Menu

Onderdeel van Pixfactory

Wat is nou dé perfecte wedstrijdfoto?

Tijdens een vroege ochtend in mijn local patch beginnen bij mij misschien de meest typische gedachten door mijn hoofd te slingeren. Het is de vraag die menig natuurfotograaf zo af en toe bezighoudt: wat is nou die perfecte wedstrijdfoto? Waar moet een foto aan voldoen om iedere wedstrijd de winst te pakken? De hoofdprijs natuurlijk. ‘Runner-up’ of ‘Highly commended’ doen we het toch niet voor. Nee, de titel wil je hebben! Photo of zelfs Photographer of the Year. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Op mijn local patch kom ik vaak bij dezelfde soort beelden terug. Continu opzoek zijn naar iets nieuws of toch blijven perfectioneren? Fotograaf: Wessel Veenbrink

Voor de column wedstrijd in het Natuurfotografie Magazine zijn veel mooie verhalen geschreven. De komende weken publiceren we de eervolle vermeldingen op Natuurfotografie.nl. Deze week is het de beurt aan Wessel Veenbrink [red.].

Waar moet die winnende foto aan voldoen?

Dé perfecte wedstrijdfoto, hoe maak je die? Enkele vragen die dan zoal in mij opkomen zijn:

  • Fotografeer je in RAW of JPG?
  • Hoge sluitertijd voor de perfecte scherpte of juist een lage sluitertijd voor sfeervolle beweging onderwerp in de gulden snede, of net iets verder in het hoekje? Of juist centraal?
  • Liggend of staand?
  • Een beetje ruis in de foto of ISO op 100?
  • Volg je de trend of maak je iets origineels?
  • Wat de menigte leuk vindt zal de jury ook wel leuk vinden, toch?
  • Of ga je toch voor uniek, apart, abstract, creatief, geniaal(?) of is het dan toch mislukt?
Uit de comfortzone! Een keer een libel met een wide-angle lens fotograferen, want less is more! Fotograaf: Wessel Veenbrink

Foto’s zijn gemaakt, maar hoe stuur je ze in?

En dat is alleen nog maar het maakproces. Want dan komt nog het insturen:

  • Speel je het safe en ga je voor je ‘eigen’ categorie, of doe je eens lekker gek en stuur je in een andere categorie in?
  • Is een abstracte vogelfoto nou ‘Vogels’ of ‘Abstract’?
  • Laat je je foto in kleur, of zet je hem toch om in zwart/wit?
  • Verdere nabewerking of strikt natuurlijk?
  • Stuur je meteen je beste platen in of wacht je op die grote internationale wedstrijd?
  • Stuur je je foto’s in voor de jeugdcategorie, of probeer je het toch bij de grote jongens?

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de portfolio-categorieën…

Is het een gouden combinatie van licht, compositie, kennis van apparatuur, etc? Of is het allemaal puur geluk? Fotograaf: Wessel Veenbrink

En ik moet je eerlijk zeggen… ik weet het ook nog niet. De titel Photographer of the Year moet wellicht nog even wachten. De gouden combinatie heb ik simpelweg nog niet gevonden. En bestaat die eigenlijk wel? Of is het één en al geluk?

Doet het er eigenlijk wel toe?

Ik ontwaak uit mijn gedachte en ben ineens terug in de werkelijkheid op naar de voege ochtend. Ik zie opeens een libel verscholen tussen het riet. Totaal afgeleid was ik bijna vergeten dat dat mijn doel was van vanochtend! Zonder erbij na te denken begin ik te fotograferen en ik merk dat de eerder gestelde vragen er helemaal niet meer toedoen.

Wegdromen gaat heel makkelijk bij mijn local patch, fijn om gewoon te fotograferen en niet na te denken! Fotograaf: Wessel Veenbrink

Eenmaal thuisgekomen ben ik toch tevreden over mijn beelden, zolang ik maar volg wat ik zelf mooi vind. Uiteindelijk doe ik dit voor mijn eigen plezier. En om te genieten van de natuur en juist even niet na te hoeven denken!

En die wedstrijden? Ach, die maken het alleen maar net ietsje spannender.

Geef een reactie

10 reacties

  1. Hee Wessel, fijn geschreven, leest lekker! En ben het zo eens met jouw conclusie: geniet van het fotograferen, maak foto’s voor jezelf, die je zelf leuk vindt, ook al is iets al heel vaak gefotografeerd. Het gaat erom dat je lol hebt tijdens het fotograferen en lekker thuis kan genieten bij het bekijken van je beelden. Natuurlijk is wel fijn om jezelf uit te dagen, maar alleen als je dat zelf ook wilt. Enne…tijdens mijn workshops en op de academie heb ik ook altijd over een hoog of laag diafragmagetal. Dat dekt de lading en is makkelijker te onthouden (vind ik) dan klein of grote opening ?
    Ik hoop dat we nog vaker columns van jou op deze site mogen zien!
    Gr. Judith

  2. Hoi Wessel, wat leuk om vragen langs te zien komen die ik mezelf ook vaak stel…zoveel vragen dat we bijna zouden vergeten waarvoor we in het veld zijn! Daarom vind ik je conclusie ook treffend: je doet het voor je eigen plezier en om juist even niét na te hoeven denken!
    Daarnaast mijn complimenten voor je mooie subtiele werk. Veel succes voor de toekomst maar vooral veel plezier! Hartelijke groet, Karin.

