Menu

Onderdeel van Pixfactory

Footzoom

Tunnelvisie. We hebben er allemaal last van. We gaan op pad met een vastomlijnd idee van de foto die we die ochtend willen maken. Eenmaal ter plekke doen we er alles aan om ook die foto te maken. En als dat is gelukt gaan we meteen tevreden weer verder. Bedenk echter dat er op elke locatie, hoe beperkt op het eerste gezicht ook, meerdere foto’s en meerdere composities op je liggen te wachten. Een goede manier om dat uit te diepen is je ‘footzoom’ te gebruiken. Of met andere woorden: doe een stapje naar voren, en een stapje terug.
Footzoom
Steeds een stapje dichterbij om zo alle mogelijke invalshoeken van je onderwerp uit te diepen. Ongekende variatie op de vierkante meter. Canon 5D III met Canon 16-35mm F/4L @ 31mm; 1/6s bij f/22; ISO 200. Fotograaf: Marijn Heuts

Oog voor landschappen

De meeste fototoeristen op Skagsanden Beach op de Lofoten in Noorwegen komen er voor het weidse uitzicht op een mooie berg, liefst met de inleidende lijn van een bergstroompje dat in zee uitmondt, omlijst door stoere rotsblokken. Zo staat de plek immers doorgaans op internet. Zelf keek ik vooral uit naar de patronen en structuren in het zand, die ontstaan doordat zwart zand zich mengt met lichter zand.

Concentreren op structuren

Vanwege de drukte stopten we al snel met het fotograferen van het grootse, epische landschap. De kans op andere fotografen in beeld was eenvoudigweg te groot. Bovendien moesten we de patronen fotograferen voordat collegae met enkel oog voor het landschap er doorheen zouden banjeren. Aan de slag dus met de prachtige structuren in het zand. Het is erg verleidelijk om je heen te blijven kijken en overal vanaf ooghoogte een snelle foto van een mooie structuur te maken. Zo cover je in korte tijd weliswaar een groot stuk strand, maar lijken al je foto’s in essentie op elkaar.

Het startpunt van de footzoomsessie. Alles wat de moeite waard is aan de locatie in één beeld gevangen. Canon 5D III met Canon 16-35mm F/4L @ 19mm; 1/4s bij f/18; ISO 200. Fotograaf: Marijn Heuts

Gebruik van footzoom

Het werkt beter een aansprekend stukje strand uit te kiezen en dat volledig uit te diepen. Door steeds iets dichter bij te lopen en je te concentreren op een steeds kleiner wordende structuur ontstaat een veelvoud aan composities van een stukje strandzand dat niet meer dan enkele vierkante meters aan oppervlak telt. Ook vanaf een vaste plek kun je een diversiteit aan foto’s oogsten, alleen al door je statief steeds verder te laten zakken. Elke positie en elk camerastandpunt biedt nieuwe mogelijkheden en uitdagingen om te spelen met lijnen, vormen, structuren en vlakken. En gebruik je een polarisatiefilter, dan kun je door daaraan te draaien ook weer een heel ander effect creëren. Door footzoom te gebruiken en je tijd te nemen op een bepaalde plek, hoe klein ook, oogst je een variatie aan foto’s die enerzijds het verhaal van de plek vertelt, en anderzijds je bijzondere kijk als fotograaf laat zien.

Meerdere foto’s en meerdere composities. Fotograaf: Marijn Heuts

Apparatuur

Op deze locatie kun je met alle brandpunten mooi beeld maken. Een zoomlens is natuurlijk handig omdat je dan vanaf een bepaalde plek verschillende uitsneden kunt maken. Het is echter uitdagender om een vast brandpunt te nemen (of een zoomlens met beperkt bereik) en door naar voren te lopen te ontdekken wat er nog mogelijk is qua uitsnede en perspectief. Al deze foto’s zijn gemaakt met een 16-35mm groothoekzoom voorzien van een polarisatiefilter en vanaf een stevig statief. Door met beleid steeds iets verder naar voren te lopen zorgde ik ervoor dat ik niet alle patronen in het zand zou vertrappen.

 

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: