Boekbespreking Die Kunst der Wetterfotografie

Boek Die Kunst der Wetterfotografie Corry DeLaan
Die Kunst der Wetterfotografie door Corry DeLaan. Uitgeverij dpunkt.verlag. 358 pagina’s. Taal: Duits. Prijs € 36,90

Die Kunst der Wetterfotografie. Naar het Nederlands vertaald is de subtitel van dit boek niet voor niets “Sfeervolle foto’s voor elke dag en elk jaargetij”. Fotograaf en auteur Corry DeLaan neemt je aan de hand van verhalen en prachtige foto’s mee door elk weerbeeld en elk jaargetij. Ze wil de lezer vooral laten zien dat er bij elk weertype en onder alle omstandigheden mooie landschapsfoto’s te maken zijn. Dat weerfotografie zelfs tot kunst te verheffen is.

In de eerste paar hoofdstukken van haar boek bespreekt ze de foto-uitrusting en techniek. Hoe ze omgaat met allerlei soorten weersvoorspellingen en hoe ze naar het weer kijkt. Ze vertelt over meteorologie, hoe ze haar planningen maakt en omgaat met informatiebronnen zoals webcams en weerapps. De hierop volgende hoofdstukken gaan over de verschillende weerbeelden: onweer, nevel, ijs en sneeuw en zonnig weer. Hier vertelt Corry deLaan hoe ze met deze weerbeelden omgaat, zich voorbereid, ze opzoekt en uiteindelijk fotografeert. De laatste hoofdstukken van haar boek zijn gewijd aan het gouden en blauwe uurtje, nachtfotografie en het fotograferen van de sterrenhemel.

Het boek doorbladerend is het niet vreemd dat Corry DeLaan haar levensmotto “altijd het beste uit een situatie halen” is. En dat moet ook wel bij weerfotografie, want het weer is overal en altijd, en is zó variabel dat het zich steeds in nieuwe vormen presenteert. En aan haar foto’s te zien schuwt ze ook woest weer niet.

Boek Die Kunst der Wetterfotografie foto
Ook woest weer schuwt Corry DeLaan niet.

Interessant is haar verhaal over een reis van 900 km vanuit Beieren om foto’s te maken van de zonsopkomst midden in de vaart bij Kinderdijk. Ondanks diverse pogingen heeft ze dé foto toen niet kunnen maken, waarbij ze in haar boek de afweging maakt of de belevenis rond de poging die foto te maken, de reis en alle moeite heeft goedgemaakt. Een dilemma waar menig amateurfotograaf die héél véél moeite doet om een specifieke foto te maken, ook mee zal worstelen.

Corry DeLaan is Duitse, maar heeft tevens Nederlandse roots. En dat is goed terug te zien aan de aanzienlijke hoeveelheid foto’s in het boek die ze in Nederland heeft gemaakt.

“Die Kunst der Wetterfotografie” bevat naast gedegen informatie over techniek, aanpak, hulpmiddelen, weerbeelden en prachtige landschapsfoto’s ook interessante en soms amusante verslagen van de belevenissen van Corry DeLaan zelf. De fotograaf die zelf ook wel eens bij instabiel weer in het veld staat, zal zichzelf van tijd tot tijd beslist herkennen.

Heb je interesse Die Kunst der Wetterfotografie aan te schaffen, klik dan hier.

cover weerfotografie praktijkboek
Vind je Duits een lastige taal?