  3. Ik lees het tegenwoordig vaker in fotografieforums, maar ik vind het verwarrend geformuleerd: “hoge” en “lage sluitertijd”. Waarschijnlijk wordt er met ‘hoog’ en ‘laag’ gedoeld op het bijbehorende getal, alleen is dat een breuk dus klopt het niet. Bij sluitertijd gaat het om een tijdsaanduiding en tijd kan ‘kort’ of ‘lang’ zijn (of zo je wilt ‘snel’ of ‘langzaam’ zoals in de sport vaak gebruikt wordt), maar niet ‘hoog of ‘laag’ – want wat is een ‘hoge tijd’?

    Ik kom in forums eveneens regelmatig de aanduidingen ‘hoog’ en ‘laag diafragma’ tegen, ook al zoiets. Heel verwarrend, want diafragma is van zichzelf al lastig te duiden voor beginnende fotografen. Want hoog getal is kleine opening en omgekeerd – en eigenlijk is dat getal ook nog een breuk… Waarschijnlijk is deze terminologie overgenomen uit het populaire Engels (YouTube-filmpjes), maar het maakt de uitleg er niet duidelijker op. ‘Open’ en ‘dicht(geknepen) diafragma’ is veel helderder voor iedereen – en voor beginners kan het getal er evt nog bij vermeld worden.

    Dus kunnen we alsjeblieft weer terug naar de correcte Nederlandse aanduidingen voor sluitertijd en diafragma? Misschien is het ouderwets maar in dit geval is het gewoon beter 😉

    1. Dag Gerry,
      Jammer dat je verder geen inhoudelijke opmerkingen op mijn stuk hebt. Een enkel taalfoutje was nou eenmaal niet mijn grootste prioriteit bij het schrijven van mijn eerste column.

      Maar nu we het er toch over hebben: in mijn geval is het inderdaad overgenomen vanuit het engels, waar sluitertijd ‘shutterspeed’ ofwel snelheid is, die wél hoog of laag kan zijn. Nu kan je je afvragen of het dan de tijd is dat de sluiter open blijft óf de snelheid waarmee die sluit.
      Fijne dag nog! Groeten, Wessel

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

10 reacties

  1. Hee Wessel, fijn geschreven, leest lekker! En ben het zo eens met jouw conclusie: geniet van het fotograferen, maak foto’s voor jezelf, die je zelf leuk vindt, ook al is iets al heel vaak gefotografeerd. Het gaat erom dat je lol hebt tijdens het fotograferen en lekker thuis kan genieten bij het bekijken van je beelden. Natuurlijk is wel fijn om jezelf uit te dagen, maar alleen als je dat zelf ook wilt. Enne…tijdens mijn workshops en op de academie heb ik ook altijd over een hoog of laag diafragmagetal. Dat dekt de lading en is makkelijker te onthouden (vind ik) dan klein of grote opening ?
    Ik hoop dat we nog vaker columns van jou op deze site mogen zien!
    Gr. Judith

  2. Hoi Wessel, wat leuk om vragen langs te zien komen die ik mezelf ook vaak stel…zoveel vragen dat we bijna zouden vergeten waarvoor we in het veld zijn! Daarom vind ik je conclusie ook treffend: je doet het voor je eigen plezier en om juist even niét na te hoeven denken!
    Daarnaast mijn complimenten voor je mooie subtiele werk. Veel succes voor de toekomst maar vooral veel plezier! Hartelijke groet, Karin.

  3. Ik lees het tegenwoordig vaker in fotografieforums, maar ik vind het verwarrend geformuleerd: “hoge” en “lage sluitertijd”. Waarschijnlijk wordt er met ‘hoog’ en ‘laag’ gedoeld op het bijbehorende getal, alleen is dat een breuk dus klopt het niet. Bij sluitertijd gaat het om een tijdsaanduiding en tijd kan ‘kort’ of ‘lang’ zijn (of zo je wilt ‘snel’ of ‘langzaam’ zoals in de sport vaak gebruikt wordt), maar niet ‘hoog of ‘laag’ – want wat is een ‘hoge tijd’?

    Ik kom in forums eveneens regelmatig de aanduidingen ‘hoog’ en ‘laag diafragma’ tegen, ook al zoiets. Heel verwarrend, want diafragma is van zichzelf al lastig te duiden voor beginnende fotografen. Want hoog getal is kleine opening en omgekeerd – en eigenlijk is dat getal ook nog een breuk… Waarschijnlijk is deze terminologie overgenomen uit het populaire Engels (YouTube-filmpjes), maar het maakt de uitleg er niet duidelijker op. ‘Open’ en ‘dicht(geknepen) diafragma’ is veel helderder voor iedereen – en voor beginners kan het getal er evt nog bij vermeld worden.

    Dus kunnen we alsjeblieft weer terug naar de correcte Nederlandse aanduidingen voor sluitertijd en diafragma? Misschien is het ouderwets maar in dit geval is het gewoon beter 😉

    1. Dag Gerry,
      Jammer dat je verder geen inhoudelijke opmerkingen op mijn stuk hebt. Een enkel taalfoutje was nou eenmaal niet mijn grootste prioriteit bij het schrijven van mijn eerste column.

      Maar nu we het er toch over hebben: in mijn geval is het inderdaad overgenomen vanuit het engels, waar sluitertijd ‘shutterspeed’ ofwel snelheid is, die wél hoog of laag kan zijn. Nu kan je je afvragen of het dan de tijd is dat de sluiter open blijft óf de snelheid waarmee die sluit.
      Fijne dag nog! Groeten, Wessel

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Wessel Veenbrink

Wessel Veenbrink

Wessel Veenbrink is een jonge natuurfotograaf en ecologie-student die zich nu een aantal jaar vooral bezighoudt met macro-, landschaps- en wildlifefotografie.

Meer columns van deze auteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant: