Witbalans als sfeermaker
De sfeer in je foto wordt medebepaald door de kleuren in je foto. Je kan dus je foto’s mooier maken met je witbalans. Bij natuurfotografie willen we graag de kleuren zo natuurgetrouw op de foto hebben, dus passen we de witbalans ook steeds aan. Dit is ook het uitgangspunt met macrofotografie. Maar……omdat je met macrofotografie dichtbij fotografeert, kom je vaak licht te kort. Je zoekt vaak het licht op met je lens, daardoor kan je last hebben van een rode- of blauwe gloed in de foto. Oorzaken zijn vaak foute belichting, de kleuren staan te levendig afgesteld in je camera, of je gebruikt je witbalans niet op de juiste manier. Je kan op meerdere manieren de kleur beïnvloeden in je foto, vooraf en achteraf. De witbalans is daarbij heel essentieel om een goede (macro-)foto te maken.
Wat doet de gekozen witbalans met je foto?
- Automatische witbalans (awb)
De camera maakt zelf vooral een koele benadering. - Flitslicht
De foto krijgt een warmere uitstraling.
Het koele flitslicht wat uit de camera komt kun je hier mee compenseren. - Zonlicht
Meestal onnodig om te gebruiken. Maar kan zinvol zijn bij extreme kleuren. - TL- lamp – Fluorescerend
Dit is een instelling die je eens moet proberen in je macrofoto’s, omdat die soms niet-realistische effecten geeft die steeds weer verrassend zijn. Hier kun je heerlijk mee experimenteren. - Bewolking
Ook vooral zinvol met extreme kleuren.
Witbalans in JPG en in RAW
Wanneer je in JPG fotografeert, kies je van tevoren je kleurtemperatuur in het opnamemenu. Je kunt op je camera de icoontjes kiezen, je zult zien, dat die voor zich spreken. Als je in RAW fotografeert, stel je de witbalans meestal in op automatisch (awb). Achteraf kan je die instellingen dan wijzigen in je programma voor fotobewerking met de knop kleurtemperatuur en kleurtint. Ook als je je witbalans vooraf had afgesteld, kan je hier de intensiteit nog mee wijzigen. Fotografeer je in JPG dan heb je als je achteraf iets corrigeert, helaas vaak kwaliteitsverlies. Dan is het dus zeker zaak van tevoren goed te bedenken welke witbalans je in wil stellen.
Witbalans bewust creatief gebruikt
Tegenwoordig is de kleurweergave van elke camera minder fel dan de werkelijkheid. De kleuren moeten dus, vooraf of in je nabewerking, bijgesteld worden.
Maar stel dat je echt iets anders wil, dat kan natuurlijk ook!
Dan moet je niet bang zijn voor rood, groen en blauw in je foto. Verander dan bewust de kleurtemperatuur om een ander effect in een foto te krijgen. Zo maak je beelden die er anders uitzien en je zullen verrassen door de intensiteit van kleur. Gebruik je witbalans echt bewust! Hier een voorbeeld van een inktzwam vijf keer anders en twee voorbeelden van foto’s waarbij de witbalans bewust gebruikt is om een bepaalde sfeer op te roepen:
Je kan dus denken in beperkingen of onbeperkte mogelijkheden. Bij macrofotografie, in tegenstelling tot gewone natuurfotografie, lenen die kleine onderwerpen zich juist om creatiever om te gaan met je kleurtemperatuur. Je kan er fraaiere, bijzondere en soms zelfs surrealistische macrofoto’s mee maken.
Ben je nu nog bang voor rood, groen en blauw?
Vergeet niet om te experimenteren. Heerlijk toch die creatieve vrijheid tegenwoordig bij het fotograferen. Wil je natuurgetrouw fotograferen en een realistische weergave van de werkelijkheid geven, vergis je dan niet met gemengd licht met verschillende kleurtemperaturen. Het is dan steeds de kunst om een compromis te vinden tussen de verschillende soorten licht. Niet gemakkelijk, maar leuk om te oefenen. Be inspired!
3 reacties
Hallo Anita, bedankt voor de tip. Blauwe Hyacinten lukte mij nooit goed. Nu heb ik gekozen voor één kleur selecteren, de kleur blauw. Nu is de kleur van de hyacint heel mooi en het omringende blad kleurt grijs, dat is precies de kleurencombinatie die ik in mijn tuin heb gekozen.
Dank je voor je leuke reactie Theo. Dat klopt inderdaad. Je brengt me gelijk op een idee .
Leuk artikel over kleurzwemen. Misschien ook aardig geweest als je het ook over CYMK had gehad. Deze kleur indeling is meer voor printen, maar juist daar komen kleurafwijkingen hard over. B.v. paarse gloed in foto’s in plaats van neutraal. Zaken die je vroeger veel tegen kwam en nu nog. Of wat je al noemde de blauwzweem door te koele fototemperatuur.
Maar verder heel duidelijk.