De zeearend in Nederland, recensie

De Zeearend in Nederland.

Een stipje aan de horizon wordt weggejaagd door nog een kleiner stipje. Hoe klein ook, de beleving is er niet minder om! Vanaf de Praambult zie ik hoe een machtige zeearend verjaagd wordt door een kraai. Wat is dat toch met die roofvogels?… Wie had 15 jaar geleden kunnen vermoeden dat je anno 2020 een boek over de zeearend zou kunnen maken in Nederland? Het gaat duidelijk voor de wind met de ‘vliegende deur’. Martijn de Jonge woont in het hart van het zeearendenbolwerk Oostvaardersplassen-IJsseldelta en volgt deze machtige vogels dan ook vanaf het eerste moment. Zijn interesse in en kennis over de zeearend brengt hij nu samen in het boek ‘De zeearend in Nederland’.

In 11 hoofdstukken kom je alles te weten over de zeearend.

Het boek is opgebouwd uit 11 hoofdstukken. Achtereenvolgens kom je alles te weten over onder andere het gedrag, het voorkeurslandschap, het voedsel, de resultaten en manieren van zeearendonderzoek, en de ontwikkeling van de populatie in Nederland. Om alles in de juiste context te kunnen plaatsen wordt ook over de landsgrenzen gekeken. Het boek bevat zeker niet alleen droge feitjes; er is ruimte voor zeearenden trivia met onder andere ‘foute’ toeristenborden en wc-papier. Natuurfotografen kunnen hun hart ophalen in hoofdstuk 9, ‘Jaarrond zeearenden zien’. Martijn toont niet alleen de beste spotplekken van het land, maar zoomt tevens in op het fotograferen van de zeearenden. Ook enkele hotspots in het buitenland worden daarbij benoemd. Speciale aandacht is voor het fotograferen vanuit (wiebelige) bootjes.

Het favoriete landschap is een van de aspecten die in het boek besproken wordt.

Het boek leest prettig weg; er staat heel veel informatie in, zonder dat het saai of te wetenschappelijk wordt. Een boek dat dus echt voor iedereen met interesse in de zeearend geschikt is. Door de gekozen afmetingen ligt het prettig in de hand. Hoewel vooral informatief van opzet, bevat de inhoud uiteraard ook veel foto’s. Deze ondersteunen niet alleen het verhaal, ze laten ook zien wat in ons land aan zeearendfotografie mogelijk is.

Waar moet je zijn en waar moet je op letten bij het fotograferen van zeearenden?

Het boek sluit af met een aantal bijlagen, voor wie verder wil lezen en een toelichting op veelgebruikte termen.

Het boek staat uiteraard stil bij de populatieontwikkeling van de afgelopen 15 jaar.

Samenvattend is ‘De zeearend in Nederland’ een prettig leesbaar, rustig vormgegeven en rijk geïllustreerd boek. Het laat de spectaculaire ontwikkeling zien van een geweldige soort en maakt tevens nieuwsgierig naar de komende 15 jaar. Is de zeearend dan inderdaad onze huismus, zoals Lelystad graag promoot?

De Zeearend in Nederland

Formaat: 17 x 24 cm

Pagina’s: 160