Boekrecensie: At the heart of the coral triangle

De Koraaldriehoek, gelegen rond onder andere Indonesië, Filipijnen en Papoea-Nieuw-Guinea, heeft een oppervlakte van maar liefst 150x Nederland. Het gebied herbergt de grootste biodiversiteit aan zeeleven ter wereld met onder andere 75% van alle koraalsoorten en 2.500 vissoorten.
Boekrecensie: At the heart of the coral triangle.
At the heart of the coral triangle.

Alan Powderham en Sancia van der Meij sloegen de handen ineen voor het maken van dit boek, dat een ode vormt aan de Koraaldriehoek. Powderham duikt en fotografeert al meer dan 40 jaar onder water. Van der Meij is een tropisch marien bioloog aan de Universiteit van Groningen. Sinds 2005 verricht zij onderzoek aan onder andere de Koraaldriehoek. Zij zorgde daarmee voor de teksten, hij voor de beelden.

Over het boek

Het boek ‘At the heart of the coral triangle’ is zeer rijk geïllustreerd, maar geen fotoboek pur sang, daarvoor bevat het boek teveel tekst. In negen hoofdstukken maak je kennis met de enorme diversiteit van de Koraaldriehoek: ‘Seascapes’, visportretten, ongewervelden, jacht, voortplanting, gedrag, symbiose, reptielen en natuurbehoud.

Als landschapsliefhebber word ik persoonlijk meteen blij van het eerste hoofdstuk Seascapes. De onderwaterwereld toont prachtige kleurrijke ‘koraaltuinen’. Niet alleen de koralen dragen bij aan de kleurenrijkdom, ook de vissen en anemonen doen een aardige duit in het zakje.

In ‘Visportretten’ leer je, hoe kan het ook anders, de vissen van de Koraaldriehoek kennen. Sommige vissen zijn amper als vis te herkennen. Wonderlijk hoe sommige soorten zich in de loop van de tijd qua uiterlijk hebben aangepast aan hun omgeving. Juist die variatie verwondert. Sommige foto’s zijn echte portretjes en doen mij minder. Dat geldt ook voor de portretten in de navolgende hoofdstukken. Soms is het uiteraard nodig om bijvoorbeeld opvallende patronen op de huid zichtbaar te maken. Waar dat niet geldt, zie ik soms liever iets meer van de leefomgeving. Die is daar immers ongeëvenaard prachtig. In de daaropvolgende ‘gedragshoofdstukken’ wordt dat meer dan goed gemaakt.

Meer dan een fotoboek

In een boek waar het niet alleen draait om de foto’s, zijn de teksten net zo belangrijk. Van der Meij slaagt erin om het verhaal van de onderwaterwereld levendig en enthousiast over te brengen, haast alsof je met haar mee duikt. Hoewel er veel informatie wordt verschaft over onder andere de verschillende soorten, wordt ‘At the heart of the coral triangle’ nooit te stoffig of te wetenschappelijk; als leek kun je het verhaal prima volgen. Uiteraard wordt er ook stilgestaan bij de diverse bedreigingen van het koraal.

De vormgeving

De foto’s zijn prachtig, de teksten informatief, maar de vormgeving is helaas wat oubollig. Internationaal -het boek is in het Engels- maalt daar waarschijnlijk niemand om, maar in ons deel van de wereld zijn we verwend met een strakke vormgeving. Zwarte pagina’s met een witte tekst, het ontbreken van wat vormgeving rond de teksten… De teksten zijn, hoe goed en informatief ook bedoeld, wat aan de lange kant. Iets minder tekst had het boek iets meer lucht kunnen geven. Wat wel weer fijn is: de ‘fotogids’ achter in het boek. Bij iedere foto worden de soorten vermeld die je op de foto’s ziet, wel zo fijn. En handig als je net als ik totaal niet bekend bent met de onderwaterwereld. Over de fotografie zelf wordt dan weer weinig verteld; er is alleen een lijstje met apparatuur opgenomen.

Tot slot: de druk is erg goed. De kleuren spatten van het matte papier af en de fijnste details zijn haarscherp te aanschouwen. Het boek is een must have voor iedere duikliefhebber en een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de onderwaterwereld (al dan niet van de Koraaldriehoek).

Specificaties ‘At the heart of the coral triangle’

Pagina’s: 240
Afmetingen: 28,5 x 22,2 centimeter