Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema ‘insecten en kriebelbeestjes’: Ans en Desiree

“Je ziet het pas als je het doorhebt”. Deze Cruijffiaanse uitdrukking past goed bij mijn eigen ontdekking dat heel veel fantasiefiguren uit science fiction films gebaseerd zijn op het uiterlijk van onze aardse insecten. Hier kwam ik pas achter toen ik zelf met de macrolens op insecten dook en van de ene in de andere verbazing viel. Macrofotografie is niet alleen ontzettend leuk om te doen, maar biedt ook de mogelijk om in een wereld te duiken die niet altijd voor het blote oog zichtbaar is. Deze week de bespreking van twee beelden uit de macro c.q. dichtbij fotografie, gelijkend in opzet maar met totaal verschillende uitwerkingen op de fantasie van de kijker.
Camera Canon EOS80D-macro lens-F2/8;sl.tijd: 1/320, ISO 100; brandpuntafstand 473mm. Er was bijna geen zon, waarom krijg ik van die lichte vlekken op de vleugels? Fotograaf: Ans Snoeren

Ans Snoeren

”Meulenaerke”

Ans, jij hebt een tegenwoordig in Nederland steeds minder voorkomende Meikever van dichtbij én in actie kunnen vastleggen. Hoewel je scherptediepte van f 2.8 tamelijk gering is, zijn veel mooie details van het insect goed te zien. De actie is af te lezen aan de dekschilden die net opzij geklapt zijn en de vleugels die nog nét niet volledig zijn uitgevouwen. Doordat er verder geen storende elementen in de foto aanwezig zijn, kan ik als kijker de Meikever op mijn gemak bestuderen.

De Meikever doet mij denken aan het verhaal van mijn moeder, die vertelde dat kinderen vroeger met Meikevers speelden. Ze bonden dan een touwtje om één van de pootjes en deden er vliegwedstrijdjes mee. De Meikever die het hoogste opvloog won. Ze hadden hierbij het volgende “stimulerende” versje: “Meulanaerke teld oew geld. En gaat dan nog es vliegen. Anders komen de dieven. De dieven nemen oe mee naor ’t veld. Meulenaerke teld oew geld”. Dat geld tellen doelt op de buigende bewegingen die het beestje maakt voordat het gaat vliegen. Er schijnt naast de bruine ook een witte soort Meikever te bestaan, waarbij het lijkt alsof deze onder het meel zit. Net als een echte molenaar. O, ja. Mijn moeder komt uit Brabant. Vandaar het dialect.

Registratief

Je hebt ervoor gekozen de Meikever heel dichtbij, van achteren en van bovenaf te fotograferen. Hierdoor krijg je een mooi deel van de kever goed in beeld. Deze manier van fotograferen wordt “registratieve fotografie” genoemd. Het onderwerp is geregistreerd en het resultaat laat weinig aan de fantasie van de kijker over.

Vaag op de achtergrond loopt een takje, tot onder de buik van de kever. Het lijkt een beetje alsof de kever zit vastgeprikt op het takje. Het takje komt recht uit de rechter benedenhoek van de foto. Hierdoor worden het takje én de kever die hierop zit statisch. Had je het takje meer uit de hoek geplaatst dan had het totaalbeeld iets meer dynamiek gehad.
Door deze factoren mist je foto een beetje spanning, verrassende elementen en dynamiek.

Licht

Ans, bij het insturen van je foto heb je gevraagd of ik kon vertellen waarom je lichtvlekken op de vleugels hebt, ondanks dat er bijna geen zon was. Ik denk dat de lichtvlekken tóch de reflectie van licht is, dat van achteren kwam. Veel macrofotografen werken bij het fotograferen met witte schermpjes of witte parapluutjes om direct licht tegen te houden of reflectieschermpjes om invulling te geven aan slagschaduw. Een andere truc is om tijdens het fotograferen het onderwerp in je eigen schaduw te zetten. Echter, soms wil bij plotselinge schaduw een insect nog wel eens schrikken of opnieuw een plek in de zon gaan zoeken en wegvliegen. Een andere manier om met licht om te gaan is er gebruik van te maken, bijvoorbeeld als tegenlicht. Hiermee kun je veel creativiteit in je foto brengen door te spelen met bijvoorbeeld licht en donker, schaduw, transparantie en silhouet.

Voor jouw foto zou ik je nog als tip mee willen geven om te kiezen voor een groter diafragmagetal (b.v 7.1 of iets hoger), zodat je méér scherptediepte krijgt en het insect geheel scherp wordt en álle details goed zijn te zien, zoals de ogen, schilden en antennes.

Ruimte om na te bewerken

Ik had je graag een andere uitsnede willen laten zien die iets meer dynamiek in je foto geeft door de tak anders te plaatsen. Maar de foto is nu al tamelijk strak uitgesneden, zodat hiervoor geen ruimte is. Misschien is de huidige foto al een uitsnede uit een groter geheel? Zo niet, dan is het misschien een tip voor je om je onderwerpen iets ruimer te fotograferen zodat je in nabewerking ruimte over houdt om, indien je dat wilt, een iets andere uitsnede te maken.
Fotografeer je in RAW? RAW-bestanden zijn makkelijker te bewerken. Mogelijk dat je de lichtvlekken op de vleugels toch een heel stuk weg kunt krijgen door de hooglichten terug te zetten.

Ans, ik hoop dat je wat aan mijn bespreking hebt en ik zou het erg leuk vinden als je me het laat weten!

Desiree Dekker

Kriebelbeestjes , olympus though tg850, supermacro Fotograaf: Desiree Dekker

Binnenkomer

Ik ben niet bang voor spinnen. Té grote spinnen die ik in mijn huis vind, vang ik met een glas en een papiertje eronder. Daarna mogen ze hun leven voortzetten in mijn tuin. Jouw foto, Desiree, geeft mij een heel ander gevoel: Ik heb de spin té laat gezien en hij is al té dichtbij, ik heb het idee dat ik elk moment besprongen kan worden. Op het moment dat ik doorkrijg dat dit niet gaat gebeuren, begin ik de spin voorzichtig te bestuderen. Want er zijn veel details te zien. En ik zie dat de spin zowel afschrikwekkende als hele mooie elementen heeft. Kortom, een beeld dat door zijn dynamiek de kijker door allerlei fases meeneemt en hierdoor lang de aandacht laat vasthouden.

Gezichtsbedrog

Als je een insect indrukwekkend op de foto wilt zetten, dan moet je dat doen zoals jij dat gedaan hebt: dichtbij, frontaal en op ooghoogte recht in de ogen kijkend. Je manier van uitsnijden helpt mee om de spin imposant te maken. Doordat de spin niet helemaal op de foto staat, lijkt hij nóg groter. Ook het bijna symmetrisch plaatsen van de spin in de compositie vind ik een goede keuze, hij komt daardoor recht op de kijker af.

Door jouw spelen met de compositie krijgt het beeld een totaal eigen verhaal in het hoofd van de kijker. Het zou mij niet verbazen als de spin in werkelijkheid een héél klein spinnetje is geweest. Je foto heeft componenten van registratieve fotografie in zich, maar de spin is vooral creatief op de foto gezet.

Automatisch of handmatig?

Bij het maken van deze foto heb je een sluitertijd van 1/500 gehanteerd, een diafragma van f 5 en je ISO stond op 125. Deze standen passen prima bij de foto die je gemaakt hebt: diafragma f 5 en dichtbij fotograferen hebben je een mooie scherpte/onscherpteverhouding gegeven, de snelle sluitertijd helpt om bewegingsonscherpte bij dichtbij fotografie te voorkomen en de ISO waarde is mooi laag zodat je geen ruis in de foto krijgt. Uit je exif-gegevens kan ik verder opmaken dat je de foto automatisch belicht hebt. Desiree, heb je het toestel geheel op automatisch staan (P) of op diafragmavoorkeur (A) of op sluitertijdvoorkeur (S)? In principe geven de instellingen M, A of S de meeste mogelijkheden om zelf meer creatief met je licht en scherptediepte te spelen. Voor spelen met het licht moet je wel de ISO ook op handmatig zetten, want staat deze op automatisch dan zal de camera zelf de belichting weer corrigeren.

Desiree, ik ben heel benieuwd wat je van deze bespreking van jouw foto vindt. Laat je het even weten?

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

5 reacties

  1. Goh, wat leuk Jodie, ik kom ook uit Brabant en ken dat liedje.Heb zelf dat spelletje vroeger gespeeld! Het is inderdaad een registratieve foto, maar er stonden zoveel mensen omheen, dat ik al blij was de kever op de plaat te hebben. Ik kan verder met jouw informatie en ik ga proberen wat meer dynamiek in mijn foto’s te krijgen. Heel erg bedankt. Ans

    1. Hallo Ans, Heel graag gedaan.
      Het is soms lastig te fotograferen met mensen om je heen. Als het even tegenzit kun je je niet meer vrijelijk bewegen of voel je je plotseling geremd in het uitproberen van dingen. Het is soms ook lekker even alleen te zijn bij het fotograferen en te kijken wat erin je op komt. Leuk om te lezen dat je het liedje kent. De Meikever was vroeger in sommige streken een veel voorkomende kever en vraten hele heggen kaal. Veel plezier en succes met fotograferen en dingen uitproberen! Gr Jody

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

5 reacties

  1. Goh, wat leuk Jodie, ik kom ook uit Brabant en ken dat liedje.Heb zelf dat spelletje vroeger gespeeld! Het is inderdaad een registratieve foto, maar er stonden zoveel mensen omheen, dat ik al blij was de kever op de plaat te hebben. Ik kan verder met jouw informatie en ik ga proberen wat meer dynamiek in mijn foto’s te krijgen. Heel erg bedankt. Ans

    1. Hallo Ans, Heel graag gedaan.
      Het is soms lastig te fotograferen met mensen om je heen. Als het even tegenzit kun je je niet meer vrijelijk bewegen of voel je je plotseling geremd in het uitproberen van dingen. Het is soms ook lekker even alleen te zijn bij het fotograferen en te kijken wat erin je op komt. Leuk om te lezen dat je het liedje kent. De Meikever was vroeger in sommige streken een veel voorkomende kever en vraten hele heggen kaal. Veel plezier en succes met fotograferen en dingen uitproberen! Gr Jody

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: