HOME < INSPIRATIE < PORTFOLIO
portfolio

Mike Muizebelt

Mike had al zo rond zijn twaalfde zijn eerste camera; een Praktica. Een vakantiebaantje als dierenverzorger in Safaripark Beekse Bergen bracht de al sluimerende liefde voor natuur tot leven en hier werd ook Mikes liefde voor safari’s geboren. Vanwege zijn drukke baan als party cateraar destijds bleef fotografie beperkt tot slechts wat spaarzame uurtjes in de vrije tijd.

Struisvogels
Na het ondergaan van de zon rijd ik terug naar de campsite in Sossusvlei-Nambie. Voor mij zie ik drie struisvogels rennen om voor de auto nog snel even over te steken. Het lukt me om, de camera meetrekkend, 4 beelden te maken waarbij wonderbaarlijk genoeg op 1 beeld alle drie de kopjes scherp zijn.
Delen

Wie is Mike Muizebelt?

Mike MuizebeltHet juiste licht

Tegenwoordig is Mike Muizebelt werkzaam in de hotellerie en ook deze baan maakt fotograferen tijdens het mooiste licht niet makkelijk. Gelukkig bieden de vele reizen – met name naar Afrika- deze kansen wél en die worden dan ook ruimschoots benut. De middagen, met het harde licht worden gebruikt om van A naar B te komen en boodschappen te doen, zodat al het mooie ochtend- en avondlicht voor fotografie ingezet kunnen worden.

Creativiteit

Als Pentax ambassadeur is Mike in het bezit van een mooie collectie lenzen, maar om zijn creativiteit te prikkelen kiest hij vaak één specifieke lens, waar hij die dag dan  uitsluitend mee zal fotograferen. Zo dwingt hij zichzelf bewust na te denken hoe je met die ene lens het onderwerp zult gaan vastleggen. Een origineel en verrassend uitgangspunt.
Verrassing is sowieso ‘key’ bij deze fotograaf. Voor hem geen cliché beelden. Het feit dat hij zelf nog nooit een vogelhut van binnenuit heeft gezien maakt hem uniek in zijn soort. Mike gaat duidelijk niet voor de makkelijke prooi, maar houdt van experimenteren, uitproberen, leren….

Afrika

Velen zullen Mike vooral kennen als Afrika-fotograaf die laat zien dat wat je van ver haalt lekker kan zijn. Maar tevens laat hij zien dat lekker niet van ver hóeft te komen. In zijn beelden gaat het niet enkel om het onderwerp an sich, maar voornamelijk om zaken als het juiste licht, een goede achtergrond, in het oog springende details, een goede compositie. En zo heeft Mike in de loop der jaren een heel fijn portfolio vol lekkers opgebouwd, die smaakt naar méér…

Apparatuur

  • Pentax K-1 (full frame)
  • Pentax K-3 (APS-C)
  • DFA 15-30 f2.8
  • DFA 24-70 f2.8
  • DFA* 70-200 f2.8 D
  • FA 150-450 f4.5~f5.6
  • A* 200/4.0 macro 1.4x converter
  • Indien ik verwacht meer aandacht te kunnen besteden aan landschappen kan ik een Pentax 645Z midden formaat camera meenemen voor de ultieme resolutie.

Portfolio

 

Honey
Honey

“In mijn fotografie probeer ik de essentie of unieke kenmerken van mijn onderwerpen te vangen. Ik zoek daarbij naar strakke composities waar het onderwerp uit moet springen. Ik word vaak getriggerd door de kwaliteit van het licht en de achtergrond voordat ik mijn camera oppak. Een uitgesproken voorkeur voor bepaalde onderwerpen heb ik dan ook niet, hoewel ik duidelijk wel een zwak heb voor zoogdieren. Stilzitten is absoluut niet mijn ding en ik heb daardoor ook nog steeds geen idee hoe een schuilhut er van binnenuit ziet. Ik zie mijzelf meer als een natuur-paparazzi. Bij het zien van een fotokans snel handelen, een mooi beeld maken en dan weer door naar een volgend onderwerp. Hier zit dan ook een uitdaging in voor me, de anticipatie op de vraag of je een onderwerp gaat vinden tijdens bijvoorbeeld een game-drive, geeft een spanning die ik zo mooi vind bij natuurfotografie. Omdat je overgeleverd bent aan zaken die je niet kan sturen blijft het altijd verrassend.”

Boomkikker
Boomkikker in Extremadura
Zuidelijke hoornraaf
Zuidelijke hoornraaf

“Registreren doen we natuurlijk allemaal, maar uiteindelijk probeer ik wel wat van mezelf in een beeld te leggen. Dat kan door gebruik van een aangepaste belichting, het toevoegen van beweging, camerastandpunt of afwijkende compositie. Ik merk bij mijzelf dat een bepaalde stijl van fotografie ook langere tijd kan blijven hangen bij me.  Zo zie je afgelopen jaren lange sluitertijden, open diafragma’s en silhouetten regelmatig voorbij komen. Na verloop van tijd slaat dan uiteindelijk de verveling weer toe en ga ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Uiteindelijk is verbreding van mijn portfolio een streven voor de lange termijn.”

Ossenpikker
Ossenpikker
Struisvogels
Struisvogels

“Ik kan in de fotografie geïnspireerd raken door fotografen die duidelijk op zoek zijn naar vernieuwing en afwijkende beelden durven te tonen. Dit hoeven niet eens technisch perfecte beelden te zijn, maar de zoektocht naar een ander soort beeld bij bekende situaties spreekt mij erg aan. Greg du Toit is in mijn ogen altijd vernieuwend bezig en komt vaak als eerste met verrassende beelden. Dale Morris heeft een stijl die erg bij mij persoonlijk past en het mooie aan zijn werk is dat er een zekere mate van humor en blijdschap in zijn werk zit. En laten we eerlijk zijn….. met alle ego’s die dagelijks gestreeld moeten worden in de natuurfotografie kunnen we wel wat humor gebruiken!”

Black Rhino
Black Rhino
Edelhert
Edelhert

“In gedachten vorm ik vaak de meest mooie beelden die ik nog moet maken en de top 3 op dit moment is als volgt:

  1. Melkweg boven de Baobab trees in Kubu Island – Botswana. (Staat in de planning voor 30-9-2016, geen maan en om 04.00 uur staat de Melkweg er precies boven)
  2. Wilde honden terwijl ik er plat op de grond tussen lig. Stoffige omgeving met strijklicht, groothoeklens
  3. Silhouet van een leeuwin met minimaal 4 jongen, op een rij en gespiegeld in het wateroppervlak.”
Vuurwerk
Vuurwerk
Zeegezicht
Zeegezicht

Tips van Mike:

  • “Neem wat tijd om je onderwerp te leren kennen. Beweeg jezelf eerst een rondje door het gebied waar je bent. Kijk goed waar het licht vandaan komt, neem de horizon in je op en bepaal wat voor jou het onderwerp is. Probeer te visualiseren hoe je dit zou willen vastleggen en ga dan pas aan de slag. Je zult merken dat je succespercentage hierdoor hoger wordt.
  • Ontkoppel je ontspanknop van je scherpstelknop als je dieren fotografeert. Je vermijdt hiermee dat je camera zijn focus verliest en gaat zoeken op het moment dat je door een beweging het autofocus punt verliest. BV: Bij parende leeuwen eindigt de daad altijd met een snauw en een uithaal met de poten door het vrouwtje. De man zal daardoor terugdeinzen en je autofocus punt zal daardoor geen lock meer hebben en je lens zal gaan zoeken als je op de ontspanknop drukt. Weg scherp beeld! Door de functie te ontkoppelen zou de lens niet zijn gaan zoeken was het beeld wel scherp geweest omdat de leeuwen nog steeds in hetzelfde horizontale vlak zitten.”
Kgalagadi
Kgalagadi

 

Fotografie: Mike Muizebelt

Deel dit artikel


3
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Leuk stuk Mike! Een party cateraar. Haha. Je diversiteit in beelden spreekt me erg aan, met voor mij als topper ‘vuurwerk’!

  2. Mooie portfolio geworden. Ook mijn favo is de ossepikker.

    De hoornraaf is zoals Marijn al zei inderdaad geen hoornraaf maar een : zuidelijke geelsnaveltok (Tockus leucomelas). Maar aangezien Mike nou niet echt een vogelfotograaf is zij het hem vergeven 🙂

  3. Door Marijn op 5 oktober 2016 om 16:31

    Prachtige beelden, met de ossenpikker als mijn favoriet van deze serie. De hoornraaf is geen hoornraaf maar een geelsnavelneushoornvogel. Google maar eens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *