Boekrecensie: Creatieve bosfotografie

Creatieve bosfotografie.

Het is herfst, de periode waarin ik graag naar het bos trek. Eerst zijn er de paddenstoelen, daarna de vlammende kleuren. Althans, als wind en regen geen roet in het eten gooien. Hoe mooi het bos ook is, het valt nog niet mee om er een rustige, uitgebalanceerde foto uit te persen. Het vraagt om zeer goed kijken en een flinke dosis geluk. Bossen, en dan zeker herfstbossen, zetten ook aan tot een meer creatieve benadering. Daarop richt zich dit boek van Loulou Beavers. Het is geen handvat voor complete bosfotografie, maar wel een stevige dosis inspiratie voor als het even anders mag.

De theorie van ICM stap voor stap uitgelegd.

Het boek is onderverdeeld in zeven hoofdstukken:

• Creativiteit: wat is dat dan, creativiteit? Dit hoofdstuk zoomt in op dat begrip en geeft je tips. Creativiteit komt niet op commando, daar is een ontspannen houding en een frisse mindset voor nodig. Natuurlijk moet je ook de potentie kunnen zien in het veld.
  • Natuurlijk licht: het ene licht is het andere niet. In dit hoofdstuk komen de verschillende soorten licht en lichtrichtingen voorbij met daarbij steeds kort de mogelijkheden. Hetzelfde geldt voor de verschillende weersinvloeden.
  • ICM technieken: nu wordt het interessanter en concreter. Loulou toont de camera-instellingen en de diverse ICM-technieken (bewegen met de camera). Dat gaat verder dan alleen maar de bekende verticale beweging.
  • Meervoudige belichting en grafische effecten: ook met meervoudige belichtingen is veel mogelijk, van een romantische gloed tot ingewikkelde ‘mandala’s’. Loulou toont niet alleen de verschillende opties met de camera, maar ook die met de nabewerking. Sommige camera’s beschikken immers niet of maar over beperkte mogelijkheden als het gaat om meervoudige belichtingen.
  • Pointillisme: inspiratie uit de schilderkunst, maar dan vertaald naar de fotografie. De techniek is simpel (de camera steeds ietsje verplaatsen), maar het resultaat is enorm verrassend en verfrissend.
  • In het sprookjesbos: een persoonlijk hoofdstuk, namelijk een inkijkje in de belevingswereld van Loulou, met paddenstoelen als leidraad.
  • Bossen van de wereld: in het laatste hoofdstuk toont Loulou een serie foto’s van bossen op verschillende continenten.
Paginagrote foto’s om bij weg te dromen.

Het boek toont zodoende een rijke variatie aan mogelijkheden. Het is heel fijn om het effect van een andere instelling of een andere techniek te zien met meerdere foto’s van dezelfde setting. Zo gaat de theorie meteen leven. Inspiratie gegarandeerd! Het is jammer dat er bij geen enkele foto een kort bijschrift staat over de instellingen, gebruikte technieken of (in geval van ‘Bossen van de wereld) locaties. Dat was nog net de kers op de taart geweest.

Dezelfde setting, een ander effect.

De druk is prima, aangezien het soms niet de gemakkelijkste foto’s zijn om te drukken. Waar het gaat om inspiratie staat er vaak maar één foto op een pagina. Daardoor kun je even lekker verdwalen in de bosbeelden. Soms staan er twee foto’s op een pagina, maar die passen dan prima bij elkaar. De vormgeving is rustig op de fotopagina’s, maar wel wat saai/erg eenvoudig op de theoretische pagina’s. Ik had de sprankelende vormgeving van de cover graag ook in het binnenwerk teruggezien.

‘Bossen van de wereld’, gewoon even genieten.

Dat maakt voor de theorie verder niets uit. Je krijgt aardig wat informatie en inspiratie voorgeschoteld. Ben je nog niet zo thuis in allerlei creatieve technieken, dan doe je er goed aan om het stapje voor stapje zelf eens uit te proberen. Kies een techniek of beeld uit dat je raakt en ga daarmee aan de slag. Gelukt? Dan op naar de volgende! Probeer er zeker ook zelf een eigen draai aan te geven. Loulou neemt je mee op een ontdekkingsreis naar het bos, een reis die niet ophoudt bij de laatste pagina, maar daar pas begint. Zoals gezegd, bosfotografie is niet gemakkelijk en kan behoorlijk frustrerend zijn. Tegelijkertijd is het een heerlijke speeltuin. Wandelschoenen en warme jas aan, rugzak op, statief in de hand en gaan. Geniet van het herfstbos!

Niet alleen grootse boslandschappen, maar ook fraaie details hebben in dit boek een plek gekregen.

Creatieve bosfotografie.

Pagina’s: 160