HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

fotobespreking thema creativiteit & abstractie: Nollie, Ans en Anneke

Creativiteit en abstractie is echt zo’n thema waar je alle kanten mee op kunt. Dit thema kan je aangrijpen om je visueel volledig uit te leven. Lekker hoor, niets is fout. Maar, is dat eigenlijk wel zo? Er is een illuster Fries bandje dat omschreef het als volgt: “Ik sei, ik bin in keunstner en spikere ’n skeet fêst op in planke”. De vertaling laat zich raden.

Persoonlijk hou ik erg van abstract en zeker van creativiteit. Minimalisme en nieuwe dingen uitproberen. Op zoek naar de essentie en Iets met een twist waardoor ik verrast word en twee keer moet kijken. Dat vind ik leuk.

De fotografen die beelden hebben ingezonden voor dit thema hebben zeker hun best gedaan om er iets verrassends van te maken. Creativiteit is door de inzenders in veel gevallen geassocieerd met beweging en abstractie met structuur. Top! Dank voor alle inzendingen.

fotobespreking thema creativiteit & abstractie: Nollie, Ans en Anneke
Camera canon 350 D Lens 17.0.85.0 mm Diafragma 1/5 Sluitertijd 32 Iso 100 Brandpunt 72.0 mm Bewolkt. Slootje en weiland in mijn buurt waar ze nu paaltjes aan het plaatsen zijn om de koeien en schapen willen behoeden dat ze niet weer in de sloot terecht komen vandaar de paaltjes nog zonde draad. Fotograaf: Nollie Schreurs
Delen

Nollie Schreurs

Geen idee, maar mooi!

Ik heb geen idee, waar naar ik kijk, maar ik vind het mooi. Abstract, minimalistisch, maar wel heel slim opgebouwd. Door de beweging zit er een soort flow in. Een genot om naar te kijken. Ook de stoelen van de thuis jury draaiden om en ik heb een kritisch publiek 🙂

Strak gedaan

Ondanks de onscherpte door de rustige beweging van de camera is er een strak beeld ontstaan dat bestaat uit sterke diagonalen, driehoeken en verticale lijnen. Sterke kleurcontrasten helpen in de balans van de beeldopbouw.

Dichtgeknepen

Om een lage sluitertijd te realiseren heb je op iso 100 gefotografeerd en je diafragma volledig dichtgeknepen. Dat is op zich prima. Een nadeel is wel dat de kwaliteit van je lens bij een diafragma van f/32 niet optimaal is. Door de lens helemaal dicht te knijpen ontstaat er diffractie. Een beetje een technisch verhaal, maar het komt er op neer dat de lensopening gewoon te klein wordt om het beeld helemaal scherp weer te geven. Voor deze foto wellicht niet nodig, maar toch iets om over na te denken. De “sweet spot” ligt bij de meest lenzen tussen f/5.6 en f/11. Als je een lage sluitertijd wilt dan kun je ook een grijs filter of een polarisatiefilter gebruiken. Een grijsfilter kun je op sterkte kopen. Een polarisatie filter neemt ongeveer 1,5 stop licht weg.

stofjes

De nabewerking is op zich prima gedaan. Je zou kunnen overwegen om ietsje meer contrast aan te zetten, maar dat is een kwestie van smaak. Wat geen kwestie van smaak is, zijn de stofjes, die je aan de linker onderkant van de foto ziet. Die had je eigenlijk nog even weg moeten poetsen. Jammer want het doet afbreuk aan het eindresultaat.

Ans Snoeren

camera: Canon Eos80D; Valt zo'n foto nu onder abstract?
camera: Canon Eos80D; Valt zo’n foto nu onder abstract? Fotograaf: Ans Snoeren

Reflectie….

Ans heeft met haar Canon 80D en een flinke telelens een opname van een spiegelend wateroppervlak gemaakt. De kleur en structuur is prachtig. Een omlijsting van de details in de reflectie. Want wat zie je? Ik heb de foto maar eens flink groot op het scherm gezet en vanaf een afstandje bekeken. Ik weet niet of het zo is – en dat is ook niet zo belangrijk – een voetstap in de plas waardoor de spiegeling van de overhangende takken zichtbaar wordt. Slim gedaan!

Structuur en lijnen

Het beeld heeft mooi diagonale lijnen en een fijne structuur als omlijsting van de reflectie in de heldere plas. Goed gezien en uitgevoerd.

Uit het handje?

Gelukkig kan ik de EXIF informatie achterhalen en zie dat dit beeld is gefotografeerd op iso 400, 1/100 ste sluitertijd en een diafragma van f6.3. Als je deze foto uit het handje hebt gemaakt dan vind ik het knap dat de reflectie van de takken scherp is. Ik hanteer in de uitleg tijdens mijn workshops altijd de vuistregel 1/brandpuntafstand als sluitertijd om je beelden uit de hand scherp te krijgen. In dit geval zou dat 1/ (270mm x 1.6 (crop)) = ongeveer 1/400 ste sluitertijd zijn.

Uit het handje of toch een statief gebruikt?

Punch!

De foto is vrij vlak. Heb je er een nabewerking op gedaan? Ik hou wel van kleur en contrast. Bij deze foto zou ik er voor kiezen dat iets aan te zetten. Dat kan gemakkelijk in Photoshop of Lightroom met een contrastcurve en een beetje verzadiging.

Anneke Martin

Canon EOS 70D + Tamron 90 mm macrolens. Vraag: hoe kan ik door (bewerkte) belichting de lijnen beter uit laten komen? Zou bewerking van de kleuren het beeld sterker kunnen maken?
Canon EOS 70D + Tamron 90 mm macrolens. Vraag: hoe kan ik door (bewerkte) belichting de lijnen beter uit laten komen? Zou bewerking van de kleuren het beeld sterker kunnen maken? Fotograaf: Anneke Martin

Je kan de boom in…

Ik moest 2x kijken voordat ik wist wat ik zag. En dat is leuk. Verrassend. Een boomstam met een macrolens gefotografeerd waardoor je eigenlijk alleen maar structuren ziet. Scherpte en onscherpte gaan mooi in elkaar over. Goed dat je je camera scheef gehouden hebt zodat de scherpte diagonaal over het beeld gaat dat maakt het net wat speelser. De onscherpte zit zo mooi in de hoekjes. Vind ik erg geslaagd.

Straatjes

Voor een goede flow in een compositie kijk ik altijd naar “open straatjes”. Ik bedoel hiermee dat je in een compositie kunt proberen om lijnen mee te nemen die niet afgesneden worden. Dat geeft een mooie dieptewerking. Dat is hier ook goed gelukt. Je ziet een sterke afwisseling tussen licht en donker en structuur van de schors. Dat geeft ruimte en neemt je mee door het beeld. Top!

Ruisachtige macro

Er is hier duidelijk met een macrolens gefotografeerd. Anneke heeft een Canon 70D met een 90mm macrolens gebruikt om van heel dichtbij te kunnen scherpstellen. Je ziet dat er ondanks een diafragma van F/16 slechts een heel beperkte scherptediepte is. De sluitertijd van 1/125ste is gerealiseerd door de iso op te schroeven tot iso5000. Ik verwacht dat je dit hebt gedaan om uit de hand te kunnen fotograferen. Klopt dat? Door de hoge iso waarde zie je echter nogal wat ruis in de onscherpe delen. Op zich is dat vrij gemakkelijk met bijvoorbeeld NeatImage of NIK Dfine weg te halen. Er zijn nog twee opties: De eerste is gebruik maken van een statief. De sluitertijd maakt dan niet meer uit. Al zou je op 10 seconden bij Iso 100 uitkomen. Geen probleem! Een andere optie is om – in dit specifieke voorbeeld – je diafragma 1 of 2 stops open te draaien (f/11 of f/8). Je offert dan scherptediepte op, maar daardoor kun je bij een gelijkblijvende sluitertijd je iso waarde ook 1 of 2 stops verlagen. Resultaat: minder ruis.

Na ontruizen komt verscherpen

Het verwijderen van ruis is meestal de eerste stap in mijn photoshop workflow. Waarom? Omdat de ruis altijd erger wordt naar mate je verdere bewerking gaat uitvoeren. Verscherpen en andere contrast verhogende bewerkingen zijn direct zichtbaar in de ruis van de foto. Weg er mee dus! Je zou het contrast iets kunnen verhogen in deze foto. Dat maakt het beeld naar mijn idee net iets sterker.

 

Wil je ook feedback? Stuur dan snel je beelden in!

Lijkt het je leuk om reactie te ontvangen van één van onze ervaren fotografen over jouw eigen beelden? Aarzel dan niet en stuur snel je eigen beelden in, wie weet prijkt jouw foto wel volgende week zondag op Natuurfotografie.nl!

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Deel dit artikel


3
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Dank je voor de reactie op mijn foto, ik heb de stofjes verwijderd en kijk nu helder tegen de foto’s aan, de andere tips die je gaf zal ik zeker uitproberen.

  2. Door Anneke Martin op 11 december 2016 om 20:15

    Fijne feedback! Ik heb bewust gekozen om de foto niet op ruis te bewerken (ook vanwege de onervaring maar om te zien of er een opmerking over zou komen; Dfine ga ik eens bekijken iig!). En ja, bewust geen statief gebruikt om een goede hoek te kunnen creeeren voor de lijnen. Het was die dag ook bewolkt trouwens. Het lastige van macro vind ik de juiste scherptediepte (diafragma) te vinden in combi met de hoek waaronder je de foto maakt. Dus loodrecht op het onderwerp voor zoveel mogelijk scherptediepte? Wat betreft workflow en noise reduction…vraag is ook of je de ruis altijd wilt reduceren?

  3. Door Ans Snoeren op 11 december 2016 om 08:04

    Klopt Hillebrand, ik heb met statief gewerkt. Bedankt voor de reaktie, ik kan hier mee verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *