Recensie De mooiste fotolocaties van België

De timing voor het uitbrengen van boeken over 'mooiste fotolocaties van …' kan bijna niet beter. Door de corona perikelen zijn veel natuurfotografen, wandelaars en natuurliefhebbers gericht op hun eigen omgeving, of in ieder geval op gebieden die met eigen vervoer te bereiken zijn. Daarbij zoeken ze graag locaties die ze nog niet of niet goed kennen zodat ze die helemaal nieuw kunnen ontdekken. Ben jij op zoek naar mooie natuurplekken in België? Dan helpt het boek 'De mooiste fotolocaties van België' je hierbij heel goed.
coverfoto de mooiste fotolocaties van België
Coverfoto van "De mooiste fotolocaties van België. Fotograaf: Bart Heirweg

Bart Heirweg, Belgisch bekende natuur- en landschapsfotograaf, is jarenlang door België getrokken om de mooiste natuur te vinden en vast te leggen en biedt nu zijn favoriete top 50 fotoplekken aan in het boek ‘De mooiste fotolocaties van België’. Door de plekken te delen helpt hij je enorm op weg naar mooie beelden, want hij weet als geen ander hoeveel tijd gaat zitten in het zoeken naar een ideale fotolocatie.

Vallei van de Semois Bart Heirweg
Uitzicht over de heuvels van Bouillon. Fotograaf: Bart Heirweg

Gedetailleerde inhoud

Naast de opsomming van de 50 fotoplekken die je gezien moet hebben geeft Bart ook per locatie tot in detail gebiedsbeschrijvingen met gps-coördinaten, een overzicht van aanwezige flora en fauna, advies over de meest gunstige weersomstandigheden, fotografietips zoals bijvoorbeeld tegenlicht, sluitertijd, scherptediepte en filters en de best te gebruiken materialen van soorten lenzen, statief tot aan het dragen van laarzen toe. En als bonus geeft hij als 51ste locatie een beschrijving van mooie fotoplekken aan de Opaalkust aan de noordkust van Frankrijk. Dit alles ondersteund door professioneel fotowerk van Bart zelf met zijn camera-instellingen erbij.

Binnenwerk 'De mooiste fotolocaties van België'
Voorbeeld van een gebiedsbeschrijving.

Jouw kans tijd te besparen

De mooiste fotolocaties van België is een geweldig mooi en compleet naslagwerk waarmee je jouw bezoek aan één of meerdere van de 50 + 1 plekken grondig kunt voorbereiden. Je bespaart hiermee veel onderzoekstijd zodat je deze kunt besteden aan het bedenken van bijvoorbeeld creatieve invalshoeken of het voorbereiden op jouw favoriete weersomstandigheden.

Dender Geraardsbergen Bart Heirweg
Mooie zonsopkomst met mist bij de Dender te Geraardsbergen. Fotograaf: Bart Heirweg

Overzichtskaart

In het boek zelf zit geen overzicht waar alle locaties gesitueerd zijn. Als je minder kennis hebt van de Belgische geografie is het lastig interpreteren waar de gebieden liggen. Dit is vooral vervelend als je een vakantie doorbrengt in België en je snel wilt weten welke mooie fotoplekken rond jouw verblijfplaats te vinden zijn. Inmiddels heeft Bart hier een oplossing voor en stelt hij een digitale kaart van België ter beschikking waarop alle 50 + 1 toplocaties geplot zijn. Heb jij het boek via Bart Heirweg zelf besteld, dan heb je inmiddels een link naar de kaart ontvangen. Heb je het boek via PiXFACTORY besteld, dan ontvang je deze link binnenkort. Heb je het boek via een boekhandel gekocht, stuur dan een e-mail naar info@bartheirweg.com met een afschrift van je aankoopbewijs. Hij stuurt je de link naar de kaart via e-mail.

Ook aan het macrowerk wordt in het boek veel aandacht besteed. Fotograaf: Bart Heirweg

Overall

Het boek is 224 pagina’s dik en ligt lekker in de hand. Door het staand formaat is het wel wat lastig het boek open voor je neer te leggen. Los hiervan is de inhoud goud waard. Bart heeft heel veel werk gemaakt van de locatiebeschrijvingen en dit is terug te zien aan de informatie die hij prijsgeeft. Wat dit betreft laat hij bijna niets aan het toeval over. Dit geeft jou de ruimte al je energie in je eigen invulling van je fotografie te stoppen en steeds met unieke beelden thuis te komen. Want de natuur zelf laat zich niet regisseren.

De inhoud van het boek nog eens op een rij

• 51 toplocaties en 370 gps-coördinaten met exacte startpunten en de dichtstbijzijnde parkeerplaats;
  • 250 dier- en plantensoorten en informatie waar je ze kan fotograferen;