tutorials

Hoe maak je ‘bewogen’ foto’s?

Ooit was een bewogen foto per definitie een mislukte foto, maar al heel lang geleden beseften fotografen dat het vastleggen van bewegende onderwerpen soms de mooiste resultaten geeft bij het meebewegen van de camera, het zogenaamde pannen. Meer recent is er een trend ontstaan binnen de creatieve natuurfotografie waarbij ook stilstaande onderwerpen worden gefotografeerd met een bewegende camera.

Hoe maak je ‘bewogen’ foto’s?
Canon 7D met 24-105 mm @ 32 mm, belichtingstijd 1.3 sec. bij diafragma f/22 tijdens een beweging van onder naar boven. Fotograaf: Gerrit van Osch
Delen

Van registratie naar creatief

Na uitsluitend mij bezig te hebben gehouden met de zogenaamde registratie-fotografie, had ik vorig jaar mij toegelegd op mijn project ooievaars. Een jaar lang ooievaars volgen en de verdieping daarin leverde ongelooflijk leuke resultaten op. Dit jaar wilde ik meer gaan doen met de creatieve natuurfotografie. Na wat experimenteren met camerabewegingen was mij al snel duidelijk wat mijn fotografisch doel voor dit jaar zou worden. Mijn eerste experimenten vonden plaats in mijn eigen omgeving aan de rivier de Waal.

Canon 7D met 24-105 mm @ 24 mm, belichtingstijd 2.5 sec. bij diafragma f/22 tijdens een beweging van links naar rechts.
Canon 7D met 24-105 mm @ 24 mm, belichtingstijd 2.5 sec. bij diafragma f/22 tijdens een beweging van links naar rechts. Fotograaf: Gerrit van Osch

Welke instellingen kies je?

Gewapend met mijn Canon 7D camera, statief, draadontspanner en grijsfilter Fader-ND–MK11 ging ik aan de slag. Gebruikte lenzen zijn de Canon 24-105 mm standaardzoomlens en de Canon 100-400 mm telezoom.

De basis instellingen van de camera; M (manual) stand met een sluitertijd tussen 1 en 5 seconden en diafragma 22, een brandpuntsafstand tussen 32 en 170 mm en de ISO waarde op 100. De foto’s zijn gemaakt tussen 9.00 en 17.00 uur met een licht gedekte lucht. Het blijkt dat fotograferen met tegenlicht, de mooiste resultaten laat zien.
Het is heel belangrijk bij dergelijke opnamen dat je de beweging gelijkmatig uitvoert, zwaai de camera daarbij tussen de 30 en 70 graden. Je accenten verkrijg je door deze beweging bij aanvang of einde te vertragen. Oefening is vereist om het gewenste effect te bewerkstelligen. Voorts moet je goed opletten met de instelling van het (variabele) grijsfilter in relatie tot de belichtingstijd.
Na elke foto heb ik het histogram geraadpleegd en de belichtingstijd zo nodig aangepast. De foto’s zijn in RAW genomen en de verwerking in lightroom. De nabewerking bestond hoofdzakelijk uit aanpassing van de belichting, verscherping en croppen.

Ik heb voor mij zelf een nieuwe, buitengewoon uitdagende vorm van fotograferen ‘ontdekt’ die ook andere natuurfotografen ongetwijfeld interessante en verrassende resultaten kan opleveren.

Deel dit artikel

3
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door ronald van ooijen op 28 oktober 2016 om 13:56

    een mooie serie Gerrit. En ook de uitleg is helder met tips om niet in de valkuilen te vallen die er zijn. Nog deen tip, meervoudige belichting op het zelfde “negatief” waarvan 1 vast en de 2e bewogen.

  2. Door Ton de Jong op 14 juni 2016 om 14:23

    Spannend Gerrit, schilderen met je camera! Dit heeft ook mijn interesse. Mijn techniek is heel anders maar de beelden hebben wel enige overeenkomst. We gaan nog werk van elkaar zien!

  3. Door Douwe Struiksma op 7 juni 2016 om 16:19

    Een interessant artikel Gerrit. Sinds enige tijd heb ik mijn ‘lichtschrijverij’ ook verlegd naar de beweging in het beeld. Voorkeuze bij de camera-instellingen op sluitertijd, het diafragma zoekt zijn weg dan wel, kan ook mooie effecten geven. Heel praktisch vind ik het gebruik van de zelfontspanner, geeft de fotograaf net iets meer tijd en armslag voor de beweging. Groet