Menu

Onderdeel van Pixfactory

Nieuwe functie in Lightroom Classic: Kleurverloop (Color Grading)

Met de meest recente update van Lightroom CC (versie 10.0) en Camera Raw (versie 13.0) is weer extra functionaliteit toegevoegd. Het paneel voor Split Toning is verdwenen, en daarvoor in de plaats is een veel krachtiger paneel gekomen, namelijk Color Grading. Die term ken je wellicht al, is het niet uit de fotografie, dan wel uit de filmindustrie. De ‘orange en teal look’ is al lang hip, en veel duistere moderne films en series krijgen een soort groen-oranje look. Color Grading kan een bepaalde sfeer aan je foto toevoegen en bepaalde gevoelens oproepen. Dat doe je door een specifieke tint toe te voegen aan de schaduwen, middentonen en hoge lichten.
Lightroom heeft de functie 'gesplitste tonen' een upgrade en een nieuwe look gegeven. Fotograaf: Marijn heuts

Middentonen aanpassen

Voorheen bood Lightroom je de mogelijkheid het hele beeld aan te passen met een witbalans correctie. Alleen had je de beschikking over een geel-blauw schuif en een magenta-groen schuif. Lastig als je net rood of cyaan wil toevoegen, want die waren er niet. Met Split Toning kon je weliswaar afzonderlijk een tint toevoegen aan de schaduwen en/of de hoge lichten en bepalen welke pixels schaduwen waren en welke hoge lichten. Je kon echter geen pixels NIET raken, zoals bijvoorbeeld de middentonen, of deze een andere tint geven. Met Color Grading kan het wel en dat opent nieuwe deuren en sluit weer een extra deur richting Photoshop. Ook voor Color Grading hoef je immers niet meer naar Photoshop uit te wijken.

Kleurenwiel

Als het paneel opent zie je een drietal kleurenwielen, die je wellicht al kent als je wel eens video hebt bewerkt. Je hebt een wiel voor middentonen, schaduwen en hoge lichten en kunt voor elk van de drie een kleurtint en verzadiging kiezen. Het cirkeltje buiten het wiel laat je een tint kiezen, waarna je met het cirkeltje binnen het wiel de verzadiging van die tint kan kiezen door verder naar binnen of buiten te bewegen (druk shift in om een verandering van tint te voorkomen). Hoe verder naar buiten je het cirkeltje in het wiel beweegt, hoe meer verzadiging. Je kunt ook het cirkeltje in het wiel vrij binnen het wiel bewegen om zo meteen tint en verzadiging te kiezen. In het voorbeeld heb ik wat blauw aan de schaduwen toegevoegd, wat oranje aan de hoge lichten en een geelgroene tint aan de middentonen.

Fine-tuning

De globale aanpassing kan je bovenin het menu kiezen door op de meest rechtse cirkel te klikken. Fotograaf: Marijn Heuts

Voor meer precisie kun je elk van de wielen afzonderlijk en dus groter in beeld krijgen. Ook kun je nog een globaal wiel tevoorschijn halen, waarmee je de hele foto van een (subtiel) kleurzweem kan voorzien. Onder elk kleurwiel vind je een slider waarmee je de helderheid van de betreffende tonen kan aanpassen. Zie het liever als een kans tot fine-tunen, want als het goed is heb je de helderheid en contrasten in je foto al in het basis-paneel naar wens ingesteld.

Overvloeien en Balans

Voor zowel de kleurenbalans alsook het overvloeien van de kleuren vind je een aparte slider. De getoonde instellingen hebben geleid tot het beeld ‘na kleurverloop’. Fotograaf: Marijn Heuts

Tenslotte vind je nog twee sliders onder de wielen. Eentje voor overvloeien (blending) en eentje voor balans (balance). De eerst laat de schaduwen en hoge lichten iets meer overvloeien. Dus als je twee compleet tegengestelde tinten kiest voor schaduwen en hoge lichten en er zitten nogal grote contrasten in je foto, verhoog dan de waarde voor blending zodat de tinten vloeiend in elkaar overlopen. De balans slider laat je meer nadruk leggen op de schaduwtint of de hoge lichten tint. Vergelijkbaar met de balans schuif in het ‘oude’ Split Toning paneel. Feitelijk vertel je Lightroom zo dat meer pixels als een schaduw, of als een hoog licht, gezien moeten worden.

Eindeloze mogelijkheden

Met de nieuwe functionaliteit zijn de mogelijkheden je foto te kleuren haast eindeloos. Zeker als je kleurverloop (color grading) combineert met HSL (waar je een specifieke kleur een net iets andere tint kan geven). Het enige dat ik persoonlijk nog mis is dat je zelf precies kan aangeven tot welke helderheidswaarde iets een schaduw, middentoon of hoog licht is, nu bepaalt Lightroom dat nog steeds voor je en heb je alleen de balans slider om een vrij grove aanpassing te doen in wat Lightroom als een schaduw of hoog licht ziet.

Zonder toepassing van kleurverloop (color grade). Fotograaf: Marijn Heuts
De foto na toepassen van kleurverloop (color grade). Fotograaf: Marijn Heuts

Speel eens met de wieltjes en ontdek de mogelijkheden die het je biedt om een eigen kleurdraai aan je werk te geven. Zoals met elke mogelijkheid geldt zeker ook hier: gebruik met mate. Zeker in de natuurfotografie hechten we immers aan ‘echte’ kleuren.

7 reacties

  1. Hoi Marijn,

    suggestie om aan te vullen bij Fine Tune is dat je als je de individuele selectie maakt er ook een klein driehoekje zichtbaar is. Klik je dat aan dan krijg je additioneel nog twee extra schuifbalkjes waarbij je nog nauwkeuriger de keuze kan afstemmen.

  2. Beste Rob Blanken , is de originele foto dan zo slecht dat hij niet meer zonder bewerken kan ? Na het uitgebreid bewerken wat men tegenwoordig doet gaan de foto’s ook steeds meer op elkaar lijken.

    1. Elke foto heeft bewerking nodig, zeker als je in RAW fotografeert. Hoeveel bewerking je toepast is aan jou en volgens mij is daar geen goed of fout in. Maar natuurlijk kan er verschil in smaak zijn en dat mag.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

7 reacties

  1. Hoi Marijn,

    suggestie om aan te vullen bij Fine Tune is dat je als je de individuele selectie maakt er ook een klein driehoekje zichtbaar is. Klik je dat aan dan krijg je additioneel nog twee extra schuifbalkjes waarbij je nog nauwkeuriger de keuze kan afstemmen.

  2. Beste Rob Blanken , is de originele foto dan zo slecht dat hij niet meer zonder bewerken kan ? Na het uitgebreid bewerken wat men tegenwoordig doet gaan de foto’s ook steeds meer op elkaar lijken.

    1. Elke foto heeft bewerking nodig, zeker als je in RAW fotografeert. Hoeveel bewerking je toepast is aan jou en volgens mij is daar geen goed of fout in. Maar natuurlijk kan er verschil in smaak zijn en dat mag.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: