Menu

Onderdeel van Pixfactory

Interview Matthijs Bettman

Wie zijn toch de mensen achter de foto’s die wij dagelijks op social media voorbij zien komen? Natuurfotograaf Bert Kok vroeg zich dat ook af en interviewt daarom collega’s die het volgen waard zijn! In dit interview komt Matthijs Bettman aan het woord. Een landschapsfotografie die kan toveren met licht en compositie. Weidse landschappen of intieme bosgebieden, Matthijs weet er raad mee.
Fotograaf: Matthijs Bettman

Interview Matthijs Bettman

Wie ben je en wat vind je zo interessant aan natuurfotografie?

Ik ben Matthijs Bettman, 30 jaar oud. Toen ik begon met fotograferen, was natuurfotografie het makkelijkste om mee te beginnen, want de natuur is overal aanwezig. Toch ben ik eerst begonnen met andere takken van fotografie, om uiteindelijk toch weer bij natuurfotografie uit te komen. Vanaf die tijd ben ik mij ook steeds verder gaan verdiepen in landschapsfotografie. Wat is landschapsfotografie en wat maakt landschapsfotografie zo spectaculair? Door veel te oefenen, veel te praten met andere fotografen en door veel te kijken op social media ben ik steeds meer gaan ontdekken en heb ik steeds meer inzicht gekregen in deze tak van fotografie. Het interessante aan landschapsfotografie zijn de duizenden verschillende manieren om een foto te maken van die ene boom of dat ene landschap. Landschapsfotografie blijft interessant voor mij, omdat ik nooit stop met zoeken naar nét die nieuwe foto, die altijd wel te maken is ook al is een onderwerp al zo vaak gefotografeerd.

Matthijs Bettman
Matthijs Bettman.

Wat typeert jouw fotografie?

Als je mijn foto’s bekijkt dan zal je misschien opmerken dat mijn foto’s erg kleurrijk zijn en dat mijn composities af kunnen wijken van de standaard regeltjes. Dat zijn typische kenmerken voor mijn stijl van fotograferen.

Zee
Zee. Fotograaf: Matthijs Bettman

Hoe bereid je je voor op een dag fotograferen (onderwerpkeuze, locatie, apparatuur etc.)?

Een dag fotograferen begint voor mij altijd bij het checken van verschillende locaties. Hiervoor gebruik ik meerdere fotografie websites zoals Instagram, 500px en Flickr. Daar kun je goed op zien welke locaties mooi zijn en wat er al door andere fotografen is gemaakt. Daarnaast maak ik ook gebruik van apps zoals PhotoPills, Google Maps en The Photographers Ephemeris. Deze hulpmiddelen gebruik ik om een indruk te krijgen hoe de locatie eruitziet en waar de zon opkomt of juist ondergaat. Daarnaast check ik ook nog meerdere weer apps zoals ClearOutside en Windy.com. Hiermee kan ik voorspellen of er mist komt op de plek waar ik wil gaan fotograferen of dat er een grote kans is op een kleurrijke zonsopkomst of zonsondergang.

Bergen
Bergen. Fotograaf: Matthijs Bettman

Hoe ziet een dag fotograferen ‘in het veld’ er bij jou uit?

Als ik ga fotograferen kan dat op twee manieren. Of ik loop een rustig rondje door het bos en maak af en toe een foto, of ik maak overal foto’s van op alle mogelijke manieren. Dit laatste gebeurt als de condities perfect zijn. Ik loop nog steeds datzelfde rondje, maar ben continu bezig met wat de volgende foto gaat worden. Dan kan ik ook rustig een half uur op dezelfde plek staan om verschillende instellingen te proberen: diafragma helemaal open, korte sluitertijd, lange sluitertijd, 70mm of helemaal ingezoomd naar 200mm, horizontaal, verticaal, kikkerperspectief of juist het vogelperspectief. Ik probeer zoveel mogelijk uit, zodat ik thuis de mooiste en beste foto’s uit kan kiezen.

Welke twee tips kun je beginnende landschapsfotografen meegeven?

De twee belangrijkste tips die ik kan geven:. Zorg voor een paar goede schoenen en een goede jas. Dit is misschien nog wel belangrijker dan de nieuwste camera of lens. Je hebt namelijk niks aan de nieuwste spullen, als je niet buiten kunt blijven om foto’s te maken.

Zee (1)
Zee (1). Fotograaf: Matthijs Bettman

Wat doe je uiteindelijk met jouw allermooiste foto’s (Facebook, Instagram, een album maken of…)?

De mooiste foto’s komen van mij in fotoboeken, aan de muur of in mijn fysieke portfolio. Daarnaast zet ik mijn foto’s ook op Instagram, Facebook en mijn online portfolio op mijn eigen site. Het printen van mijn foto’s vind ik het allerleukste. Het kunnen vasthouden van dat ene speciale moment. Er is niks beters.

Zee (2)
Zee (2). Fotograaf: Matthijs Bettman

Aan welke foto heb je de mooiste herinnering en waarom juist deze foto?

Aan welke foto’s ik de mooiste herinnering heb? Dat is een lastige vraag, er zijn namelijk meerdere foto’s die een speciale betekenis voor mij hebben. Eén van de foto’s die direct naar boven komt, is een foto die ik gemaakt heb in de Dolomieten. Het was de laatste ochtend die we hadden op onze 4 weken durende roadtrip. Het was ook gelijk de enige ochtend waarin de lucht in de vallei een mooie kleur kreeg in combinatie met een heel klein beetje mist. Verder hebben een aantal foto’s van een bos voor mij een speciale betekenis. Mede doordat het één van de weinige keren was dat ik in het bos was, met geweldige condities: mist, lichtstralen, mooie bomen. Alles kwam samen op deze ochtend.

Bos
Bos. Fotograaf: Matthijs Bettman

Met welke fotograaf zou je graag een dag op pad gaan om samen foto’s te maken?

Als ik een fotograaf zou moeten kiezen dan zou het Adam Gibbs zijn. Adam Gibbs is ook een landschapsfotograaf en zijn fotografie kenmerkt zich door de meest unieke foto’s te vinden in de meest moeilijke omstandigheden. Dat wil ik ook kunnen!

Welk item in jouw fotografietas zou jij als onmisbaar willen bestempelen (m.u.v. de camera)?

Als het om een item ín mijn tas gaat dan is dat mijn L-bracket. Die ik gebruik werkelijk altijd en daarmee is het fotograferen een stuk makkelijker geworden. Als het een item buiten mijn tas moet zijn dan is het mijn statief. Het statief gebruik ik ontzettend veel, zo’n 90% van de keren dat ik fotografeer. Daarnaast zijn, zoals ik eerder aangaf, mijn schoenen en jas ook van onmisbare waarde.

Zee (3)
Zee (3). Fotograaf: Matthijs Bettman

Wat zou je graag nog willen verbeteren om jezelf verder te kunnen ontwikkelen als fotograaf?

Waar ik mij nog verder in zou willen ontwikkelen is het zien van composities in composities. Het intiemere plaatje zien binnen het grootte landschap. Wat stop je in je compositie, wat laat je uit je compositie?

Europa
Europa. Fotograaf: Matthijs Bettman

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: