Recensie Mother van Marsel van Oosten

Wanneer komt er toch eens een boek van een van Nederlands beste fotografen, Marsel van Oosten? De tijd leek er simpelweg nog niet rijp voor, tot Marsel een sabbatical nam. De coronapandemie vormde het laatste zetje in de realisatie van dit imposante boek van 352 pagina’s op grootformaat.

Mother van Marsel van Oosten. Fotograaf: Marsel van Oosten

Het boek is meer dan een portfolio van het beste werk van Marsel van Oosten, het is een persoonlijke ode aan Moeder Aarde. Voor zijn fotografie reist Marsel de gehele wereld over. Nu doen meer fotografen dat, maar Marsel weet vaak toch als een van de eerste nieuwe plekken te ontdekken en weinig gefotografeerde soorten vast te leggen. Het resultaat zie je direct terug in het boek: een prettige variatie aan spectaculaire plekken en diersoorten. Zo mooi is onze planeet!

Variatie op een giraffe en jachtluipaarden in de spotlight. Fotograaf: Marsel van Oosten

Het is wel een planeet die sterk te lijden heeft onder ons, de mens. Door ons gedrag en door het feit dat we met zovelen zijn. Zoveel wordt duidelijk in de opvallende, als interview vormgegeven introductie in het boek. “We zouden allemaal bezorgd moeten zijn. Onze planeet bevindt zich midden in een massa-uitsterving van planten en dieren, de zesde uitstervingsgolf in de afgelopen half miljard jaar en de ergste golf van soortenuitsterving sinds het verdwijnen van de dinosaurussen 65 miljoen jaar geleden. Dat soorten uitsterven is een natuurlijk verschijnsel, maar normaal gesproken gaat dat over een tot vijf soorten per jaar. Wetenschappers schatten dat we nu jaarlijks 1.000 tot 10.000 keer meer soorten kwijtraken, wat betekent dat er dus elke dag letterlijk tientallen soorten uitsterven.” Het interview, dat je verder vooral zelf tot je moet nemen, sluit dan ook af met de wens om vooral te doneren aan natuurbeschermingsorganisaties en goed na te denken welke politieke stem iedereen uitbrengt.

Witte Stilte in Japan. Fotograaf: Marsel van Oosten

Dan naar het beeld, want dat is fotografie in de perfectie. In zijn vorige leven was Marsel werkzaam in de reclame, waar je met één simpele uiting een product of dienst moest zien te verkopen. De foto’s van Marsel zijn dan ook spot-on, niets te veel, maar ook niets te weinig. Dat zie je gelijk aan de spectaculaire cover. Een boek krijgt maar één kans zich direct in de schijnwerpers te plaatsen. Deze cover nodigt uit!

Gouden stompneusaap in China. Fotograaf: Marsel van Oosten

Het boek is onderverdeeld in de hoofdstukken Afrika, Amerika, Antarctica, Azië en Europa, waarbij Afrika verhoudingsgewijs een groot deel in beslag neemt. Niet zo verwonderlijk, aangezien Marsel in Zuid-Afrika woont. Zo komen voor Afrika Botswana, Namibië, Kenia, Libië, Zambia, Madagaskar, Tsjaad en uiteraard Zuid-Afrika voorbij. Europa blijft helaas beperkt tot de delen boven de poolcirkel en dat is ergens wel een beetje jammer. Het boek toont de foto’s van onder andere (om bij Afrika te blijven) olifanten, leeuwen, Dodevlei, pelikanen, kokerbomen en tijgers in groot formaat, zonder toeters en bellen. Waar ruimte beschikbaar is, wordt bij het paginanummer het continent en het land benoemd.

Finse bruine beren. Fotograaf: Marsel van Oosten

Een korte toelichting per foto is opgenomen achterin het boek. Daarin lees je dan iets over de soorten, maar vaak ook iets van Marsels motivatie of fotografische aanpak. Voor de echte fotoliefhebber worden daarbij steeds de apparatuur- en exif-gegevens opgenomen. In veel boeken zijn die stukjes tekst vaak saai en zakelijk, maar hier zeker niet! Je wilt ze echt lezen. Een mooi voorbeeld: “Ik heb een raar gevoel voor humor. Deze foto deelde ik op sociale media met een verzinsel erbij over een pas ontdekte populatie olifanten die gebarentaal gebruikt. Dit jonge dier zou een spugende cobra hebben gezien en probeert zogenaamd de kudde te waarschuwen door met zijn slurf een cobra uit te beelden. Hij snoof slechts de lucht op.”

Nieuwsgierige zeeolifantenpup. Fotograaf: Marsel van Oosten

Het boek is een feest voor het oog. De foto’s tonen dieren (klein) in het landschap, intieme portretten, spectaculaire acties, bekende shots (zoals de prijswinnende gouden stompneusapen, telefonerende makaak en cipressenmoeras) en minder bekende pareltjes. Als ik dan één klein dingetje moet benoemen: in het boek pronken diverse tijgerportretten in prachtig licht, maar dat is dan wel een aantal keer meer van hetzelfde. Laat je verder vooral verrassen door de variatie in deze ode aan Moeder Aarde. Het was het vijftien jaar wachten op dit boek meer dan waard!

Dodevlei in Namibië. Fotograaf: Marsel van Oosten

Specificaties:

• Pagina’s: 352, waarvan 5 dubbele fold-outs van bijna 1 meter!
  • Formaat: 270 x 360mm
  • Uitgeverij: Fontaine Uitgevers
  • ISBN: 9789464040289
  • Prijs: € 85,-

In Natuurfotografie Magazine nummer 3 van 2021 (editie 53) lees je een uitgebreid interview met Marsel van Oosten.

Deze recensie is tot stand gekomen op basis van een preview-pdf. Hartelijk dank voor het vertrouwen en het ter beschikking stellen daarvan. Helaas kunnen we daarom niets zeggen over de drukkwaliteit van het boek.