Als je het contrast verhoogt met een curven-laag, kun je de contrastaanpassing eenvoudig beperken tot de middentonen. Plaats daarvoor een punt op de curve waar de schaduwen beginnen en eentje waar de hooglichten beginnen. Door de punten te plaatsen zet je op die plekken de curve vast. Vervolgens maak je binnen de gemaakte punten een s-curve.
Gebruik je liever een andere manier om het contrast te verhogen, dan kun je ook goed werken met de ‘overvloeien als’ functie (blend-if) in Photoshop. Deze benader je door eerst een aanpassingslaag naar wens aan te maken (zoals curven, niveaus) en deze in de gewenste overvloeimodus te zetten. Klik vervolgens dubbel in de lege ruimte rechts naast de tekst van de aanpassingslaag. Je komt nu in het menu voor de laageffecten. Het enige waar we hier iets aan gaan doen zijn de twee schuiven onderin beeld.
Je ziet twee schuiven, die van donker naar licht lopen. Ze bepalen hoe de huidige laag interactie heeft met de onderliggende laag. Dat kan op basis van de inhoud van de huidige laag, of op basis van de inhoud van de onderliggende laag. We kiezen de schuif voor de onderliggende laag, want dat zijn de pixels zoals ze zijn nog zonder de aanpassing.
De pijltjes aan weerszijden zijn de grenzen van het gebied waarbinnen de huidige laag effect heeft. In de standaardpositie wordt de aanpassingslaag dus toegepast op alle pixels van zwart tot wit. Trek je het pijltje aan de linkerkant naar binnen, vallen er dus donkere pixels buiten het bereik. De aanpassingslaag wordt op die pixels niet toegepast. Aan de rechterkant werkt het hetzelfde, maar hier kun je dus de lichtste pixels beschermen.
Trek je de pijltjes naar binnen, dan is de overgang nogal abrupt. Van de ene op de andere pixel wordt een aanpassingslaag nu wel of niet toegepast. Om die overgang te verzachten, druk je de Alt-toets. De pijltjes worden nu in twee delen gesplitst, waarbij je elk deel afzonderlijk kan verslepen. Bijvoorbeeld aan de linkerkant (donkere pixels): Waar de linkerhelft van de pijl staat begint de aanpassingslaag effect te krijgen, waar de rechterhelft staat is het effect pas maximaal. Aan de rechterkant werkt het net zo. De rechterhelft van de pijl bepaalt waar het effect toegepast begint te worden, de linkerhelft bepaalt waar het effect maximaal is. Er tussen vindt een geleidelijke opbouw van het effect plaats.
Trek je beide pijltjes iets naar binnen, al dan niet met een zachte overgang, wordt de contrastverhoging dus niet langer toegepast op de donkerste en lichtste delen. De pure middentonen bereik je door beide pijltjes te splitsen met de Alt-toets en dan de ene helft van beide pijltjes helemaal naar de andere kant te slepen. Om de zwarte en witte tonen te beschermen, zul je de linkse (zwarte kant) en rechtse (witte kant) delen ook iets naar binnen moeten verschuiven.
Uiteraard kun je de pijltjes ook anders zetten, bijvoorbeeld als je het contrast in de schaduwen juist wil verhogen!
Ter illustratie zie je hier een verloop van zwart naar wit, met daarover heen een ‘solid color’ laag in rood. Splits ik aan beide kanten het pijltje en trek in de binnenste helft helemaal naar de overkant, dan zie je dat het effect bij de zwarte pixels al begint en dan heel geleidelijk oploopt tot in het midden, en vervolgens weer langzaam afzwakt richting de lichte pixels. Wil ik de donkerste en lichtste delen helemaal ongemoeid laten, trek ik de buitenste helften van de pijl ook iets naar binnen. Uiteindelijk kun je de streep rood beperken tot een dunne lijn in het midden.