HOME < PRAKTIJK < APPARATUUR
apparatuur

Natuurfotografie met Lensbaby objectieven

De Lensbaby is een geweldige uitdaging voor mensen die op zoek zijn naar meer creativiteit, lef hebben, die het leuk vinden om te spelen en graag verrast willen worden.

lensbaby
Delen

Wat is een Lensbaby?

Het verschil tussen een Lensbaby en een gewone lens is dat bij een gewone lens het scherptegebied in een rechthoekig vlak over het gehele beeld ligt, terwijl bij de Lensbaby dit scherptegebied klein en gebogen/cirkelvormig is. Dit scherptegebied noemt men bij de Lensbaby ook wel de sweet spot. Deze sweet spot wordt omgeven door onscherpte (of bokeh). Bij een grote diafragma-opening (klein f-getal) is de diameter van de sweet spot klein en heeft ook een kleine scherptediepte. Naarmate de diafragma-opening afneemt (groot f-getal) zal niet alleen de scherptediepte toenemen maar ook de diameter van de sweet spot groter worden.

Foto links gemaakt met Composer Pro en DGO F2.8. foto rechts gemaakt met de Nikon 105mm F2.8.
Foto links gemaakt met Composer Pro en DGO F2.8, foto rechts gemaakt met de Nikon 105mm F2.8. Fotograaf: Andrea Gulickx

Hoe fotografeer je met een Lensbaby?

Door de Lensbaby te buigen verplaats je de sweet spot in het beeld. De wijze waarop dit buigen en kantelen gebeurt, verschilt enigszins per type lens. Bij de Composer Pro draait de lens op een metalen bal. In de positie waarin je de lens loslaat, blijft hij ook staan mits de borgring iets is aangedraaid. Deze borgring zorgt ervoor dat je de buiging kunt vastzetten als je dit wilt. Bij de Muse en de Spark lijkt het te buigen deel op een harmonica. Hier moet je de lens in positie blijven houden met je vingers, omdat deze lenzen anders weer terugspringen in de uitgangspositie.

Alle Lensbabies vergen enige oefening voordat je er goede foto’s mee maakt. Je zult merken dat het best moeilijk is om het gewenste punt scherp in beeld te krijgen en juist bij deze vorm van fotografie is het exact plaatsen van de sweet spot essentieel. Het is dus wel een lens voor doorzetters!

Composer Pro met Sweet 50 F2.8
Composer Pro met Sweet 50 F2.8. Fotograaf: Andrea Gulickx

Lensbabies in de praktijk

De Lensbaby is een mechanische lens die niet via elektronische contacten informatie over het gebruikte diafragma doorgeeft aan de camera. Je zult dan ook op je informatiescherm een soort foutmelding zien bij “F”. De camera meet de hoeveelheid invallend licht en bepaalt aan de hand daarvan de sluitertijd (behalve natuurlijk in de Manual stand). De camera kan echter geen zuivere berekening maken tussen invallend licht en het het gekozen diafragma. Hierdoor krijg je soms te maken met sterk onder- of overbelichte foto’s en is aanpassing noodzakelijk.

Composer Pro met Sweet 50 F2.8
Composer Pro met Sweet 50 F2.8. Fotograaf: Andrea Gulickx

De Composer Pro, Muse en Spark zijn de lenshouders. De “lensjes”, ook wel optics genoemd, kunnen worden verwisseld. Dit biedt onder andere de mogelijkheid om een scala aan scherptes en uitstralingen te creëren.

Composer Pro met Sweet 50
Composer Pro met Sweet 50. Fotograaf: Andrea Gulickx

Alle lensbabies op een rijtje

Hou je van macrofotografie dan zijn er vele opties. De goedkoopste optie is de double glass optic (DGO). Deze werkt met losse diafragmaringetjes. Alleen met deze optic kun je ook de fancy diafragmaringetjes gebruiken.
Daarnaast zijn er een aantal duurdere lensjes met een vaste diafragma ring. De Sweet 35 en Sweet 50 hebben net zoals de DGO een ronde sweet spot. De Edge 80 heeft een rechthoekig scherptegebied, net zoals de gewone lenzen, maar het bijzondere is dat je dit scherptegebied in een andere hoek kunt buigen.

Voor macrofotografie heb je de Lensbaby macro-converters nodig of je kunt gewone tussenringen gebruiken. Zelf werk ik liever met de macro-converters. Bij de DGO is het ook mogelijk de Lensbaby macro-voorzetlensjes te plaatsen.

Composer met DGO met fancy diafragmaringetje
Composer met DGO met fancy diafragmaringetje. Fotograaf: Andrea Gulickx

De Sweet 50 geeft een mooi zacht bokeh voor zowel de full frame als de crop camera. De Sweet 35 geeft je daarentegen de mogelijkheid dichter op je onderwerp te gaan en toch meer in beeld te krijgen. Op een crop camera kan dat interessant zijn want je krijgt dan meer ruimte voor je onderwerp. Wel zul je zien dat de achtergrond onrustiger wordt. Ga je dus voor zachte beelden dan kan ik de Sweet 50 aanraden voor beide camera’s.

Composer Pro met Edge 80 F5.6
Composer Pro met Edge 80 F5.6. Fotograaf: Andrea Gulickx

De Egde 80 is ook een mooie lens voor macro. Voor landschapsfotografie is de Sweet 35 een aanrader en daarnaast absoluut de Edge 80. Portretfotografie is mooi met alle varianten van de Lensbaby optics.

Composer Pro met Sweet 35 F5.6
Composer Pro met Sweet 35 F5.6. Fotograaf: Andrea Gulickx

Naast de buiglenzen heeft Lensbaby ook een fisheye lens en de Velvet 56. Deze Velvet 56 is een bijzondere lens met een soft focus uitstraling, die weer een hele andere benadering vraagt met fotograferen. Kortom Lensbaby biedt je legio creatieve mogelijkheden die je niet mag missen.

Lensbaby Velvet 56 F1.6
Lensbaby Velvet 56 F1.6. Fotograaf: Andrea Gulickx

Gratis ebook

Op mijn website kun je een gratis ebook downloaden waarin alle lenzen te zien zijn met verschillende voorbeeldfoto’s.

Deel dit artikel

4
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. leuk verhaal en inspirerende beelden! Ik heb een keer gespeeld met de sweet 50 maar kon er mijn weg nog niet echt mee vinden, heb ergens nog een hele ouwe 2.0 liggen maar kon daar ook nooit echt mijn draai mee vinden. Nu ik jouw foto’s zo zie moet ik er toch maar weer eens naar gaan kijken…

    1. Hai Johan, dank je wel. Dat zou ik zeker doen het is echt een leuke uitdaging. Ik herken het, ik heb hem eerst 4 jaar in de kast gehad totdat ik echt weer een andere uitdaging nodig had 🙂 Een mooie aanvulling op je mooie werk.

  2. Dank voor deze info. Je foto’s zijn erg inspirerend. Ik blijf oefenen met mijn composer pro met Sweet 50.

    1. Hai Judith, graag gedaan, jij bent er al lekker mee bezig :)!