Menu

Onderdeel van Pixfactory

Macrofotografie met Judith Borremans: deel 2 – licht en compositie

Het voorjaar komt er aan, ben jij daar ook zo aan toe? Heerlijk om weer naar buiten te gaan op zoek naar mooie onderwerpen voor macrofotografie. Dit deel van mijn drieluik gaat vooral over het gebruik van licht en het kiezen compositie. Veel inspiratie gewenst!
Zacht licht en pastelkleuren, daarmee kenmerkt zich een Judith Borremans macro beeld. Fotograaf: Judith Borremans

Licht

Zelf maak ik graag gebruik van natuurlijk licht. Ik start altijd – als het kan – met tegenlicht door gebruik te maken van de eerste zonnestralen. Het licht van de eerste zonnestralen is nog zacht en zorgt voor een mooi randje om je onderwerp heen. Later op de dag wordt het licht vaak harder (zeker in de zomer) en is tegenlicht bijna niet meer mogelijk. Dit betekent wel dat de wekker hiervoor vroeg gezet moet worden 😉

Paddenstoeltje gefotografeerd door wat takjes heide heen tegen de eerste zonnestralen in. Exif: f/2,8 bij 1/160 sec en ISO 100. Fotograaf: Judith Borremans

Bijkomend voordeel van vroeg in het veld zijn is ook dat de beestjes nog moeten opwarmen en dus wat langer blijven stil zitten. Jij hebt dan even de tijd om je compositie te kiezen enz.

Tweekleurige parelmoervlinder in tegenlicht. Het zachte ochtendlicht zorgt voor een mooi randje licht om de vlinder. Exif: fl2,8 bij 1/640 sec en IO 1250 (het waaide en ik wilde snellere sluitertijd). Fotograaf: Judith Borremans

Onderwerp in de schaduw

Als de zon te hard wordt, zet ik mijn onderwerp in de schaduw en probeer de zon op de achtergrond te laten schijnen. Hierdoor krijg je een zacht beeld en mooie pasteltinten. Laat je de zon vol op je onderwerp schijnen, dan ontstaan harde schaduwen, wat ik persoonlijk niet mooi vind.

Bosanemoon in de zon met harde schaduwen. Exif: f/2,8 bij 1/2000 en ISO 200. Fotograaf: Judith Borremans
Dezelfde bosanemoon in de schaduw gezet. Exif: f/2,8 bij 1/640 sec en ISO 200. Zoek de verschillen 😉 Fotograaf: Judith Borremans

Natuurlijk staat je onderwerp niet altijd netjes in de schaduw. Je kan daar zelf voor zorgen door bijvoorbeeld tussen je onderwerp en de zon te gaan zitten en jouw schaduw op je onderwerp te laten vallen. Hierbij moet je wel goed uitkijken dat je eigen schaduw geen donkere vlekken in de achtergrond maakt. Je kan ook gebruik maken van een witte paraplu (zie deze tutorial, red.), zelf gebruik ik het liefst de doorzichtige binnenkant van een reflectieschermpje. Dat kan je klein opvouwen en neemt bijna geen plek in in je fototas.

Het doorzichtige deel van het reflectiescherm doet perfect dienst om kleurzweemloze schaduw te werpen op je onderwerp. Fotograaf: Judith Borremans

Compositie

Een mooie compositie is natuurlijk afhankelijk van je eigen smaak en keuze. Toch hoop ik dat je met deze tips de volgende keer nog beter je compositie kan kiezen:

Let op je achtergrond! Dan heb je eindelijk een mooi onderwerp gekozen en dan ga je dat onderwerp mooi en scherp op de foto zetten. Ik zie bij de workshops vaak dat men alleen naar het onderwerp kijkt en vergeet naar de achtergrond te kijken. Zelf vind ik de achtergrond vaak belangrijker dan het onderwerp.

Over het algemeen is de achtergrond mooier als je een laag standpunt kiest:

Hazenpootje vanaf ca 10 cm hoogte: lelijke achtergrond door alle rommel om het paddenstoeltje heen. Fotograaf: Judith Borremans
Hetzelfde hazenpootje, maar dan vanaf de grond gefotografeerd. De rommel op de grond zie je niet meer en ik heb het groene struikje gebruikt als achtergrond. Fotograaf: Judith Borremans

Vermijd lichtplekken in de achtergrond

Het oog wordt getrokken naar het licht in de achtergrond. Erg zonde als je een mooi onderwerp op de foto hebt met een lichtvlek elders in beeld. Door een iets ander standpunt te kiezen, is de lichtvlek uit beeld en krijg je een rustigere foto.

Mooi laag standpunt en onderwerp in de schaduw. Echter links staat een bloempje waar de zon op valt en geeft een storende lichtvlek. Fotograaf: Judith Borremans
Iets naar links met je statief en camera zorgt ervoor dat de lichtvlek niet in beeld is en geeft een rustiger beeld. Fotograaf: Judith Borremans

Zet je onderwerp voor het licht in de achtergrond

Probeer het licht in de achtergrond te vinden. Dit mooie dambordje deed zijn vleugels open en kroop omhoog om het eerste zonlicht te vangen en lekker op te warmen. Bij de eerste foto was de achtergrond nog (saai) groen van de bomen achter het veldje. Ik wist dat de zon op de bomen zou gaan schijnen, dus daar heb ik op gewacht. Gelukkig bleef het beestje ook nog even zitten en kon ik de tweede foto maken met de vlinder voor het licht in de achtergrond.

Dambordje die wacht op de zon, hier nog met een saaie groene achtergrond. Fotograaf: Judith Borremans

Overigens is dit een voorbeeld van “ken je onderwerp en de omgeving”. Ik had al een paar ochtenden op dezelfde plek gefotografeerd en wist zo precies waar de zon als eerste op de achtergrond ging schijnen. Het loont om vaker naar hetzelfde gebiedje terug te gaan en te leren waar en wanneer het licht mooi is.

Even later schijnt de zon op de bomen achterin het veldje en kon ik de vlinder voor het licht in de achtergrond fotograferen. Fotograaf: Judith Borremans

Neem de tijd

Dan heb je vroeg de wekker gezet en met op zoek gegaan naar een mooi onderwerp. Yesss een prachtige libel nog met dauwdruppels en met kloppend hart (is bij altijd het geval) ga je aan de slag. Hup statief neerzetten, camera eraan, scherpstellen op de oogjes en klikken maar. Maar mijn belangrijkste tip is: neem de tijd!

Ik ben ervan overtuigd dat je de mooiste foto maak je door de tijd te nemen. Check de achtergrond en zoek het licht. Soms moet je een klein stukje naar achter, naar voren of opzij.

En ja dan heb je alleen die ene libel gefotografeerd die ochtend. Het vlindertje, wat je verderop zag zitten, is inmiddels opgewarmd en weg gevlogen zonder dat jij de tijd had het vlindertje te fotograferen omdat je al die tijd met de libel bezig was. Jammer, maar ieder nadeel heeft een voordeel: je moet dus nog een keer terug voor het fotograferen van het vlindertje 😉 en hoe leuk is dat!

Neem de tijd en zoek het licht in de achtergrond. Exif: f/3,2 bij 1/80 sec en ISO 100. Fotograaf: Judith Borremans

In het volgende en laatste deel van deze serie laat ik je mijn nabewerking na een fotosessie eruit ziet.

Verder lezen:

Dit tutorial bestaat uit drie delen. Wil je meer lezen kies dan hieronder welk deel je wilt lezen:

Macrofotografie met Judith Borremans deel 1: Mijn materialen
Macrofotografie met Judith Borremans deel 3: De nabewerking

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

19 reacties

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

19 reacties

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: