HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema ‘kust en oever’: Frank en Ineke

Fotograferen van de combinatie van water, land, lucht en licht staat garant voor eindeloos veel variaties en de mogelijkheid tot het komen van spectaculaire beelden. In de eerste van twee foto’s die vandaag besproken worden, is tevens gewerkt met vaste objecten. Waarbij in de tweede foto juist bewegende objecten een prominente rol spelen. Kijk en lees voor welke oplossingen de fotografen gekozen hebben en welke mogelijkheden zij nog meer zouden hebben gehad.

Fotobespreking thema ‘kust en oever’: Frank en Ineke
Camera Olympus E-M1 MarkII, lens 12mm iso 200 Fotograaf: Frank Hagedorn
Delen

Frank Hagedorn

Als een paal boven water

Frank, je hebt een mooie plek gevonden om te spelen met zee, lucht en strandpalen. De palen maken een stilleven in de zee en bieden perspectief, de kleur en de structuur van de lucht maken de sfeer en het water geeft het ritme aan. Spannend vind ik dat ik links een regenbui aan zie komen. Alles bij elkaar een mooi, sfeervol en dynamisch tafereel en een interessante foto om naar te kijken.

Los van elkaar

De strandpalen hebben jou geholpen je beeld te componeren. Ik vind het een goede keuze van je dat je de eerste strandpaal zeer prominent en het dichtste bij in de linker hoek hebt gezet. Deze paal leidt de kijklijn in. En zo hup ik van strandpaal naar strandpaal verder door de foto. Wel vind ik dat de uiterste linker en uiterste rechter paal iets te dicht bij de kaders van de foto staan. Je had iets meer afstand moeten nemen. Wat ik je ook als tip wil meegeven is om in een dergelijke compositie te proberen de palen los van elkaar te houden, dus elkaar niet te laten overlappen. Nu zie ik achter de voorste paal aan de linkerzijde nog een klein stukje van de paal erachter en de twee achterste palen rechts zitten aan elkaar vast. Dat wordt door de kijker ervaren als een onregelmatigheid in je beeld en eenmaal opgevallen trekt het sterk de (verkeerde) aandacht. Een klein stukje naar links gaan of iets naar achteren had hiervoor een oplossing geboden.

De lijn van de horizon ligt nagenoeg in het midden. In deze foto een goede keuze want zowel het waterdeel is zeer interessant met z’n golven en palen als de lucht met z’n mooie kleuren en dreiging. Let bij een vlakke horizon altijd extra op of deze recht is. De horizon op jouw foto helt iets naar links.

Tot slot vind ik het goed dat je gekozen hebt voor een laag standpunt. Hierdoor komt extra nadruk op de palen te liggen, die het perspectief in je foto bepalen. Hierdoor steken ook de palen boven de horizon uit, wat helpt nadruk op de palen te leggen.

Welke technieken zet je in?

In je foto overheerst de kleur magenta. Vooral de strandpalen zien er onnatuurlijk lila uit. In je EXIF gegevens zie ik dat je je witbalans op automatisch hebt staan. Frank, is de foto zo uit jouw camera gekomen of heb jij de kleur magenta in nabewerking zelf toegevoegd?

Je foto heeft een beetje een softe uitstraling. Met name de strandpalen mogen best wat scherper en ruwer overkomen. Het zou kunnen dat je camera iets bewogen heeft, waardoor de foto niet helemaal scherp is. Stond je statief misschien in zee en heeft het golvende water deze bewogen? Of misschien heb je nét niet goed scherpgesteld. Verder zie ik dat je een diafragma gekozen hebt van f/22. Diafragma f/13 is voor landschapsfotografie voldoende. Waarschijnlijk heb je zo’n hoog getal gekozen om een langere sluitertijd te kunnen hanteren, zodat je de golfslag wat zachter kon maken. Maar zo’n groot getal diafragma gaat ten koste van de kwaliteit van de foto. Ik denk dat je met een sluitertijd tussen de 1 en 2 seconden het water ook al zachter van structuur had kunnen maken. Het middendeel van het water zou dan wat minder romig zijn geweest en had meer kleur en structuur gehad. Een langere sluitertijd kun je overigens ook bereiken door het gebruik van een grijsfilter vóór je lens.

Bovenaan midden in de wolk zie ik een vlek. Dit is mogelijk vuil die op je sensor zit binnenin je camera. Gelukkig zit er maar één. Je kunt deze weghalen met een nabewerkingsprogramma.

Achter de computer

Andere witbalans, beetje rechtgezet en verscherpte. Bewerking Jody Fotograaf: Frank Hagedorn

In je EXIF gegevens zie ik dat je foto al een keer ingelezen is geweest in Photoshop 6. Ik kon het niet nalaten jouw foto een andere bewerking te geven in PS6. Het beste is een RAW bestand te gebruiken voor nabewerking, maar ik moet het met een gecomprimeerde JPG doen. De magenta kleur heb ik weggehaald door “automatische kleuren” aan te klikken. Ik heb je foto iets opgelicht, omdat ik vind dat het beeld daardoor wat meer glans krijgt, de horizon heb ik rechtgezet, een aantal palen extra verscherpt en ik heb de sensorvlek weggehaald door middel van een stempel. Wat vind je van dit resultaat?

Frank, ik vind het leuk als je reageert en me vertelt wat je van mijn bespreking en tips vindt.

Ineke Wesselink

Blauw uurtje op het strand. Of niet? Fotograaf: Ineke Wesselink

Blauw uurtje op het strand. Of niet?

Ineke, ergens heeft jouw beeld iets tegenstrijdigs: mooie bijna lieflijke blauwe en groene kleuren, een relatief rustige zee, 3 vissers die zich op hun gemak uit het water begeven. En dan vervolgens een zware wolkenpartij die boekdelen spreekt en een regenbui die alras áán komt drijven. Tegenstrijdigheden geven dynamiek aan een foto en maken een beeld interessant om naar te kijken.

De V vorm in de wolken en de lichte en donkere kleuren hierin vind ik echt prachtig!

Lijnen en aandachtstrekkers

Je hebt ervoor gekozen om de horizonlijn in het midden te plaatsen. Net als bij de foto van Frank, vind ik dit een goede keuze omdat zowel boven als beneden de horizon veel te zien is. Let hierbij op dat je horizon recht staat. Jouw horizon helt iets naar rechts. Ik zou dit alsnog recht zetten met een nabewerkingsprogramma.

In je compositie heb je ervoor gekozen veel zee mee te pakken en de waterlijn sterk rechts te plaatsen. De waterlijn máákt het perspectief in je foto en is daardoor een belangrijke lijn. Ik vind dat je de waterlijn té ver naar rechts hebt geplaatst. Door deze lijn te volgen ben ik snel uit de foto en bekijk ik het linker deel nauwelijks. De 3 personen helpen mee het deel aan de linkerzijde (achter hen) af te sluiten omdat zij ook dicht tegen de rechterzijde gepositioneerd zijn. De personen die rechts in de verte lopen staan té krap tegen de rechterzijde. Zij trekken ondanks hun geringe grootte veel aandacht, wat ik storend vind. Ik zou deze personen met een nabewerkingsprogramma weghalen. De compositie zou meer in balans zijn geweest indien je een aantal stappen naar rechts had gedaan. De waterlijn was dan méér onder aan de linkerzijde van het beeld begonnen en had minder snel dicht langs de rechterzijde van de foto gelopen. De verhouding zee, nat strand en droog strand was hierdoor ook iets meer in balans gekomen. De stipjes in de verte zouden verder van de rechterzijde komen te staan. De V vorm in de wolken was waarschijnlijk precies boven de vissers komen te hangen, wat extra dramatiek in je foto gebracht had.

Tijd als vertragende factor

Je hebt gekozen voor een sluitertijd van een halve seconde. Hierdoor vertraagt het water en krijgt het een zijige structuur. Zelf vind ik dat altijd erg mooi. Ook de regen uit de wolk is beter te zien door de langere sluitertijd. Bij de middelste visser pakt de langere sluitertijd iets minder goed uit. Zodra ik de foto wat beter ga bekijken valt me op dat hij volledig bewogen is en er vlekkerig uit ziet. De beweging bij de andere twee vissers vind ik niet storend en juist iets toevoegen aan het totaalbeeld. Het is bij langere sluitertijden en beweging altijd goed om meerdere foto’s achter elkaar te maken, zodat je achteraf de meest geslaagde foto kunt kiezen. De kleuren in je foto vind ik erg mooi. Ze zijn wat verzadigd, maar ik vind dit juist iets extra geven.

