Menu

Onderdeel van Pixfactory

Hoe maak je meer grafische natuurfoto’s?

Bij veel natuurfotografen zie je een geleidelijke ontwikkeling van registrerende fotografie naar een meer creatieve benadering. Dat creatieve natuurfotografie prachtige en zeer uiteenlopende resultaten kan opleveren bleek wel tijdens de onlangs georganiseerde CreaPiXperience.
Onderwerpen zijn overal te vinden, zelfs een groepje schaatsenrijders kan een interessant resultaat opleveren.
Onderwerpen zijn overal te vinden, zelfs een groepje schaatsenrijders kan een interessant resultaat opleveren. Fotograaf: Rob Blanken

1. Lijnen, vlakken en ritme

Een van de mogelijkheden om te komen tot een meer creatieve benadering is het benadrukken van lijnen, vlakken en patronen. Er ontstaat dan min of meer grafisch werk waarbij compositie, vlakverdeling, ritme en lijnenspel op de voorgrond staan.

Grafisch fotograferen kan erg krachtige beelden opleveren. Het is niet voor niets dat affiches en cartoons deze stijl vaak gebruiken.
Grafisch fotograferen kan erg krachtige beelden opleveren. Het is niet voor niets dat affiches en cartoons deze stijl vaak gebruiken. Fotograaf: Rob Blanken

2. Contrast

Voor het maken van dergelijke foto’s zijn onderwerpen die sterk contrasteren met de achtergrond ideaal. De achtergrond moet liefst geen storende elementen bevatten, daarom zijn lucht en water als (lichte) achtergrond heel geschikt. Tegenlicht vergroot het contrast en versterkt dus de grafische werking.

Een donker onderwerp zoals een meerkoet licht voor de hand, maar hoeft natuurlijk niet.
Een donker onderwerp zoals een meerkoet licht voor de hand, maar hoeft natuurlijk niet. Fotograaf: Rob Blanken

3. Compositie

De compositie is bij deze techniek heel erg belangrijk, kleine wijzigingen in het camerastandpunt kunnen het resultaat drastisch beïnvloeden. Om deze reden gebruik ik niet altijd een statief. Je bent dan flexibeler en kunt veel makkelijker verschillende standpunten uitproberen. Eenmaal een goed standpunt gevonden, kan bij een stilzittend onderwerp natuurlijk wel een statief worden gebruikt. Afhankelijk van het onderwerp kun je uiteenlopende objectieven gebruiken.

De scherptediepte die nodig is hangt af van het onderwerp en het effect dat je wilt bereiken. Te sterk diafragmeren maakt de achtergrond onrustig.
De scherptediepte die nodig is hangt af van het onderwerp en het effect dat je wilt bereiken. Te sterk diafragmeren maakt de achtergrond onrustig. Fotograaf: Rob Blanken

4. Belichting

Hard licht is voor het maken van dergelijke foto’s meestal geen probleem en kan zelfs een voordeel zijn. Probeer uitgebeten lichten te voorkomen, maar 0.5-2 stop overbelichten maakt het beeld veel helderder. Een kleine invulflits vergroot de detaillering in donkere onderwerpen.

5. Nabewerken

Nabewerken is vrijwel altijd nodig en bestaat vooral uit het verhogen van het contrast en het verminderen van kleur of eventueel omzetten naar zwart-wit. Lightroom is daar heel geschikt voor. Storende elementen kun je verwijderen om een zo mooi mogelijk resultaat te bereiken.

Belangrijk is dat je een potentieel onderwerp wat extreem benadert. Probeer te denken in lijnen, vlakken en ritme. Het gaat om het geheel en niet zozeer om de details.
Belangrijk is dat je een potentieel onderwerp wat extreem benadert. Probeer te denken in lijnen, vlakken en ritme. Het gaat om het geheel en niet zozeer om de details.

2 reacties

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

2 reacties

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: