Menu

Onderdeel van Pixfactory

Hoe film je swingende zonnebloemen?

Na de beige nuances van de droogte was ik wel aan wat kleur toe. Toen we op een warme avond een rondje fietsten, zag ik velden vol afrikaantjes en een ingezaaide berm met o.a. zonnebloemen en Cosmea: een mooi onderwerp voor een nieuw filmpje.
Ik was wel toe aan wat meer kleur na de droogte. Fotograaf: Monique Smulders

Ik vertrok de volgende ochtend anderhalf uur na zonsopgang. Als ik vroeger was gaan, zou er te weinig licht zijn. Later op de dag staat de zon te hoog, met hard licht en ongunstige schaduwen tot gevolg. Er waren flink wat wolken, maar de zon probeerde er doorheen te komen. De witte wolkenlucht zorgde voor veel lichtweerkaatsing, waardoor alle opnamen met lucht op de achtergrond minder goed uitpakten, ondanks het feit dat ik overbelichtte. De kleuren waren niet zo stralend als ik in gedachte had voor dit filmpje.

Een flinke bries liet de bloemen heen en weer zwiepen als tieners op een festival. Fotograaf: Monique Smulders

High speed filmen met Hollands weer

Maar dat is het mooie aan Hollands weer; het blijft (meestal) niet lang hetzelfde. De zon deed zijn best en piepte steeds vaker achter de wolken uit. De lucht werd blauwer. Maar….er stak ook een flinke bries op, die de zonnebloemen op hun lange stelen heen en weer liet zwiepen als tieners op een festival. Op normale snelheid film je met 25 frames per seconde. Als het onderwerp te snel beweegt (en je de camera niet mee laat bewegen) levert dat een heel onrustig beeld op, zeker als de bloemen groot in beeld zijn. Ook kan de autofocus dat niet zo snel bijbenen. Tijd voor een aanpassing in de instellingen dus. Ik besloot met hoge snelheid te filmen; ik maak dan 100 frames per seconde, dus ik krijg van diezelfde beweging 4x zoveel beelden. Door ze later op normale snelheid af te spelen ontstaat ‘slow motion’. Bij zulke snelheden werkt de autofocus helemaal niet. Ik stel één keer scherp en moet hopen dat de bloemen binnen dat scherpstelveld blijven bewegen. Dat betekent ter plekke veel filmen en thuis de beste delen eruit zoeken.

Ik kwam thuis met ruim 8 GB full HD opnamen. Fotograaf: Monique Smulders

In de montage: snel gefilmd wordt langzaam beeld

Ik kwam thuis met zo’n 8 GB aan full HD opnamen. De hoge snelheid opnamen lieten nu de dansende zonnebloemen in een te volgen tempo zien. Daarnaast had ik op momenten dat de wind even wat minder was ook op gewone snelheid gefilmd. Van de high speed opnamen koos ik de ’snelste’ (die met de meeste beweging), van de normale snelheid koos in de langzaamste en deze combineerde ik tot een filmpje vol kleur en beweging. Om de dynamiek verder te benadrukken koos ik op sommige momenten voor creatieve overgangen tussen de verschillende scènes, bijvoorbeeld door in- en uit te zoomen. Dat zijn overgangen die ik kan kiezen uit een hele lijst voorgeprogrammeerde mogelijkheden in Adobe Première Pro. Het zoomen van scherp naar onscherp had ik ter plekke al bedacht en uitgevoerd.

High speed opnamen geven geen bruikbaar geluid. Fotograaf: Monique Smulders

En dan de muziek nog

High speed opnamen geven geen bruikbaar geluid. Want het wordt 4x zo snel opgenomen als het wordt afgespeeld. Per definitie moet er ander geluid of muziek onder gemonteerd worden. Aangezien bloemen geen geluid maken, lag muziek voor de hand. Zoals jullie in eerdere bijdragen van mij hebben gelezen maak ik meestal gebruik van freemusic.org, waarvan de muziek voor niet- commerciële doelen rechtenvrij beschikbaar is (met naamsvermelding en verwijzing naar de voorwaarden van de artiest). Om die reden vermeld ik de musicus altijd in de aftiteling en zet ik op YouTube een link naar de betreffende site. Het zoeken in de databank is niet altijd makkelijk. Ik heb een bepaald soort muziek en tempo in mijn hoofd bij mijn filmpje. Maar waar begin je met zoeken? Inmiddels heb ik van een aantal muzikanten en groepen hun muziekstijl leren kennen, dus soms kijk ik gericht bij een bekende. Andere keren speur ik naar wat nieuws. Mijn eerste zoekwoord is meestal iets dat in de film te zien is. Deze keer zocht ik op ‘summer wind’. Ik kreeg maar 6 hits, maar de gewenste muziek zat er al bij. Kapnobatai zorgde met zijn muziek voor een ‘funky summer’, zoals een van mijn volgers op Youtube het uitdrukte. Maar er zijn ook avonden dat ik meer tijd kwijt ben aan het zoeken naar de juiste muziek dan aan het editen van een filmpje. Ik monteer in het algemeen een paar scènes om te bekijken welke sfeer het filmpje oproept en zoek dan de muziek erbij. In de rest van de montage kan ik op die manier beeld en geluid zoveel mogelijk op elkaar laten aansluiten.


Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: