Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema insecten: Lenie en Huub

Met inmiddels meer dan 70 inzendingen blijkt het thema insecten enorm populair. Vele mooie beelden komen binnen en het is voor het team van fotografen dan ook lastig om een goede keuze te maken. Daarbij kijken ze niet zozeer naar de mooiste foto's (het is geen wedstrijd) maar juist naar beelden die hen aanspreken of opvallen. Na Martin neemt Henk Muijs het stokje over en bespreekt zijn eerste twee beelden.
Canon 7DMII, Canon EF 100-400 F4.5-5.6 IS II USM. Deze libel vloog heen en weer boven een plasje en bleef soms even hangen. Dat moment heb ik geprobeerd te vangen. In tegenstelling tot anders (normaal alles in RAW) heb ik deze foto in jpeg gemaakt. Ik koos die dag voor het gemak... Iets de hooglichten teruggezet, maar verder onbewerkt. Aan de ene kant ben ik heel blij met deze foto, aan de andere kant vraag ik mij af of het niet een beetje 'saai' is. Hoe moeilijk het ook is om te maken, een libel op een takje kan ook heel mooi zijn. Daarom vraag ik mij af hoe een professional hier tegenaan kijkt. Fotograaf: Lenie Doornkamp-Huizing

Lenie Doornkamp-Huizing

Inhoud en impact

Een prettig kijkende foto van een grote keizerlibel (Anax imperator), met een mooie, dromerige achtergrond. Door het kleurcontrast tussen onderwerp en achtergrond krijg je veel diepte in de foto. Doordat de kleuren van de achtergrond ook weer terug komen in het borststuk van de libel, vormen beide een harmonieuze eenheid.

Compositie

Je hebt de libel rechts in je beeld geplaatst, waardoor er in de vliegrichting ruimte overblijft. Dit kijkt prettig en geeft richting aan het beeld. De libel vliegt wel precies door het midden van het beeld, iets hoger in het beeld geplaatst zou meer de suggestie van hoogte geven.

Techniek

Je hebt gekozen voor 400mm, f/5.6. Het uiterste bereik van jouw objectief in brandpuntsafstand en diafragma. Bij jouw objectief goed bruikbaar, dat is echter niet bij alle objectieven verstandig. Veel objectieven – zeker telelenzen – presteren niet optimaal bij de grootste diafragmaopening, gebruik daarom voor de zekerheid een iets kleinere diafragmaopening zoals f/6.3 of f/7.1. Net dat kleine beetje diafragmeren kan zeker bij de niet professionele lenzen een enorm verschil opleveren in scherpte. Probeer ook eens wat meer ruimte te geven, door wat uit te zoomen, daardoor krijg je wat meer het beeld van de libel in zijn element.

Je vroeg of het beeld nu niet te saai is. Dat geeft al aan, dat je op zoek bent naar meer. Je zou wat meer spanning in de foto kunnen krijgen, door een suggestie van snelheid mee te geven. Door een langere sluitertijd te kiezen en mee te trekken verandert de achtergrond in horizontale banen, waardoor er vaart in de foto komt.

Nabewerking

Je geeft aan, dat je dit keer voor het gemak op jpg hebt geschoten. Dat is jammer, want doordat je toch de hooglichten wat terug wilde schroeven, verlies je al snel kleurnuances. Met een goed foto-bewerkingspakket kun je met een druk op de knop alsnog die standaard jpg genereren vanuit de RAW, dus dat is amper extra werk. Fotografeer dus bij voorkeur altijd in RAW, dan had je nu veel meer speelruimte gehad. De foto zou nog iets sprankelender kunnen, door de kleuren van de achtergrond wat op te lichten.

Huub Verbeek

Canon 5D met 100mm macro canon f2.8 : 1/250 f 5.6 . Vind het nogal lastig om het juiste diafragma te kiezen i.v.m. de scherptediepte omdat dit én moeilijk te zien is én omdat je snel moet zijn
Canon 5D met 100mm macro canon f2.8 : 1/250 f 5.6 . Vind het nogal lastig om het juiste diafragma te kiezen i.v.m. de scherptediepte omdat dit én moeilijk te zien is én omdat je snel moet zijn. Fotograaf: Huub Verbeek

Inhoud en impact

Wat bij deze foto van het icarusblauwtje (Polyommatus icarus) meteen opvalt is de zachte achtergrond met groentinten, die prachtig contrasteert met de vlinder. Door voldoende ruimte rond de vlinder te houden laat de foto ook zien in wat voor omgeving de vlinder zich ophoudt. Die omgeving hoeft daarvoor helemaal niet scherp te zijn, een impressie is voldoende. Daardoor is een fraai, harmonieus beeld ontstaan.

Compositie

Door de vlinder uit het midden te plaatsen is een gevoel van ruimte ontstaan. Door de verticale lijnen in het beeld, kan ik mij ook voorstellen dat je een staand beeld had gemaakt. Dan was het blad rechtsboven ook niet in beeld gekomen. Bij twijfel werkt vaak de gulden snede, in dit geval zou je zódanig kunnen snijden dat het oog mooi in het gulden snede punt zit. Ik twijfel nog wel een beetje over het schuine blad. Op zich zou alleen et blad waar de vlinder opzit wat saai geweest kunnen zijn maar het andere blad is voor mij eigenlijk net te weinig zichtbaar en valt er wat af. Helemaal nog dat puntje van een derde blad in de rechterbovenhoek. Door echter te snijden richting de gulden snede zul je die kwijtraken.

Techniek

De keuze voor een diafragma van f/5.6 levert een goed scherpe vlinder op en een zachte, vage achtergrond, waarbij alle tinten mooi in elkaar overvloeien. Door de 2/3 stop overbelichting is helaas het wit uitgebeten, de vlinder is overbelicht en oogt daardoor wat flets. De camera werkt met gemiddeld grijs voor het bepalen van de belichting, wanneer je onderwerp afwijkt van de lichtreflectie die overeenkomt met gemiddeld grijs, dien je aanpassingen te doen in belichting (overbelichten bij lichtere onderwerpen en onderbelichten bij wat donkerdere onderwerpen). Een vuistregel is echer dat gras dezelfde lichtrefelctie heeft als gemiddeld grijs. In dit geval had je dus niet hoeven corrigeren in belichting, die 2/3 stop waren niet nodig geweest. Dan waren de kleuren waarschijnlijk ook wat dieper en minder flets geworden.

Nabewerking

Omdat de overbelichte puntjes maar klein zijn, is er een kans dat er in de originele RAW-file nog wel wat informatie zit. Het is de moeite waard de foto nog eens te bewerken en daarbij de hooglichten wat terug te schroeven.
Het kleine groene puntje rechtsboven zou ik zelf even weghalen.

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

3 reacties

  1. Hartelijk dank, Henk voor de uitgebreide bespreking van mijn foto en sorry voor de late reactie (vakantie).
    Ik ben het in het algemeen eens met je beoordeling zoals het derde bladpuntje dat stoort en niets toevoegt. Maar, zoals je al zegt zou het verwijderen van het tweede blad wel een saaier beeld geven. Ik fotografeer tegenwoordig zelden nog in RAW ( of de lichtomstandigheden moeten erg dramatisch zijn) . Ik heb vaak bewerkte RAW-beelden vergeleken met de jpegs zo uit de camera en voor mij had dit geen toegevoegde waarde meestal.Je zegt dat je de hooglichten wat uitgebeten vindt : ik kan het op mijn monitor niet ontdekken . Ben het eens dat een overbelichting van 2/3 stop niet nodig is geweest !
    Fijn dat je de tijd hebt genomen om mijn foto te beoordelen.

  2. Per mail kreeg ik het verzoek te reageren op de bespreking door Huub Verbeek, dus bij deze mijn reactie. Ten eerste was ik al blij verrast dat mijn foto was uitgekozen, leuk! De opmerkingen over inhoud, impact en compositie kan ik mij volledig in vinden. Ik had de foto ook iets anders kunnen uitsnijden om de hoogte te suggereren. Wat betreft de techniek, tja, je moet in zo’n geval heel snel keuzes maken in verband met de snelheid waarmee zo’n dier vliegt. Je ziet ‘m vliegen en dan wil je ‘m pakken. Juist vanwege die snelheid wilde ik een zo kort mogelijke sluitertijd. Daarom gooide ik het diafragma helemaal open. Ik wist dat dit objectief het aan kon. De meetrektechniek ben ik ook bekend mee, maar in dit geval was ik bang dat het dier er vandoor was voordat ik van alles kon uitproberen, dus koos ik voor de methode die ik nu gehanteerd heb. De libel was kort daarna inderdaad gevlogen. Omdat ik soms erg veel foto’s maak tijdens een uitstapje, heb ik dan ook veel om na te bewerken. Daarvoor gebruik ik trouwens Lightroom CC. Fotografeer normaal altijd in RAW, maar ik was wel benieuwd naar de prestaties van mijn camera in jpeg. Gezien de vakantieperiode dacht ik, laat ik het eens uitproberen. Vandaar deze keer een jpeg. Ik had natuurlijk ook de camera op RAW én jpeg kunnen zetten, maar ja. Grote rol speelt ook een beperking met mijn handen die ik niet goed kan belasten, dus daar moet ik ook rekening mee houden. Minder nabewerken is dan een groot voordeel voor mij. Nogmaals dank voor de bespreking en tips!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

3 reacties

  1. Hartelijk dank, Henk voor de uitgebreide bespreking van mijn foto en sorry voor de late reactie (vakantie).
    Ik ben het in het algemeen eens met je beoordeling zoals het derde bladpuntje dat stoort en niets toevoegt. Maar, zoals je al zegt zou het verwijderen van het tweede blad wel een saaier beeld geven. Ik fotografeer tegenwoordig zelden nog in RAW ( of de lichtomstandigheden moeten erg dramatisch zijn) . Ik heb vaak bewerkte RAW-beelden vergeleken met de jpegs zo uit de camera en voor mij had dit geen toegevoegde waarde meestal.Je zegt dat je de hooglichten wat uitgebeten vindt : ik kan het op mijn monitor niet ontdekken . Ben het eens dat een overbelichting van 2/3 stop niet nodig is geweest !
    Fijn dat je de tijd hebt genomen om mijn foto te beoordelen.

  2. Per mail kreeg ik het verzoek te reageren op de bespreking door Huub Verbeek, dus bij deze mijn reactie. Ten eerste was ik al blij verrast dat mijn foto was uitgekozen, leuk! De opmerkingen over inhoud, impact en compositie kan ik mij volledig in vinden. Ik had de foto ook iets anders kunnen uitsnijden om de hoogte te suggereren. Wat betreft de techniek, tja, je moet in zo’n geval heel snel keuzes maken in verband met de snelheid waarmee zo’n dier vliegt. Je ziet ‘m vliegen en dan wil je ‘m pakken. Juist vanwege die snelheid wilde ik een zo kort mogelijke sluitertijd. Daarom gooide ik het diafragma helemaal open. Ik wist dat dit objectief het aan kon. De meetrektechniek ben ik ook bekend mee, maar in dit geval was ik bang dat het dier er vandoor was voordat ik van alles kon uitproberen, dus koos ik voor de methode die ik nu gehanteerd heb. De libel was kort daarna inderdaad gevlogen. Omdat ik soms erg veel foto’s maak tijdens een uitstapje, heb ik dan ook veel om na te bewerken. Daarvoor gebruik ik trouwens Lightroom CC. Fotografeer normaal altijd in RAW, maar ik was wel benieuwd naar de prestaties van mijn camera in jpeg. Gezien de vakantieperiode dacht ik, laat ik het eens uitproberen. Vandaar deze keer een jpeg. Ik had natuurlijk ook de camera op RAW én jpeg kunnen zetten, maar ja. Grote rol speelt ook een beperking met mijn handen die ik niet goed kan belasten, dus daar moet ik ook rekening mee houden. Minder nabewerken is dan een groot voordeel voor mij. Nogmaals dank voor de bespreking en tips!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: