HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema natuur in de stad: Bianca, Jan en Bert

Deze week neemt Jody drie beelden uit het thema ‘natuur in de stad’ onder handen. Overal om ons heen is natuur, de poes die de merel besluipt, de landende roofvogel op ons dak en de schijtende meeuwen op een Zweeds huisje. De combinatie van menselijke omgeving met natuur kan beelden enorm spannend maken.

fotobespreking
"Ook in de concrete jungle moet je alert zijn!" ... of niet? Dat vraag ik me direct af bij dit plaatje. Zou deze merel iets te vrezen hebben van een (verwende) huiskat? Fotograaf: Bianca Dekkers
Delen

Inhoud en impact

Bianca, jij hebt een tafereel dat waarschijnlijk in elke woonwijk wel tientallen keren per dag plaatsvindt, op een hele spannende wijze vastgelegd. De spanning zit tussen de twee dieren. Maar ook tussen de twee dieren en de kijker, die nagenoeg op gelijke hoogte het tafereel gadeslaat. Hierdoor word ik als kijker direct betrokken in het spel dat zich tussen de dieren afspeelt. Het betreft hier een verhalend beeld. De foto geeft spanning omdat ik me als kijker afvraag wat er tussen de twee dieren gaat gebeuren. En ik vind ‘m uitdagend doordat ik de spiedende kat recht in het “gezicht” kijk en de merel naar mij omkijkt.

Compositie

Wat ik héél sterk aan je compositie vind is de positie en de houding van de merel: de vogel staat links van de foto, met zijn kop richting het linker kader. Deze positie versterkt het gevoel dat de merel elk moment kan opvliegen en vlucht; hij is al bijna bij de rand. Door de positie van de kat wordt de merel feitelijk opgesloten tussen hemzelf en mij als kijker, wat de suggestie wekt dat ik samen met de kat op de merel aan het jagen ben. Die suggestie wordt sterker doordat de merel ook duidelijk naar mij kijkt. Dit geeft dynamiek aan je foto. Dynamiek en spanning maken een compositie sterk en hierdoor is de foto aangenaam om naar te kijken.
Wel vind ik het jammer dat de foto veel donkere, zelfs zwarte vlakken heeft: aan de linker- en rechterzijde, maar ook nagenoeg de hele achtergrond. Ik heb het idee dat je dit zelf in nabewerking hebt gedaan met vignettering. Klopt dit? Aan de ene kant geeft het rust aan de foto omdat er slechts 2 onderwerpen overblijven. Aan de andere kant zijn de twee onderwerpen heel duidelijk en vraag ik me af het nodig is om de randen zo donker te maken/laten. Het haalt de sprankeling uit de foto. Wat is jouw reden geweest om de omgeving zo donker te maken/laten? Ook oogt de onscherpte aan de rechterzijde wat onnatuurlijk.

Wat ik je in overweging wil geven is om de foto vierkant uit te snijden. Ook dit is een manier om de foto nóg meer terug te brengen naar zijn essentie: het spel tussen de merel, de kat en de kijker. Dat de merel dichter bij het kader komt te staan, geeft in dit geval niet. Dat geeft extra het gevoel dat de merel elk moment kan weg vliegen. Bewerking Jody
Wat ik je in overweging wil geven is om de foto vierkant uit te snijden. Ook dit is een manier om de foto nóg meer terug te brengen naar zijn essentie: het spel tussen de merel, de kat en de kijker. Dat de merel dichter bij het kader komt te staan, geeft in dit geval niet. Dat geeft extra het gevoel dat de merel elk moment kan weg vliegen. Bewerking Jody Fotograaf: Bianca Dekkers

Techniek

Ik kan uit de technische gegevens van je foto niet opmaken welke lens je hebt gebruikt, maar ik zie wel dat de foto op 200 mm is gemaakt. Ik vermoed daarom dat je een zoomlens hebt gebruikt. Door de combinatie van zoomen en het gebruik van een diafragma van f13 heb je de merel geheel haarscherp en de kat onscherp. Dit geeft diepte aan je foto. Het gebruik van een sluitertijd van 1/125 sec en zoomen op 200 mm brengt het risico met zich mee dat de foto bewogen is. Bij inzoomen kun je het beste je sluitertijd afstemmen op het aantal mm’ers zoom, in dit geval was het veiliger geweest om een sluitertijd van minimaal 1/200 sec te hanteren. Ik vermoed dat je dit wel had kunnen compenseren met een iets grotere diafragma-opening. Maar misschien heb jij jouw toestel op de grond gestabiliseerd, heb je met een statief(je) gewerkt of heb je misschien wel een hele vaste hand. Je ISO instelling is goed, de Nikon D5000 heeft een minimaal ISO getal van 200. Als je met een sluitertijd van 1/200 sec had willen fotograferen en het diafragmagetal van f13 had willen handhaven, had je de ISO iets hoger kunnen zetten, b.v. op ISO 400.

Nabewerking

Zoals ik hierboven al aangaf vind ik het jammer dat de foto zoveel zwarte vlakken heeft en dat de onscherpte aan de rechterzijde wat onnatuurlijk oogt. Ik zou de foto wel eens willen zien zonder dit. Verder heb ik de foto wat anders uitgesneden, zie hierboven.

Ik vind het leuk om van je te vernemen hoe je de bespreking van je foto ervaart!

Jan van der Sluis

Of ik mogelijk andere instellingen had moeten gebruiken voor een beter resultaat.
Of ik mogelijk andere instellingen had moeten gebruiken voor een beter resultaat. Fotograaf: Jan van der Sluis

Inhoud en impact

Toen ik je vraag las, Jan, vroeg ik me af of je ontevreden bent over de foto? Dit is wat ik in de Vinexwijk waar ik woon ook steeds vaker zie: grote (roof)vogels in de directe leefomgeving van de mens. Gelukkig kan het, en dat is voor ons mensen alleen maar mooi! Voor mij zit de spanning in deze foto in de vormen en de structuur: de levende en actieve vogel op het strakke door mensen gemaakte gebouw. De kleuren in de foto helpen goed mee om de aandacht op de vogel te krijgen: rood brengt een onderwerp naar voren, blauw geeft diepte aan een foto. Hierdoor springt de vogel bijna letterlijk uit de foto.

Compositie

Wat me direct aan de foto opvalt, is dat de vogel centraal gepositioneerd is. Heb je hiervoor specifiek gekozen? Door een onderwerp centraal te positioneren, maak je een beeld statisch en lijkt de rest van de foto niet bewust te zijn opgenomen in de totale compositie. Door het onderwerp uit het midden te plaatsen creëer je samenhang en beweging in de foto, wordt de foto dynamischer en aangenamer om naar te kijken.

Om wat meer beweging en dynamiek in je foto te krijgen, zou je deze iets anders uit kunnen snijden, zodat de vogel niet meer exact in het midden staat. De uitsnede die ik voor je gemaakt heb, laat de lijnen van het dak mooi meedoen in de totale foto. De foto wordt iets rustiger, doordat de rand van het dakraam wegvalt en een groot deel van de schaduw. Je zou er voor kunnen kiezen om de vogel nóg verder naar links te zetten, maar toen ik dat probeerde werd de foto zó klein dat het meer opviel dat de vogel niet helemaal scherp is. Bewerking Jody
Om wat meer beweging en dynamiek in je foto te krijgen, zou je deze iets anders uit kunnen snijden, zodat de vogel niet meer exact in het midden staat. De uitsnede die ik voor je gemaakt heb, laat de lijnen van het dak mooi meedoen in de totale foto. De foto wordt iets rustiger, doordat de rand van het dakraam wegvalt en een groot deel van de schaduw. Je zou er voor kunnen kiezen om de vogel nóg verder naar links te zetten, maar toen ik dat probeerde werd de foto zó klein dat het meer opviel dat de vogel niet helemaal scherp is. Bewerking Jody Fotograaf: Jan van der Sluis

Techniek

Ik zie aan je instellingen dat je de belichting twee stappen hebt geplust. Dit is een goede keuze omdat de lichte lucht kan veroorzaken dat de rest van de foto onderbelicht wordt. Je sluitertijd van 1/250 sec is mooi afgestemd op de snelle vleugelbeweging van de vogel en de mate waarop je hebt ingezoomd, in jouw geval 200mm. Bij een langzamere sluitertijd loop je het risico dat de foto onscherp wordt door de beweging van het onderwerp óf door trillen van de fotograaf zelf. Bij zoomen is het aan te raden de sluitertijd qua getal minimaal op het aantal mm’ers zoom af te stemmen om geen last te hebben van trillingen.
Het valt me op dat de vogel niet zo scherp lijkt als het voorste deel van het dak aan de rechterzijde. Vandaar dat ik me afvroeg of je automatisch hebt scherpgesteld, en zo ja, waarop? Je hebt een diafragma gebruikt van f6.3. Dat is in deze situatie, met een vogel die plotseling van de ene naar de andere plek kan vliegen, wat aan de krappe kant. Door een kleinere diafragma-opening, dus een groter getal van bijvoorbeeld f11 of zelfs f13, had je meer scherpte/diepte gehad, en was in dat geval de vogel waarschijnlijk ook scherp geweest. Om dan je sluitertijd van 1/250 te kunnen behouden had je de ISO hoger moeten zetten, waarschijnlijk naar 600.
Ik zou het leuk vinden om van je te vernemen wat je van mijn fotobespreking vindt!

Bert Faber

Wat kan er beter en waarom?
Wat kan er beter en waarom? Fotograaf: Bert Faber

Inhoud en impact

Bert, leuk dat je mijn uitdaging bent aangegaan en dat je een foto ingestuurd hebt! Een foto gemaakt in Zweden. Klopt dit? Ik heb het sigarettenmerk gegoogled. Dit vind ik ook het leuke aan jouw beeld: het grote reclamebord prikkelt mij om uit te zoeken wáár de foto gemaakt is. Na het prominente reclamebord waargenomen te hebben dwalen mijn ogen verder rond door de foto. Ik zie een meeuw die “schijt” heeft aan tabak, ééntje die ervan in slaap valt, 3 + 1 meeuw die, euh, doen wat ze doen….. En een deel van een gebouw. Misschien is dat ook wel een beetje het lastige aan jouw foto: wat is nu precies het onderwerp?

Compositie

Je hebt veel symmetrie in je foto gebracht, vooral met betrekking tot het gebouw. Wil je vertellen wat jouw idee erachter is om het gebouw volledig symmetrisch te maken? Symmetrie brengt het risico met zich mee dat een foto ordelijk, saai en burgerlijk wordt. De kijker wil echter een compositie zien die spannend, dynamisch, sterk, prikkelend en uitdagend is. Je hebt ook veel onderwerpen in je foto opgenomen. Hierdoor loop je het risico dat de kijker niet meer weet waarover het gaat en de aandacht niet in de foto kan houden. Beperk je beeld tot één hoofddoel. Van jouw foto zou je minstens 2 of 3 separate beelden kunnen maken: de over het reclamebord spuitpoepende meeuw in liggende en rechtopstaande versie en het setje van 3 meeuwen die op de drempel zitten.

Techniek

Op je instellingen heb ik niets aan te merken: een sluitertijd van 1/200 sec, een diafragma van f9,5 en een ISO van 200 bij een brandpuntsafstand van 75 mm. Dat past allemaal goed bij elkaar in jouw foto. Ik adviseer je meer een keuze te maken van wat je precies wilt laten zien, door fragmenten te kiezen uit je totaalbeeld. Je had hiervoor meer in kunnen zoomen. Maar je had bijvoorbeeld ook een stukje dichter bij het gebouw kunnen gaan staan. Wat ook leuk is, is om een 3- of 4-luik aan beelden te maken die bij elkaar horen: 1 overzichtsfoto en 2 of 3 foto’s met fragmenten c.q. close-ups uit hetzelfde beeld.

Nabewerking

De spuitpoepende meeuw vind ik hilarisch! Ik zou daar mijn aandacht op gericht hebben. In nabewerking kan dit alsnog, door een uitsnede van dat tafereel te maken. Het spijtige van uitsnijden is wel dat het ten koste gaat van de scherpte en kwaliteit van de foto.

Laat je nog even weten wat je van de bespreking van jouw foto vindt?

Jouw foto’s besproken door een fotograaf? Stuur dan snel in!

Wil je graag je eigen foto’s van stadsnatuur laten bespreken door een ervaren fotograaf, kijk dan snel hier voor de regeltjes of stuur meteen je foto’s in met het formulier hier onder!

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Deel dit artikel


7
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door peter wijn op 11 oktober 2016 om 09:17

    Mag ik de versie van Bianca spannender vinden dan de bewerking door Jody? Prachtige lijnen die in de breedte worden gesteund en aansluiten bij de dramatiek van de fiere merelman die nog alle kanten op kan, maar daar duidelijk wel iets mee moet gaan doen – zo haaks op die mooie lijnen.
    Een foto zoals je hem zelf had willen maken. De onregelmatige vignettering lijkt (op klein formaat) alsof je ergens tussendoor een verholen/gestolen blik hebt op het tafereel. Dat geeft tegelijk afstand, als het gevoel dat je er zelf bij bent.
    Niet echt een discussieforum hier? Zou wel leuk zijn, niet?

    1. Door Bianca Dekkers op 11 oktober 2016 om 12:32

      Haha Peter, Ja dat mag (van mij zeker!) 😉
      Die vignettering is inderdaad wel een dingetje. Ik heb geprobeerd de foto daarmee wat spannender te maken en daarnaast te verhullen dat de auto waaronder de kat lag nogal aan een wasbeurtje toe was! Uitsnede, wel of geen vignettering…. ik ga in ieder geval nog eens aan de slag met deze foto.
      Ook jij bedankt voor je opmerkingen!

  2. Hallo Jody, wat fijn dat je mijn “schijtfoto” uitgekozen hebt om te bespreken. De foto is gemaakt aan de westkust van Noorwegen. In de havenplaatsen is dit een vrij algemeen beeld. Ik kan me helemaal vinden in je bespreking. De uitsneden zoals je ze voorstelt die heb ik ook. Vond dit totaalbeeld met de symmetrie die doorbroken wordt door de meeuwen ook wel aardig.

    1. Ik heb het graag gedaan, Bert!

  3. Door Bianca Dekkers op 9 oktober 2016 om 09:48

    Jordy, wat leuk dat je de tijd hebt genomen om mijn foto zo uitgebreid te bespreken! Dankjewel! Ik heb inderdaad gebruik gemaakt van vignettering in een poging de foto wat spannender te maken. Ik ga je raad opvolgen en van de week de onbewerkte foto er nog eens bij pakken en kijken wat een vierkante uitsnede doet. Ik zal die dan ook ter vergelijking door mailen.

    1. Door Bianca Dekkers op 9 oktober 2016 om 09:59

      Ik bedoelde natuurlijk Jody. Die vervelende autocorrectie!

    2. Graag gedaan, Bianca. Fijn om te lezen dat ik je heb kunnen helpen. Ik ben benieuwd naar de nieuwe uitvoering van je foto. Groeten, Jody

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *