Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema ‘zoogdieren uit de Benelux’: Nico en Ton

Deze keer een badgast die zich moeizaam een weg naar de ultieme zonneplek heeft gebaand. Maar ook een ijdel model dat niet weet of hij/zij liggend of staand het mooiste overkomt. Ach, als je haar maar goed zit.
Zonnebadende zeehond. Camera: Nikon D610 met Tamron 150-600mm f/5.0-6.3 en converter 1.4, 1/200, f/10, ISO 100, 840mm. Fotograaf: Nico R. Donkerbroek

Nico R. Donderbroek

Badgast

Lekker zonnen… nou dat konden we genoeg deze zomer. Deze badgast geniet er volop van. Een gezellig paartje meeuwen in de achtergrond versterken het strandgevoel. Een mooie afsluiter van deze zomer.

Slepend beeld

Het sleepspoor vanuit de linker benedenhoek geeft het moeizame pad aan dat het dier heeft afgelegd en leidt de kijker heel prettig het beeld binnen. In tweede instantie geven de vogels in de achtergrond een mooie afsluiting. Ik vind ze echter in de compositie wat wrikken: de linker zit wel erg tegen de bovenrand geplakt en de rechter zit precies tegen de waterlijn aangeplakt. Iets meer ruimte had best gekund en voor mij was de 840mm (150-600mm op 600mm met een 1.4x converter) niet echt nodig geweest.

In het beeld lopen wat horizontale lijnen, die aflopen naar links. Misschien stond de camera wel helemaal waterpas, maar toch heeft het beeld nu de neiging naar links te kantelen. De vloedlijn recht zetten lost dit op, al komt de meeuw dan nog dichter bij de bovenrand.

Techniek

Het is altijd lastig om vanaf een bewerkte JPG alle technische dingen goed te bekijken. Het harde licht geeft een groot licht-donkercontrast. Toch is het je goed gelukt om geen overbelichte of dichtgelopen plekken te krijgen. Door de belichting een klein beetje lichter te zetten oogt de foto wat frisser, zeker het zand achter je onderwerp is nu wat somber.

De foto oogt scherp, maar ik heb toch het gevoel dat het scherper zou kunnen. Ik zou zelf niet zo snel op een 150-600 f/5.0-6.3 objectief nog een teleconverter zetten. Op een aantal lichtsterke objectieven na biedt het achteraf croppen soms nog meer kwaliteit (en vrijheid van bepaling compositie). Maar misschien is het huidige glaswerk zo goed dat het kan en is het meer mijn gevoel.

Ton Gorter

Deze foto heb ik een poos geleden gemaakt in de buurt van Oud Reemst. Ik heb getwijfeld over de uitsnede, had ook verticaal gekund. Wat vinden jullie? Fotograaf: Ton Gorter

Ik hou je in de gaten!

Wie bespiedt nou wie? De borstelige kop in het hoge gras straalt voor mij geen dreiging uit, eerder nieuwsgierigheid. Een sfeervol portret van het wild zwijn in zijn natuurlijke omgeving. Een mooi verloop van kleuren van licht in de voorgrond tot de donkere bosrand geeft het beeld diepte en zorgt er voor dat de foto prettig kijkt. Een paar toefjes geel zorgen voor een mooi kleuraccentje.

Ever, sta op!

Je hebt een mooie compositie. Het zwijn in een gulden-snede punt met genoeg ruimte om zijn omgeving te laten zien. Je twijfelde zelf over een verticale uitsnede. Daar was ik zelf ook wel benieuwd naar, dus ik heb dieeven gemaakt (vanuit de toegestuurde JPG, vanuit het origineel is de kwaliteit natuurlijk altijd beter). Het zijn twee verschillende uitstralingen: omdat het zwijn in de staande foto groter in beeld is gebracht word je meer met het dier geconfronteerd, het nieuwsgierige is er af: “Niemand komt langs mij heen”. Ik denk dat de keuze heel persoonlijk is, ieder heeft toch zijn eigen verhaal bij een beeld. Het is wel goed om over na te denken. Wat vinden de lezers? Laat het horen!

Verticale uitsnede uit hetzelfde beeld… heel andere uitstraling. Fotograaf: Ton Gorter

Sluipen

Er is gekozen voor een beperkte scherpte-diepte (f/6.3 bij 400mm). Daardoor ligt de focus echt op het zwijn wat perfect scherp is en wordt de bosrand een dromerig spel van toefjes groen. Ook de voorgrond is een palet van in elkaar overvloeiende pasteltinten. Door door het hoge gras heen te fotograferen versterk je het gevoel dat je echt wild aan het besluipen bent. De onscherpe planten net voor de snuit vind ik zelf wel een beetje storen.

Al met al weer twee verzorgde en prettig kijkende foto’s.

Dit is voorlopig mijn laatste fotobespreking. Ik wil iedereen bedanken voor het insturen van foto’s en ook alle lezers bedanken dat ze de moeite hebben genomen mijn verhaaltjes te lezen.

Eén reactie

  1. Dag Henk,
    Dank voor de heldere bespreking van de foto. Inderdaad wordt het karakter van de foto anders door een verticale uitsnede. Dat had ik zelf nog niet gezien. Toen ik deze foto een keer aan iemand liet zien had die er de associatie bij: “Hee, daar hebben we mijn goede vriend Ton!”. Dat effect is in de verticale uitsnede ook weg. Ik ben het met je eens dat de onscherpe grassprieten rond de neus een beetje jammer zijn. Het is niet anders. Bedankt voor deze en ook voor alle eerdere fotobesprekingen!
    Hartelijke groet, Ton

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Eén reactie

  1. Dag Henk,
    Dank voor de heldere bespreking van de foto. Inderdaad wordt het karakter van de foto anders door een verticale uitsnede. Dat had ik zelf nog niet gezien. Toen ik deze foto een keer aan iemand liet zien had die er de associatie bij: “Hee, daar hebben we mijn goede vriend Ton!”. Dat effect is in de verticale uitsnede ook weg. Ik ben het met je eens dat de onscherpe grassprieten rond de neus een beetje jammer zijn. Het is niet anders. Bedankt voor deze en ook voor alle eerdere fotobesprekingen!
    Hartelijke groet, Ton

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: