Menu

Onderdeel van Pixfactory

NISI filtersystemen voor natuurfotografie

Filters staan al enige tijd sterk in de belangstelling van met name landschaps- en natuurfotografen en dat is niet zo vreemd. De effecten van een polarisatiefilter zijn digitaal niet na te bootsen en dat geldt ook voor de ND-filters die (zeer) lange sluitertijden mogelijk maken. Ook het grijsverloopfilter is digitaal niet zo krachtig na te bootsen met een nabewerking in Lightroom of Photoshop. Filters verheffen je fotografie effectief naar de opnames die jou voor ogen staan. Daarom neem je ze mee op locatie: als actieve, kunstzinnige toevoeging aan jouw fotografie. Filters vormen daarmee een actief onderdeel van je fotografische visie
NISI filtersystemen

Neutral Density filters

Het stromen van water; van een beek tot een enorme waterval, de beweging van wuivend riet, de voorbijglijdende wolken en andere bewegingen in landschap en natuur, krijgen een bewogen en ‘dromerig’ aanzien als je (zeer) lange sluitertijden kunt instellen. En daarmee bedoelen we secondenlang, tot soms wel een minuut, afhankelijk van de helderheid van het moment. Met donkergrijze ND filters (Neutral Density) in verschillende sterkten; van 6, 10 of wel 15 stops blokkeer je het licht. Omwille van de hoogst haalbare kwaliteit staat de camera op een lage ISO-waarde, zoals ISO 100, 64 of 50. De opnames tonen daarmee een groot dynamisch bereik, voor maximale detaillering in alle helderheden. Uiteraard staat de camera op een degelijk statief en ontspannen we met de zelfontspanner of een draadontspanner om elke cameratrilling te vermijden. De scherpstelling en belichting staan in de M-stand om automatiek-schommelingen uit te sluiten.

NISI filtersystemen
Neutral density filter

Voor bovenstaande foto met de waterval werd een 10-stops NiSi IR ND 1000 filter gebruikt om tot een sluitertijd van 10 seconden te komen. De heldere lucht werd met een NiSi Medium GND 3 stops verlopend grijsverloopfilter donkerder gemaakt: we fotograferen immers tegen de zon in! Dankzij het gebruik van twee multicoated glasfilters overstraalt het zonlicht (net buiten beeld) niet. Er zaten bij het maken van deze opname dus twee filters in de houder.

Professionele NiSi filtersystemen

Sinds kort is het merk NiSi in Nederland vertegenwoordigd door Transcontinenta. De naam NiSi is een begrip in de wereld van de professionele video en fotografie. NiSi werkt met vier filtermaten: 70, 100, 150 en zelfs 180 mm; op zich al uniek. Er zijn uiteraard aangepaste adapterringen, filterhouders en opbergsystemen voor ontwikkeld. Voor speciale objectieven zonder filterdraad, zoals de Tamron SP F2,8/15-30 mm, de Nikon 14-24mm en de Sony 12-24mm ultragroothoek zoomobjectieven, is er de speciale NiSi S5-set te koop.
Voor alle filtermaten en houders zijn ND-filters, grijsverloopfilters (GND) en polarisatiefilters beschikbaar. Alle filters bestaan uit gehard optisch glas, dus geen kunststof. Ze zijn optimaal beschermd tegen krassen, gecoat tegen lichtreflecties, ze weren vocht en vuil en zijn sterk neutraal van kleur.

NISI filtersystemen
Ook hier werd ten behoeve van rimpelloos water een 10 stops NiSi IR ND 1000 ingezet plus daarbij het NiSi Soft GND 0,9 filter.

NiSi Landscape CPL

Ook het unieke NiSi polarisatiefilter, de ‘NiSi Landscape CPL’, verandert niet van kleur bij het verdraaien en het is dankzij nieuwe technieken het beste en meest krachtige filter in zijn soort. Het zorgt er tevens voor dat de heiigheid in de opname vermindert wordt. De NiSi polarisatiefilters zijn in de houders geïntegreerd, je bedient het CPL filter via de achterkant van de filterhouder met twee soepele draaiwieltjes.

NISI filtersystemen
Twee standen van het NiSi Landscape CPL polarisatiefilter. Ter plaatse bepaal jij als beeldmaker hoe kleuren, contrasten en reflecties in de opname moeten werken. Niet later aan de computer.

Dankzij klemvoeringen in de houders glijden de glasfilters daar soepel in en zitten ook goed en veilig vast. Met een NiSi V5 Pro Kit –geleverd in een kunstlederen tas- kan je de meeste uitdagingen aan, zowel in een landschap- als architectuur omgeving. Er zijn verder diverse Nisi kits te koop van Starterkits tot en met Professionele. Nisi heeft niet alleen de standaard grijsverloopfilters met een soft (geleidelijke overgang) en hard edge (abrupte overgang naar transparant), maar ook een uniek Medium verloopfilter en een reverse edge GND (met harde overgang in het midden, maar bovenaan weer helderder wordend). Ook wordt een speciale NiSi schoonmaakset en lenscap meegeleverd.

NISI filtersystemen
De Oude IJssel, een opname met de laagstaande zon in beeld. Polarisatiefilter NC-CPL, 6 stops IR ND64 en Hard GND 0,9 filter bovenaan. De 24 mm zoomstand werkt nog niet nadelig door in het gepolariseerde licht.
NISI filtersystemen
Nog een mooi voorbeeld van de krachtige werking van het NiSi Landscape CPL polarisatiefilter.

Natural night filter

Naast speciale filterkits voor drones zoals de Mavic Pro en Phantom 4 Pro, heeft NiSi een speciaal en uniek filter voor nachtopnames in de buurt van een stedelijke omgeving. Daar is meestal lichtvervuiling te zien, dat een lelijk geel kunstlicht in de lucht doet ontstaan. Het vertroebelt de sterrenhemel bovendien. Het speciale paarsblauwe NiSi Natural Night filter geeft niet alleen een natuurlijke kleur aan de nachtelijke hemel, maar vermindert ook de lichtvervuiling en geeft daardoor een scherper en duidelijker beeld.

NISI filtersystemen
Het effect van het NISI Natural Night filter is overduidelijk.

NISI filtersystemen

Voor meer informatie over de NISI filtersystemen kun je hier de NISI filterbrochure downloaden vanaf de website van Transcontinenta. Wil je op de hoogte blijven van NiSi nieuws en met NiSi gemaakte foto’s, volg NiSi dan op: www.facebook.com/nisifiltersbeneluxNISI filtersystemen

2 reacties

  1. De forto van de waterval is voor mij persoonlijk zeer ongewoon. Water en met name een waterval spettert water en dat is juist de kunst om dat via de foto weer te geven. Nu is het een strakke lijn wat van boven naar beneden loopt. Ik vind het onecht !

  2. De inleiding is een beetje misleidend. Er is veel voor te zeggen om überhaupt geen ND filters te gebruiken omdat dat ook vele voordelen met zich meebrengt (lagere sluitertijden en iso waarden bijv.) Daarbij kun je digitaal de meeste effecten prima nabootsen in Lightroom en Photoshop. Kwestie van een paar klikken. En het scheelt je natuurlijk een hoop geld als je die filters niet hoeft aan te schaffen.

    Daarbij komt nog dat we over natuurfotografie praten en een polarisatiefilter een onnatuurlijk effect geeft. Het oog ziet het namelijk anders. Je kunt dat effect natuurlijk wel mooi vinden maar het is niet de werkelijkheid die we waarnemen met ons blote oog.

    Persoonlijk gebruik ik dan ook liever bracketing dan dat gedoe met de ND filters. Alleen voor hele lange sluitertijden overdag gebruik ik een 10-stopper. Dat is digitaal een hoop gedoe om na te bootsen zonder filter.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

2 reacties

  1. De forto van de waterval is voor mij persoonlijk zeer ongewoon. Water en met name een waterval spettert water en dat is juist de kunst om dat via de foto weer te geven. Nu is het een strakke lijn wat van boven naar beneden loopt. Ik vind het onecht !

  2. De inleiding is een beetje misleidend. Er is veel voor te zeggen om überhaupt geen ND filters te gebruiken omdat dat ook vele voordelen met zich meebrengt (lagere sluitertijden en iso waarden bijv.) Daarbij kun je digitaal de meeste effecten prima nabootsen in Lightroom en Photoshop. Kwestie van een paar klikken. En het scheelt je natuurlijk een hoop geld als je die filters niet hoeft aan te schaffen.

    Daarbij komt nog dat we over natuurfotografie praten en een polarisatiefilter een onnatuurlijk effect geeft. Het oog ziet het namelijk anders. Je kunt dat effect natuurlijk wel mooi vinden maar het is niet de werkelijkheid die we waarnemen met ons blote oog.

    Persoonlijk gebruik ik dan ook liever bracketing dan dat gedoe met de ND filters. Alleen voor hele lange sluitertijden overdag gebruik ik een 10-stopper. Dat is digitaal een hoop gedoe om na te bootsen zonder filter.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: