Menu

Onderdeel van Pixfactory

Waarom je gebruik maakt van onscherpte bij macrofotografie

Speenkruid
Door op niets scherp te stellen vraag je aandacht voor de gehele foto. Wat overblijft zijn kleuren en vormen. Fotograaf: Johannes Klapwijk

Macrofotografie specialist Johannes Klapwijk vertelt in onze nieuwste editie van Natuurfotografie Magazine (editie 42) waarom en hoe hij gebruikt maakt van onscherpte bij macrofotografie. Om een foto interessant te maken let hij naast compositie ook op de omgeving van het onderwerp. In het artikel beschrijft hij drie vormen van onscherpte:

Egale onscherpte
Je fotografeert je onderwerp met een zachte egale achtergrond.

Onscherpte als tweede laag
Naast je onderwerp waarop je scherp stelt neem je ook een stuk omgeving mee in je compositie. Je zoekt hierbij naar structuur en patronen in de vegetatie en brengt rust in de chaos door contrast en onscherpte.

Volledige onscherpte
Door niets specifieks in het beeld scherp te hebben vraag je aandacht voor de gehele foto in plaats van het scherpte deel. Wat je overhoudt zijn kleuren en vormen.

Over de werkwijzen en technieken die Johannes bij deze vormen van onscherpte gebruikt kun je verder lezen in Natuurfotografie Magazine.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Wellicht ook interessant voor u