Lenie Doornkamp-Huizing
Inhoud en impact
Een prettig kijkende foto van een grote keizerlibel (Anax imperator), met een mooie, dromerige achtergrond. Door het kleurcontrast tussen onderwerp en achtergrond krijg je veel diepte in de foto. Doordat de kleuren van de achtergrond ook weer terug komen in het borststuk van de libel, vormen beide een harmonieuze eenheid.
Compositie
Je hebt de libel rechts in je beeld geplaatst, waardoor er in de vliegrichting ruimte overblijft. Dit kijkt prettig en geeft richting aan het beeld. De libel vliegt wel precies door het midden van het beeld, iets hoger in het beeld geplaatst zou meer de suggestie van hoogte geven.
Techniek
Je hebt gekozen voor 400mm, f/5.6. Het uiterste bereik van jouw objectief in brandpuntsafstand en diafragma. Bij jouw objectief goed bruikbaar, dat is echter niet bij alle objectieven verstandig. Veel objectieven – zeker telelenzen – presteren niet optimaal bij de grootste diafragmaopening, gebruik daarom voor de zekerheid een iets kleinere diafragmaopening zoals f/6.3 of f/7.1. Net dat kleine beetje diafragmeren kan zeker bij de niet professionele lenzen een enorm verschil opleveren in scherpte. Probeer ook eens wat meer ruimte te geven, door wat uit te zoomen, daardoor krijg je wat meer het beeld van de libel in zijn element.
Je vroeg of het beeld nu niet te saai is. Dat geeft al aan, dat je op zoek bent naar meer. Je zou wat meer spanning in de foto kunnen krijgen, door een suggestie van snelheid mee te geven. Door een langere sluitertijd te kiezen en mee te trekken verandert de achtergrond in horizontale banen, waardoor er vaart in de foto komt.
Nabewerking
Je geeft aan, dat je dit keer voor het gemak op jpg hebt geschoten. Dat is jammer, want doordat je toch de hooglichten wat terug wilde schroeven, verlies je al snel kleurnuances. Met een goed foto-bewerkingspakket kun je met een druk op de knop alsnog die standaard jpg genereren vanuit de RAW, dus dat is amper extra werk. Fotografeer dus bij voorkeur altijd in RAW, dan had je nu veel meer speelruimte gehad. De foto zou nog iets sprankelender kunnen, door de kleuren van de achtergrond wat op te lichten.
Huub Verbeek
Inhoud en impact
Wat bij deze foto van het icarusblauwtje (Polyommatus icarus) meteen opvalt is de zachte achtergrond met groentinten, die prachtig contrasteert met de vlinder. Door voldoende ruimte rond de vlinder te houden laat de foto ook zien in wat voor omgeving de vlinder zich ophoudt. Die omgeving hoeft daarvoor helemaal niet scherp te zijn, een impressie is voldoende. Daardoor is een fraai, harmonieus beeld ontstaan.
Compositie
Door de vlinder uit het midden te plaatsen is een gevoel van ruimte ontstaan. Door de verticale lijnen in het beeld, kan ik mij ook voorstellen dat je een staand beeld had gemaakt. Dan was het blad rechtsboven ook niet in beeld gekomen. Bij twijfel werkt vaak de gulden snede, in dit geval zou je zódanig kunnen snijden dat het oog mooi in het gulden snede punt zit. Ik twijfel nog wel een beetje over het schuine blad. Op zich zou alleen et blad waar de vlinder opzit wat saai geweest kunnen zijn maar het andere blad is voor mij eigenlijk net te weinig zichtbaar en valt er wat af. Helemaal nog dat puntje van een derde blad in de rechterbovenhoek. Door echter te snijden richting de gulden snede zul je die kwijtraken.
Techniek
De keuze voor een diafragma van f/5.6 levert een goed scherpe vlinder op en een zachte, vage achtergrond, waarbij alle tinten mooi in elkaar overvloeien. Door de 2/3 stop overbelichting is helaas het wit uitgebeten, de vlinder is overbelicht en oogt daardoor wat flets. De camera werkt met gemiddeld grijs voor het bepalen van de belichting, wanneer je onderwerp afwijkt van de lichtreflectie die overeenkomt met gemiddeld grijs, dien je aanpassingen te doen in belichting (overbelichten bij lichtere onderwerpen en onderbelichten bij wat donkerdere onderwerpen). Een vuistregel is echer dat gras dezelfde lichtrefelctie heeft als gemiddeld grijs. In dit geval had je dus niet hoeven corrigeren in belichting, die 2/3 stop waren niet nodig geweest. Dan waren de kleuren waarschijnlijk ook wat dieper en minder flets geworden.
Nabewerking
Omdat de overbelichte puntjes maar klein zijn, is er een kans dat er in de originele RAW-file nog wel wat informatie zit. Het is de moeite waard de foto nog eens te bewerken en daarbij de hooglichten wat terug te schroeven.
Het kleine groene puntje rechtsboven zou ik zelf even weghalen.
3 reacties
Hartelijk dank, Henk voor de uitgebreide bespreking van mijn foto en sorry voor de late reactie (vakantie).
Ik ben het in het algemeen eens met je beoordeling zoals het derde bladpuntje dat stoort en niets toevoegt. Maar, zoals je al zegt zou het verwijderen van het tweede blad wel een saaier beeld geven. Ik fotografeer tegenwoordig zelden nog in RAW ( of de lichtomstandigheden moeten erg dramatisch zijn) . Ik heb vaak bewerkte RAW-beelden vergeleken met de jpegs zo uit de camera en voor mij had dit geen toegevoegde waarde meestal.Je zegt dat je de hooglichten wat uitgebeten vindt : ik kan het op mijn monitor niet ontdekken . Ben het eens dat een overbelichting van 2/3 stop niet nodig is geweest !
Fijn dat je de tijd hebt genomen om mijn foto te beoordelen.
Ik bedoel natuurlijk de bespreking door Henk Muijs!!
Per mail kreeg ik het verzoek te reageren op de bespreking door Huub Verbeek, dus bij deze mijn reactie. Ten eerste was ik al blij verrast dat mijn foto was uitgekozen, leuk! De opmerkingen over inhoud, impact en compositie kan ik mij volledig in vinden. Ik had de foto ook iets anders kunnen uitsnijden om de hoogte te suggereren. Wat betreft de techniek, tja, je moet in zo’n geval heel snel keuzes maken in verband met de snelheid waarmee zo’n dier vliegt. Je ziet ‘m vliegen en dan wil je ‘m pakken. Juist vanwege die snelheid wilde ik een zo kort mogelijke sluitertijd. Daarom gooide ik het diafragma helemaal open. Ik wist dat dit objectief het aan kon. De meetrektechniek ben ik ook bekend mee, maar in dit geval was ik bang dat het dier er vandoor was voordat ik van alles kon uitproberen, dus koos ik voor de methode die ik nu gehanteerd heb. De libel was kort daarna inderdaad gevlogen. Omdat ik soms erg veel foto’s maak tijdens een uitstapje, heb ik dan ook veel om na te bewerken. Daarvoor gebruik ik trouwens Lightroom CC. Fotografeer normaal altijd in RAW, maar ik was wel benieuwd naar de prestaties van mijn camera in jpeg. Gezien de vakantieperiode dacht ik, laat ik het eens uitproberen. Vandaar deze keer een jpeg. Ik had natuurlijk ook de camera op RAW én jpeg kunnen zetten, maar ja. Grote rol speelt ook een beperking met mijn handen die ik niet goed kan belasten, dus daar moet ik ook rekening mee houden. Minder nabewerken is dan een groot voordeel voor mij. Nogmaals dank voor de bespreking en tips!