In de EXIF gegevens van je foto zie ik dat je je camera op automatische belichting hebt staan. Fotograferen op de M stand biedt aanzienlijk méér mogelijkheden voor je om te variëren in belichting door met sluitertijd en/of het diafragmagetal te spelen. Ik vind je foto namelijk iets aan de donkere kant. Zelf zou ik de foto in nabewerking iets minder dan een halve stop oplichten, omdat dit het beeld nóg meer levendig maakt.

Ineke, wist je dat je camera mogelijk sensorvlekken geeft? Op je foto links boven het midden zijn een aantal vlekken te zien. Waarschijnlijk is dit vuil dat op je sensor binnenin je camera zit. Vuil in je camera kun je krijgen door het verwisselen van lenzen. Maar het kan ook gebeuren door het gebruik van een zoomlens met variabele brandpuntsafstand en schuiftechniek. Door in te zoomen pomp je als het ware lucht in je camera body. Het is mogelijk dat je op deze manier bijvoorbeeld ook stof in je body krijgt. Gelukkig zijn het niet zo veel vlekken en kun je ze in nabewerking weg-stempelen. Maar je kunt er ook voor kiezen je sensor een keer professioneel te laten reinigen.

Ik ben erg benieuwd wat je van mijn bespreking van jouw foto vindt, Ineke. Laat je dit nog even weten?

Deel dit artikel


6
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Ineke Wesselink op 19 mei 2017 om 22:25

    Hallo Jody,

    Bedankt voor je uitgebreide fotobespreking. Ik ben het niet op alle punten met je eens. Het stoort mij totaal niet dat de middelste visser totaal bewogen is, ik vind het juist wel wat toevoegen. Jouw opmerking dat je altijd meerdere foto’s van hetzelfde onderwerp moet maken is bekend en ik heb echt wel meer foto’s hier van gemaakt. Wat mij stoort in je bespreking is dat het nogal belerend overkomt. Ik voel me zo echt een beginnend fotograaf . Mbt de sensorvlekken: ik kan ze niet vinden!
    Wel heb je gelijk dat ik iets meer naar rechts had moeten lopen.

    1. Hallo Ineke,
      Bedankt voor je reactie en voor je feedback.
      Hoewel in de bespreking jouw foto het onderwerp is, schrijf ik de bespreking niet alleen voor jou persoonlijk, maar óók voor ál de duizenden geïnteresseerden die de bespreking ook lezen. Hieronder bevinden zich zeker ook beginnend fotograferen of fotografen die minder ervaren zijn dan jij. Ook in mijn tekst en toonzetting houd ik hier rekening mee en probeer ik zo duidelijk en concreet mogelijk mijn bespreking te verwoorden. De bespreking is vooral algemeen bedoeld en niet op jou als persoon.
      Vriendelijke groet, Jody

  2. Door Louis op 17 mei 2017 om 11:37

    Ja, jammer dat er weinig reacties komen. Ik zelf vond jullie bespreking van mijn foto’s altijd waardevol. Je kunt altijd jezelf verbeteren.
    Het zijn soms kleine puntjes zoals die “losse palen” maar dit is wel van belang in het totale compositie.

    1. Fijn dat je reageert, Louis. De fotobespreking is idd vooral bedoeld om ervan te kunnen leren of om met een andere bril naar de foto te kijken. Niet alleen voor de maker maar voor iedereen die meeleest. Daarom wordt de bespreking ook gepubliceerd op deze website. Het leuke voor de opsteller is als er discussie komt, lezers een andere visie hebben of met meer ideeën komen voor oplossingen. En ik vind dat wij als opstellers dit ook verdienen, want ik kan je vertellen dat er meerdere uren in een uitgebreide bespreking gaat zitten.

  3. Door Nel Appelmelk op 16 mei 2017 om 12:44

    Wat een uitgebreide en gedegen bespreking Jody. Als fotograaf zou ik ik hier blij mee zijn. Ik ga nu zelf ook anders naar de opnames kijken. Net als jij zou ik er benieuwd naar zijn wat de fotografen er zelf van vinden. Of hoe andere fotografen hier tegenaan kijken.

    1. Hallo Nel, dank je wel voor je reactie en compliment! Het is al vaker gebleken dat niet iedere inzender reageert na een bespreking. Misschien omdat de bespreking niet uitpakt als verwacht? Terwijl sommigen 3 foto’s tegelijk insturen in de hoop een bespreking te krijgen. Een beetje gedachtewisseling en discussie zou wel veel leuker zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *