HOME < PRAKTIJK < TIPS
tips

Hoe fotografeer je vuurwerk?

Delen
Vuurwerk
Stevig statief, 49s belichting bij ISO 200 op F8. Fotograaf: Jaap Schelvis

Vuurwerk en natuurfotografie? Het is niet een heel gelukkige combinatie, want vuurwerk is per definitie verstorend voor de natuur. Zo zijn grote wolken vogels op radarbeelden zichtbaar, opgeschrikt door het luide geknal uit de steden. Maar goed, vuurwerk is toch vooral ook erg mooi. We geven je een paar tips voor het fotograferen van vuurwerk.

  1. De omgeving
    Ok├ę, we blijven toch een beetje bij natuur en landschap. Wat is vuurwerk zonder mooie omgeving? Kies van te voren een goed standpunt uit. Het is verleidelijk om bij het afsteken zelf te gaan staan, maar daarmee wordt het een stuk lastiger de omgeving in je beeld te betrekken. Een stadspark of stadsrand is misschien wel een betere plek. Kies een boom, maak gebruik van een fraai verlichte skyline of uitgelicht bouwwerk. Nog mooier, maak gebruik van water, dat de kleuren van het vuurwerk reflecteert.
  2. Statief
    Hoewel vuurwerk op het moment van afgaan erg fel is, verdient het de voorkeur te werken vanaf statief. Daarmee wordt het mogelijk langer te belichten, waardoor ook de omgeving zichtbaar wordt.
  3. Instellingen
    Stel allereerst manueel scherp en laat de camera daarop scherp gesteld staan. De autofocus kan door de lichtflitsen gemakkelijk in verwarring worden gebracht. Ook de sluitertijd, ISO (100 tot 400) en het diafragma stel je manueel in. De keuze van het diafragma wordt mede bepaald door het standpunt. Is alles ver weg, dan volstaat f/5.6. Heb je daarentegen veel voorgrond dichtbij, knijp het diafragma dan naar bijvoorbeeld f/8. De sluitertijd is afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht en de hoeveelheid vuurwerk, maar ook van de sfeer die je wil bereiken. Vergelijk het met stromend water, met korte sluitertijden bevries je iedere beweging, met lange sluitertijden vervaagt alles. Met vuurwerk is het niet anders. Maak desnoods eerst enkele testfoto’s en laat de instellingen vervolgens staan. Dan blijft het verder een kwestie van heel veel foto’s maken. Fotografeer je in een stedelijke omgeving, dan is het verstandig de witbalans aan te passen naar 3000 tot maximaal 4000 Kelvin, aangezien je omgeving anders wel heel erg oranje wordt.
  4. Denk om je lens
    Nee, dan bedoelen we niet oppassen voor rondvliegende pijlen. We hebben het hier over de weersomstandigheden. De jaarwisseling dreigt niet overal droog te gaan verlopen. Regent het, bescherm de camera daar dan tegen en hou / poets de lens droog. Daar waar het niet regent moet je bedacht zijn op condensvorming. Ook hier geldt, hou de lens schoon.
  5. Veiligheid voor alles
    Hoe mooi vuurwerk ook is, ongevaarlijk is het niet. Hou afstand en hou je omgeving in de gaten.

Veel plezier!

Deel dit artikel

0