Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema water: Rob en Yvonne

In deze vierde fotobespreking in het thema Water bespreekt Henri van Vliet een niet vaak gezien onderwaterbeeld en geeft hij tips over hoe je de horizon tijdens het fotograferen zoveel mogelijk recht kan houden.
Fotograaf: Rob de Jong

Inhoud en impact

Deze foto van een aan het wateroppervlak zwemmende vuursalamander valt op. In Nederland en België is de vuursalamander een beschermde soort, hij is zeldzaam en komt op slechts enkele plaatsen voor. In Hongarije, waar deze opname is gemaakt is dit diertje gelukkig iets algemener. Tussen alle foto’s die we dagelijks zien zijn er maar enkele met een onderwaterhuis gemaakt. Onderwaterfotografie is een tak van sport die door maar weinig fotografen wordt beoefend. En dat terwijl het bijna per definitie onderscheidende beelden oplevert.

Techniek / compositie

Je hebt hier het diertje van onder af gefotografeerd. Schuin omhoog in de richting van het licht. Het diertje wordt afgezet tegen de lichte lucht al gauw wat onderbelicht. Als je dit gaat corrigeren in de nabewerking worden ook alle dunne stammetjes van de bomen opgelicht. Misschien is het in dit geval raadzaam het diertje als silhouet af te beelden, of hem door flitslicht extra te belichten. Nadeel van het gebruik van flitslicht onder water is echter dat je daardoor de in het water zwevend vuiltjes extra accentueert.

Het gebruik van een groothoeklens geeft hier een mooi effect. Het laat mooi de omgeving zien. Een door jonge boompjes omringt vennetje en een blauwe lucht met enkele wolkjes. Het blad dat in het water drijft stoort niet. Wel is door de beweging in het water en de vele vlekjes het totaalbeeld wat onrustig. Het beeld is wat druk door alle lijnen, kleuren en vormen. Je zou een volgende keer kunnen proberen recht omhoog te fotograferen, en het water minder te verstoren. Ik weet niet of dat een haalbare kaart is, maar dat zou in mijn optiek een veel evenwichtiger beeld op kunnen leveren.

Tot slot nog even dit

Normaal gesproken vergelijk ik nooit foto’s, maar omdat je er zelf over begon wil ik in deze bespreking toch graag even verwijzen naar een vergelijkbaar beeld van Edwin Giesbers. Deze lijkt daar op z’n minst door geïnspireerd. En dat is geen schande want door anderen te imiteren kan je veel leren. Uiteindelijk is het natuurlijk zaak een eigen stijl te ontwikkelen.

Yvonne Copier

Nikon 3200 / 18-55 mm
Nikon 3200 / 18-55 mm Fotograaf: Yvonne Copier

Inhoud en impact

Deze foto lijkt spontaan gemaakt te zijn. Misschien tijdens een vakantie of zomers uitstapje. Dit beeld laat een meer zien met daarboven een nagenoeg strakblauwe lucht. De kleur van de lucht wordt weerspiegeld in het water. De enige andere kleur is het groen van de bomen aan de horizon en de twee rood-witte bakens. Een zongebleekt steigertje en wat meerpalen zorgen voor lijnen in dit beeld.

Techniek

Eén van de zaken die me meteen opvallen aan dit beeld is dat hij nogal scheef staat. Ik kan me niet voorstellen dat dit opzettelijk is gebeurd, en dus zal ik je wat tips geven zodat je dit in de toekomst kan voorkomen. Je kan bij het maken van een foto niet altijd duidelijk zien dat hij scheef staat. Soms is het maar een klein beetje, of zijn er allerlei zaken die de illusie wekken dat het wel klopt. Bij reflectie in water is dit eenvoudig te zien. De waterspiegel ligt namelijk perfect horizontaal. Een spiegelbeeld staat loodrecht op de spiegel, dus als je bij deze foto een lijn trekt van een meerpaal naar het spiegelbeeld van deze paal, moet die lijn precies verticaal staan.

Bij veel digitale camera’s kan je tijdens het fotograferen een weergave van een digitale waterpas in je zoeker of op je live view schermpje bekijken. Bij Nikon druk je hiervoor op de Fn-knop, en bij Canon zit deze functie onder de informatie-knop. Je kan ook (voor een paar euro) een klein waterpasje kopen voor in de hotshoe (flitserplaats). Ook heb je een aantal scherpstelpunten in beeld die je kunt gebruiken als ijklijn of zelfs hulplijnen in beeld.

Achteraf je beeld rechttrekken in lightroom of een ander bewerkingsprogramma kan natuurlijk prima, maar kost je wel de randen van je opname. Voorkomen is daarom beter dan genezen. Bekijk daarom ook altijd even het beeld in het veld, een beetje scheef zie je misschien dan niet meteen, maar erg scheef valt ook dan al op… en als je er dan toch staat kun je hem meteen opnieuw maken.

Tips

Ik denk dat deze foto een stuk spannender zou zijn wanneer je deze op een ander tijdsstip, of bij ander weer had gemaakt. De reflecties van wolken of een zonsopkomst in het water brengen kleur en dynamiek. Ook kan je er voor kiezen in plaats van alle elementen alleen de meerpalen te gebruiken als onderwerp. Less is more.

Tot slot

Deze plek heeft zeker potentie. Hij leent zich er goed voor eens wat te experimenteren. Kijk eens wat lange sluitertijden en/of het gebruik van filters doen.

2 reacties

  1. Inderdaad is dit een spontaan gemaakte foto. Terug naar de plek op een ander tijdsstip had ik kunnen doen. Niet aandacht! Ook de andere tips neem ik graag mee voor een volgende keer! Dankjewel!

  2. Beetje late reactie doordat ik het artikeltje heb gemist. Mijn excuses. Bedankt voor de bespreking van mijn foto. Uiteraard ken ik de foto van Edwin Giesbers. Mijn beeld is echter zeker geen imitatie. Het beeld is gemaakt in maart 2014, lang voordat Giesbers een prijs won. Het zijn twee beelden met eenzelfde invalshoek, maar verder moeilijk te vergelijken. Het mijne is een rauw en natuurlijk beeld en dat van E. Giesbers meer grafisch. Iets minder rommelig had inderdaad gekunt. Verder is de foto bijna zoals de originele NEF. Allen het contrast is aangepast. Onderzijde salamander is overigens ingeflitst.
    Bedankt voor de tijd die je hebt vrijgemaakt om mijn foto te bespreken en ook voor je aanbevelingen.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

2 reacties

  1. Inderdaad is dit een spontaan gemaakte foto. Terug naar de plek op een ander tijdsstip had ik kunnen doen. Niet aandacht! Ook de andere tips neem ik graag mee voor een volgende keer! Dankjewel!

  2. Beetje late reactie doordat ik het artikeltje heb gemist. Mijn excuses. Bedankt voor de bespreking van mijn foto. Uiteraard ken ik de foto van Edwin Giesbers. Mijn beeld is echter zeker geen imitatie. Het beeld is gemaakt in maart 2014, lang voordat Giesbers een prijs won. Het zijn twee beelden met eenzelfde invalshoek, maar verder moeilijk te vergelijken. Het mijne is een rauw en natuurlijk beeld en dat van E. Giesbers meer grafisch. Iets minder rommelig had inderdaad gekunt. Verder is de foto bijna zoals de originele NEF. Allen het contrast is aangepast. Onderzijde salamander is overigens ingeflitst.
    Bedankt voor de tijd die je hebt vrijgemaakt om mijn foto te bespreken en ook voor je aanbevelingen.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: