Menu

Onderdeel van Pixfactory

Professional Imaging beurs door de ogen van de natuurfotograaf

Van 28 t/m 30 Maart was de professional imaging in Nijkerk. Een beurs voor de semi professionele fotograaf. Wat heeft deze beurs de serieuze natuurfotograaf te bieden? Loop je een rondje mee met Inge van der Wulp van natuurfotografie.nl?
platform natuurfotofragie.nl gelanceerd op professional imaging beurs
natuurfotografie.nl gelanceerd op de PI beurs! Aan interesse geen gebrek... Fotograaf: Inge van der Wulp

Van oorsprong was professional imaging dé vakbeurs waar de fabrikanten hun nieuwe spullen konden laten zien aan de winkeliers. Maar in de loop der jaren is de beurs veranderd en toegankelijk geworden voor iedereen met een interesse in fotografie. En daarom staat dit jaar ons gloednieuwe platform natuurfotografie.nl er met een eigen stand. Samen met onze overbuurman, Jan Vermeer van Natuurfoto Passie, zijn wij de enige echte natuurfotografen. Maar is de beurs dan wel interessant voor ons? Vind ik als natuurfotograaf hier dan wel de spullen die ik nodig heb? En dus ben ik met die blik een rondje gaan lopen…

Even lachen naar het vogeltje, maar dan anders?
Even lachen naar het vogeltje, maar dan anders? Fotograaf: Inge van der Wulp

Bruidsjurken?

Ik begin mijn tour met het verlaten van onze oranje stand en kom meteen tussen de witte jurken. Ik beken meteen dat ik deze stands met bruidsreportages en blinkende fotolijsten toch wat sneller voorbij loop dan menig ander. De stands waar studiobelichting wordt uitgelegd door een populair aandoende fotograaf en barbi-like-model veroorzaakt een opstopping op het pad. Eenmaal ook dit gepasseerd kom ik bij de merkenstand. Wat dan wel weer leuk is, is dat de grote merken groot uitpakken met hun assortiment wat je kunt bekijken en je mag overal aankomen en proberen. Als je wilt kun je zelfs met een les-drone leren vliegen, jawel, er stond echt een L op!.

Merkenoorlog

Alles om klanten te trekken: een wand vol papagaaien die in de bloedhitte en herrie fotografen moeten vermaken
Bekijken, vasthouden en klikken bij een wand vol vogels. Fotograaf: Inge van der Wulp

Van de kleine kom ik in de grote zaal. Hier zijn nagenoeg alle grote cameramerken aanwezig en pakken uit met prachtige stands. Overal liggen camera’s die je naar hartenlust kunt vasthouden en uitproberen. De merken trekken veel publiek. Dat de afgelopen jaren de afstand tussen professionele fotograaf en goedbetalende hobbyist nagenoeg is verdwenen is voor mij echter nergens zo duidelijk als hier. Voor de professionele fotograaf is het genoeg om de camera’s en lenzen te kunnen bekijken en even uit te kunnen proberen. Maar om de goedbetalende hobbyist aan je te binden moet je blijkbaar meer uit de kast halen. Zo heeft Sony zelfs een hele wand met levende papegaaien aangerukt om maar vooral mensen te trekken. De dieren zitten de hele dag in de bloedhitte onder de warme lampen en worden verwacht zich van een beste kant te laten zien voor de klikkende camera’s. Als natuurfotograaf vraag ik mij af hoe overtuigd je van je eigen product bent als je onschuldige dieren moet gebruiken voor je eigen commerciële gewin. Zijn we dan niet te ver doorgeslagen in het gevecht voor de klant?

professional imaging beurs, vogel
Deze vogel geeft mijn gevoel weer… hier wil ik niet bij zijn! Fotograaf: Inge van der Wulp

Dit alles in schril contrast met de stand van de buren. Nikon heeft een ‘kijkhut’ gemaakt waar de bezoekers een assortiment aan camera’s met lange telelenzen kunnen vinden. Maar in plaats van dieren in gevangenschap kun je hier met 600mm ‘beursgangers’ in alle soorten en maten vastleggen. Ondanks dat ik niet zoveel mensen fotografeer moet ik hier wel erg om glimlachen, zijn wij zelf niet de vreemdste vogels? Voor macrofotografie heeft Nikon een lego dorpje op gebouwd, net zo leuk en er is geen natuur die hieronder lijdt.

Zo kan het ook, een kijkhut om beursgangers te 'schieten'
Zo kan het ook, een kijkhut om beursgangers te ‘schieten’ Fotograaf: Inge van der Wulp

Inspiratie

Maar op de professional imaging vind je niet alleen stands, ook kun je hier terecht voor een grote verscheidenheid aan lezingen en seminars. Namen als Terry White, Bert Monroy en zeker Scott Kelby geven de beurs een internationale allure. De lezingen over de creative cloud van Adobe worden goed bezocht. Je krijgt niet alleen alle mogelijkheden uitgelegd maar tevens het gevoel dat je eigenlijk niet meer zonder kan (ja, de commercie bepaalt ons werk). Als photoshop nog verder verbetert hebben we straks al die dure apparatuur niet eens meer nodig, hopelijk steken de cameramerken daar een stokje voor. Maar als natuurliefhebber word ik eigenlijk pas echt blij van de lezing van Adri de Visser. Naast zijn expositie op de beurs vertelt hij over zijn indrukwekkende beelden uit zijn boek ‘Africa together‘. Dat is wat ik zoek, niet spullen of software, de beste marketing is de fotograaf zelf!

pakken, grijpen, voelen, vasthouden, proberen en vragen stellen...
pakken, grijpen, voelen, vasthouden, proberen en vragen stellen… Fotograaf: Inge van der Wulp

Als ik terug loop naar onze oranje stand zie ik veel mensen die toch hun gekregen big shopper aardig vol hebben gekregen. Ondanks de vele folders die iedereen onder zijn neus geduwd krijgt vermoed ik dat ook velen naar huis gaan met één van de vele beursaanbiedingen.

 

Ben ik als natuurfotograaf hier nou op mijn plek?

Terug bij onze natuurfotografie.nl stand, verkoop van de praktijkboeken loopt storm!
Terug bij onze natuurfotografie.nl stand, verkoop van de praktijkboeken loopt storm! Fotograaf: Inge van der Wulp

Ja, op zich wel. Specifieke natuurfotografische producten als schuilhutten, camonetten, gradiëntfilters of onderwaterhuizen zul je hier niet vinden. Ook moet je je een beetje worstelen door alle studio attributen en blijde bruidjes. Maar als je informatie wil over camera’s of lenzen dan vind je hier alle merken en kun je alles uitproberen. En hopelijk zit jouw beoogde aankoop ook in de lijst met beursaanbiedingen…

De beurs is ieder jaar in Maart en toegankelijk met een gratis toegangskaart. Je moet je echter wel op tijd inschrijven want vol is vol.

 

Eén reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Eén reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: