeds buiten het scherptedieptegebied. Waren die niet even weg te buigen in het veld? Voorzichtig uit het beeld buigen en dan weer laten terugveren? Wen jezelf aan dat je tijdens het fotograferen met je oog even het kader van het beeld afgaat om te kijken of er niet sprieten zoals deze in het beeld zitten die er niet in moeten. Of meteen achteraf even kijken, maar niet wachten tot thuis…

Al met al twee hele sfeervolle beelden van een winter op de valreep! Vind jij nog steeds de eerste de mooiste? Of kan ik je overtuigen? Maakt niet uit hoor… maar ik hoor het graag!

Hanneke Klijnstra-Hellewegen

 Olympus OM/D M5 lens 12/40 mm f 2.8
Olympus OM/D M5 lens 12/40 mm f 2.8 Fotograaf: Hanneke Klijnstra-Hellewegen

Samen beleven…

Een manier om een foto te laten leven en het gevoel over te brengen wat jij op dat moment had is om de kijker, samen met iemand in beeld,  de foto te laten beleven. Bij alle foto’s in folders van reisorganisaties zie je mensen in het landschap. Niet voor niets, wanneer jij naar zo’n foto kijkt denk je… daar had ik kunnen staan. Het wordt ineens ‘echt’, alsof het landschap zonder die persoon een soort utopisch beeld is, met die persoon ineens een haalbaar moment waar iedereen van zou kunnen genieten. Heel krachtig dus! Moet iemand dan niet in de lens kijken? Ja, volgens portretfotografen natuurlijk wel, maar juist het feit dat de persoon hier in beeld dezelfde kant op kijkt als ik maakt het beeld zo krachtig. We vergapen ons samen aan de kleur in de lucht en de prachtige reflectie.

Wat een prachtige avond moet dit geweest zijn in juli. Om om 21:30 nog zo heerlijk te kunnen genieten van de warmte van het avondrood. En die sfeer spreekt ook helemaal uit dit beeld. De kleur is warm en die warmte ervaar ik als kijker ook.

Compositie gaat over plaatsing objecten

Waar zet je een object in de foto, waar leg je de horizon, etc. Alles heeft een eigen plek en bij een goede compositie hoort alles precies dáár waar het staat. Zo vind ik hier de plaatsing van de persoon krachtig, het hoofd precies los van de reflectie van de bomen in de achtergrond en mooi links onder op de gulden snede. Ook de lijnen het beeld in, m.n. van de berg/heuvel rechts samen met de reflectie leidt mij mooi het beeld in.

Dirigeer je model

Heb ik dan helemaal geen tips? Jawel. Het is namelijk slecht zichtbaar wat de persoon (je partner?) aan het doen is. Na veel turen vermoed ik dat hij aan het vissen is, ik meen het uiteinde van een hengel te zien. Maar juist het feit dat ik er zo mee bezig ben leidt af van het beeld. De persoon kijk ik op zijn rug, maar is eigenlijk helemaal niet bezig met het landschap, althans, zo ervaar ik het. Daardoor worden landschap en persoon twee verschillende dingen. In een landschapsbeeld, en dat is dit want de persoon is té klein om echt onderwerp van de foto te zijn, moet alles bij elkaar horen en elkaar ondersteunen. Zo had ik in dit geval even gevraagd of hij wilde hurken of in ieder geval stoppen met zijn bezigheden, iets schuiner voor mij zou kunnen staan zodat ik ook een stukje van zijn wang zou zien, en dan in de verte zou willen kijken. Daarmee dirigeer je niet alleen je model, maar later ook je kijker, immers, de emotie van het model (zich vergapen aan het landschap) wordt dan overgenomen door mij als kijker. Dus fotografeer je doelbewust met iemand in beeld? Dirigeer hem/haar dan ook en zorg ervoor dat hij/zij met zijn/haar houding ook ondersteunt aan het beeld. Maak hem/haar één met het beeld.

Laatste twee tips: haal even die tassen / spullen weg vóór je de foto maakt, ze voegen niets toe maar leiden mij als kijker wel af. En… ik zou je naam veel kleiner in het beeld zetten want ook die leidt mij enorm af van het verder prachtige beeld!

Ben ik nog wel nieuwsgierig of ik het nou goed heb… is het je partner die aan het vissen is? Laat het mij weten!

Ook je foto laten bespreken? Stuur dan snel in…

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Deel dit artikel


8
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Hanneke Klijnstra op 9 januari 2017 om 21:44

    Johan, heel leuk dat mijn foto is uitgekozen om te worden besproken. Ik ben zeer vereerd. De man is inderdaad aan het vissen en is niet mijn partner, zoals je veronderstelde. Integendeel ik kende hem helemaal niet. Ik heb nog een paar opnames van de ondergaande zon, maar deze met de man in beeld is veruit de mooiste. Na jouw uitleg begrijp ik nu ook waarom. Ik neem de tips die je meegeeft ter harte en zal er bij een volgende keer aan denken om de personen iets te dirigeren. Nogmaals dank. Ook de beschrijving bij de andere foto’s is zeer verhelderend en neem ik mee. Hanneke Klijnstra

    1. Dank je wel voor je opheldering… had ik in ieder geval één deel goed 🙂 succes!

  2. Door Frank van den Bosch op 8 januari 2017 om 22:35

    Johan, bedankt voor de bespreking van mijn foto’s. Ben een beetje trots dat ik je mijn beleving kan overbrengen. De tips neem ik van harte over, en ja, na het nogmaals goed bestuderen van de foto’s heb je mij overtuigd om voor de tweede foto te gaan als eindpresentatie.

    1. Dank je wel voor je reactie. En trots mag je ook best zijn op deze beelden hoor 🙂 veel succes met de presentatie!

  3. Door Ans Snoeren op 8 januari 2017 om 11:02

    Ik Kan verder met zo’n bespreking!

    1. fijn te horen! laat ons de resultaten zien!

  4. Door Hajo Tuitman op 8 januari 2017 om 08:12

    Heel goede foto bespreking bij zeer mooie foto’s. Ik heb er wat van opgestoken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *