Menu

Onderdeel van Pixfactory

Interview Lars Soerink

Lars Soerink is ecoloog, filmer en fotograaf en in alles met de natuur verbonden. Die verbondenheid heeft hij met diverse instanties waaronder de vogelbescherming en door liefde voor de natuur en zijn vele ervaringen heeft hij, ook beroepsmatig, de meest bijzondere verhalen te vertellen. Lars schreef voor Natuurfotografie Magazine een artikel over visuele storytelling en collega natuurfotograaf Pauline Rote laat je hier alvast kennis met hem maken.
Zwarte zee-egel
Zwarte zee-egel. Fotograaf: Lars Soerink

Wie is Lars en hoe ben je gekomen waar je nu bent in de fotografie?

Als klein jongetje vond ik in het bos bij mijn ouders allerlei dingen die ik wilde laten zien en die ik dan in de diepe zakken van een te grote groene jas stopte. Waaronder kikkers die dat niet overleefden. Bij een abonnement op Donald Duck kreeg ik een plastic speelgoedcameraatje, zodat ik in plaats van alles meenemen foto’s kon maken. Zo is mijn fotografie begonnen en eigenlijk ook gebleven, omdat ik door vanuit een kinderlijke fascinatie naar de wereld te kijken via de camera dit wil overdragen op anderen.
Uiteindelijk ben ik ecoloog geworden. Fotografie was voor mij een brug tussen onderzoek en de mensen in de maatschappij. Gaandeweg werden mijn foto’s beter en ging ik reportages maken. Ik heb mezelf hierin ontwikkeld als autodidact. Zo ging ik meer met een opdracht en met publiek en een thema in gedachten fotograferen en moesten er beelden bij artikelen en verhalen komen op een voor mij het liefst creatieve en originele manier. Door reportagefotografie kon ik mijn verhaal vertellen.

Lars Soerink in IJsland
Lars Soerink in IJsland.

Je bent onder andere fotograaf, bioloog, verhalenverteller en werkt voor de vogelbescherming. Heb je daarvan een voorkeur of zie je ze niet los van elkaar?

Ze zijn allemaal verlengstuk van elkaar en ik voel mij op mijn plek op het snijvlak van natuur en ecologie en de mensen-samenleving. Ik zie mensen als één van de diersoorten die een eigen weg is ingeslagen. Alles wat ik doe gaat over mensen in verbinding te brengen met natuur. Bij Vogelbescherming als woordvoerder en communicatieadviseur. Daar denk ik na over hoe ik het verhaal vertel over een kwetsbare soort waar het niet goed mee gaat en hoe je mensen aanzet om daar iets bij te voelen zodat het wellicht tot verandering leidt. In deze organisatie is het fijn om samen te werken, tegenover het solistische en competitieve als zelfstandige. Ik ben fotografie meer als middel gaan zien om mensen met elkaar in contact te brengen en niet als hobby met het romantische idee een freelance fotograaf te zijn.

Hoe zorg je ervoor dat je al deze functies en wellicht nog andere activiteiten combineert?

Soms is het zoeken, ik kan niet alles tegelijk. Door het jaar werk ik aan een paar grotere fotografie- en filmprojecten en de rest van het jaar focus ik me op andere dingen die ik doe. Daarom moet ik wel eens nee zeggen om de balans te behouden.

Noordse stormvogel
Noordse stormvogel. Fotograaf: Lars Soerink

Is er een boodschap die je door middel van je natuurfotografie wilt overbrengen en zo ja welke is dat?

Als ik zelf buiten ben en ik zie bijvoorbeeld een bever in de avondschemering levert dat bij mij een beleving en verwondering op voor de natuur. Mijn diepste drijfveer is een ander daar iets van mee te laten voelen. Mensen in de stad staan op grotere afstand van de natuur. Ook degenen die de mogelijkheid, de kennis of het geduld niet hebben wil ik het laten meebeleven.

Behalve vogels komt er nog veel meer voor je lens, heb je een “guilty pleasure?”

Ik fotografeer veel meer dan vogels en ben eerder een generalist. Mijn guilty pleasure is dan toch dat ik mezelf af en toe helemaal kan verliezen in één onderwerp. Daarna mag ik weer een nieuwe verdieping zoeken.

Damherten in draf
Damherten in draf. Fotograaf: Lars Soerink

Wat heb jij nodig om je verhalen en je beelden in je hoofd en daarna verteld en verbeeld te krijgen? Is er een geheim?

Ik heb tijd nodig om dingen te laten rijpen. De eerste foto’s die ik van een onderwerp maak zijn vaak basaal en al gemaakt. Dan kijk ik naar de context en geef ik daar een eigen draai aan. Ik ben open over hoe mijn beelden tot stand zijn gekomen.

Visdieven bij zonsondergang
Visdieven bij zonsondergang. Fotograaf: Lars Soerink

Welk verhaal of welke anekdote met welke foto is voor jou speciaal en waarom?

Elke foto vertelt wel een persoonlijk verhaal met een making of. Foto’s die voor mij speciaal zijn hangen vaak samen met fases in mijn leven, bijvoorbeeld van mijn zoontje op de hei vroeg in de ochtend. Wel heb ik speciale herinneringen aan een reportage met mijn goede vriend Niels voor de Westkust van Ierland. Redelijk uitgeput van fysieke uitdagingen hadden wij op de laatste avond een klif beklommen waar na een weersomslag de zon doorbrak en tienduizenden papegaaiduikers tevoorschijn kwamen. Als fotograaf gingen wij behoorlijk uit ons bol. Ik zette Niels met een draadloze flitser op een rotspunt tien meter naast mij neer. Op een gegeven moment vloog er een papegaaiduiker vol op Niels af die, geschrokken van het opeens hoger geworden rotsje, zijn darmen leeg kneep. Omdat deze vogels viseters zijn waren de laatste schone kleren van Niels doordrenkt van de visstront waarmee hij kort hierna mee het vliegtuig in moest. De foto’s van die avond kan ik niet bekijken zonder enorme grijns op mijn gezicht.

Raven op hertenkarkas
Raven op hertenkarkas. Fotograaf: Lars Soerink

Heb je nog dromen in wat je wilt bereiken of iets wat je heel graag voor je lens wilt?

Voor mij gaat het meer over wat ik zou willen meemaken dan wat ik voor mijn lens wil. De afgelopen jaren heb in opdracht voor National Geographic Channel een documentaire over West Afrika gefilmd en daar liggen nog zulke mooie verhalen die ook voor ons relevant zijn, bijvoorbeeld over klimaatverandering, mensen en hun verhouding tot de omgeving, het groter worden van de Sahara en klimaatvluchtelingenproblematiek.

Hoe bereid jij je voor op een shoot en wat is voor jou onmisbaar als jij op pad gaat?

Dat hangt af van het project waar ik aan werk. Ik ben minutieus en neurotisch in het controleren van mijn benodigde spullen en zo heb ik een uitgebreide checklist. Ik heb alles dat belangrijk is in tweevoud bij me, soms zelf meer zoals back-up mogelijkheden.

Roofvogeltrek in Georgi
Roofvogeltrek in Georgie. Fotograaf: Lars Soerink

Heb je een blunder in de natuurfotografie die je wilt delen?

Ik ben ooit met mijn vader in Noorwegen geweest om muskusossen te fotograferen. We reisden met mijn oude VW camperbusje zonder verwarming. Omdat mijn vader erg last van zijn rug had, bleef hij op afstand in het busje liggen, terwijl ik op pad ging en we communiceerden via een portofoon. In mijn euforie lag ik op mijn buik een groepje jonge stieren te fotograferen en kroop steeds dichterbij. Dat ik de kolossen, die moeilijk te lezen zijn verkeerd inschatte, bleek toen een muskusos er klaar mee was en ik mijn vader in mijn oor hoorde schreeuwen: “Lars! Weg!” Ik kon nog net een sprintje trekken naar de dichtstbijzijnde grotere steen om achter weg te duiken en kon zo ontsnappen. Ik realiseerde me toen dat ik mijzelf en mijn vader in een risicovolle situatie heb gebracht. En als het niet goed was afgelopen hadden de muskusossen een grotere prijs betaald.

Wild zwijn
Wild zwijn. Fotograaf: Lars Soerink

Tenslotte: wat zou je andere natuurfotografen mee willen geven?

Wij zijn als natuurfotografen met veel. Bij gesprekken met natuurbeheerders blijkt dat zij vaak druk zijn met ons weghouden van plekken waar we niet moeten zijn. Wij hebben gezamenlijk een verantwoordelijkheid om een goede gast te zijn van de natuur. We hoeven niet steeds de wereld over te vliegen met klimaatgevolgen van dien. Goed om daar bij stil te staan. Beter elkaar te verrassen met een mooi poëtisch beeld uit de buurt dan voor een soort de wereld over te vliegen.

Grottenspin met eicocon
Grottenspin met eicocon. Fotograaf: Lars Soerink

 

 


De cover van Natuurfotografie Magazine editie 56.In de nieuwste editie van Natuurfotografie Magazine deelt Lars Soerink in een nxtlvl tutorial alles over visuele storytelling.
Ben je nog geen abonnee, klik dan hier om voortaan niets meer te missen.

 

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: