Overvloeimodus
Met de foto geopend in Photoshop voeg je een aanpassingslaag toe voor curven of niveaus. Ze werken allebei op dezelfde manier, dus kies maar welke je het prettigst vindt. We passen nog even niets aan, maar zetten eerst de overvloeimodus van deze aanpassingslaag op kleur. Het zijn immers de kleuren die we neutraal willen maken, helderheid en contrast hebben we als het goed is al naar wens ingesteld, of dat doen we later alsnog.
Verder met de aanpassingslaag
Ga nu terug naar de aanpassingslaag, en je ziet drie pipetjes staan. Van boven naar beneden hebben ze een zwarte, een grijze en een witte vulling. Als je het zwarte pipet aanklikt en je zou vervolgens ergens in de foto klikken, dan krijgen de pixels die je aanklikt de waarde die aan dat zwarte pipetje is toegekend. Dubbelklik maar eens op dat pipetje en je zult zien dat aan het pipet de waarde 0-0-0 is toegekend, pikzwart. Voor het grijze pipet is dan 128-128-128 (middengrijs) en voor het witte piet is dat 255-255-255 (spierwit).
Nu weet je meteen waarom de aanpassingslaag op ‘kleur’ moet staan. Als je met het zwarte pipet ergens klikt zonder dat te hebben aangepast, worden die pixels dus diepzwart. Wij willen alleen het kleureffect, niet de helderheidsgevolgen.
Aanpassen van de “Sample Size”
Klik nu eerst in je gereedschapsbalk op het pipetje en zorg er voor dat de ‘sample size’ (bovenin beeld) op 3×3 of 5×5 is ingesteld. Doe je dat niet en land je net op een pixel met een afwijkende kleur (bijvoorbeeld een kleurruispixel), dan krijg je foto een bijzondere kleur! Door 3×3 of 5×5 te kiezen leest Photoshop een iets groter gebied en worden extremen daarin uitgemiddeld.
Selecteren met het pipet
Kies het zwarte pipetje in de aanpassingslaag en klik ergens in de foto waar zwarte delen zitten die neutraal van kleur zouden moeten zijn. De pupil van een oog kan erg geschikt zijn, maar ook de binnenzijde van een oor. Doe hetzelfde met het witte pipet en klik op een deel in de foto dat neutraal wit zou moeten zijn. Dat is niet in elke foto beschikbaar, maar bijvoorbeeld een ijsvogel heeft een neutraal witte halsvlek. Bij een foto van een olifant zou je het grijze pipet kunnen gebruiken, veel foto’s hebben niet zo’n neutraal grijs onderdeel. De meeste foto’s van dieren hebben in elk geval een oog en dus een pupil, en dus moet het mogelijk zijn de schaduwen neutraal te krijgen.
Mocht het effect te ver doorschieten naar je wens, verander dan de dekking van de aanpassingslaag naar bijvoorbeeld 60%.
Kleurzweem behouden?
Soms is een kleurzweem wenselijk, als je bijvoorbeeld een behaaglijk gevoel wil overbrengen (oranje) of juist een koud en duister gevoel (blauw). Het toevoegen van zo’n creatief kleurzweem is veel eenvoudiger als je dat doet vanuit een foto die eerst kleurneutraal is gemaakt.
Tenslotte
Als je in het gouden uurtje je foto’s maakt en er een warme gloed over je foto’s ligt, dan ga je die doorgaans natuurlijk niet wegnemen, je bent immers niet voor niets zo vroeg opgestaan of tot laat buiten gebleven.
Eén reactie
HANDIG MARIJN 🙂
THANKS.