Recensie Verlaten Straten

Normaal plaatsen we hier uiteraard boeken die betrekking op natuurfotografie, maar voor dit bijzondere boek wil ik graag een uitzondering maken. Het is namelijk – hopelijk – een uniek tijdsdocument.

Verlaten Straten, de wereldwijde schoonheid van de leegte.

Verlaten Straten, de wereldwijde schoonheid van de leegte, zo luidt de volledige titel. Stil en verlaten door de corona-epidemie. Waar veel mensen dromen van lege Spaanse Trappen in Rome of de ruimte rond de Taj Mahal, is dat ineens geen droom meer. Eerder een horrorscenario. Dat het fenomeen zich uitstrekt over de gehele wereld versterkt dit gevoel. Wie had gedacht dat we ooit zouden verlangen naar drommen mensen? Nou ja, in ieder geval wat mensen.

Waar mensen al dan niet verplicht binnen bleven, gingen beroepsfotografen op pad om de unieke situatie in hun stad vast te leggen. Aan bod komen steden in Argentinië, België (Brugge, Brussel, Gent, Oostende), Brazilië, China, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, India, Israël, Italië, Japan, Nederland (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Zandvoort, Zwolle), Oostenrijk, Polen, Rusland, Spanje, Tsjechië, Turkije en de VS. Hans van Bree besloot de beelden te bundelen in dit boek. De foto’s zijn afkomstig van Getty Images. De namen van de fotografen worden nergens vermeld, een gemiste kans. Het zou recht doen aan het begrip beroepsfotografen.

Beroepsfotografen tonen aan dat het om meer gaat dan wat kiekjes. De fotografen tonen de normaal drukste plekken op hun leegst, op een verdwaalde persoon na. Die personen staan dan wel vreselijk eenzaam op de foto. Een soort laatste overlevenden na een ongekende ramp. Dat geldt ook voor een aantal foto’s waarop dieren pronken, zoals een uiltje op een verlaten strand in Brazilië, geiten die door een winkelstraat wandelen of apen als enige levende wezens in een Indiaas straatbeeld. Apocalyptisch is de enige juiste samenvatting van dit boek.

De fotografie is dus zeker beklemmend, maar vormt meteen een uniek tijdsdocument. Een once in a lifetime mogelijkheid, althans, dat is te hopen. De meeste foto’s zijn dik in orde, al dekt de term beroepsfotograaf ook niet overal de lading. Sommige beeldbewerkingen zijn van wel erg matige kwaliteit. De druk van het boek, of moeten we zeggen de lithografie, had zeker beter gemogen. De foto’s zijn over het algemeen wat te donker en te grauw. Dat past misschien prima bij het thema, maar zo zijn de foto’s in ieder geval niet altijd door de fotografen bedoeld.

Toch is dit een boek dat eigenlijk iedereen in de kast moeten hebben staan. Al was het maar om over 10 of 20 jaar dit boek uit de kast te kunnen pakken en te zeggen: “weet je nog, toen in 2020?”

Specificaties:

• Aantal pagina’s: 144
  • Formaat: 277 x 220 mm
  • ISBN: 9789000375295
  • Uitgeverij: Spectrum
  • Prijs: € 22,50

Corona zorgt niet alleen voor lege straten, maar ook voor een groot aanpassingsvermogen van natuurfotografen. Het resulteerde in tal van bijzondere projecten. In Natuurfotografie Magazine nummer 5 2020 vind je een vijftal inspirerende voorbeelden.