Menu

Onderdeel van Pixfactory

Ruisreductie in 4 applicaties

Moderne camera’s zijn niet te vergelijken met de machines die we 10 jaar geleden of meer gebruikten. Waar voorheen 400 ISO al leidde tot foto’s met meer ruis dan details, kunnen we nu ongestraft op 1600 ISO werken en zijn foto’s op 3200 ISO of 6400 ISO op veel camera’s ook nog meer dan bruikbaar. Bovendien valt bij het afdrukken van de foto een groot deel van de ruis weg in het reliëf van het papier. Toch zijn er situaties denkbaar waarin de ruis storend is. Denk aan foto’s gemaakt met zo’n oude camera op hoge ISO, foto’s met donkere delen die je in de nabewerking te veel moest oplichten, of foto’s op echt heel erg hoge ISO gemaakt. Laten we eens wat applicaties vergelijken die ruis onder handen nemen.
Welke applicatie is het beste om ruis aan te pakken. Das nog een heel uitzoekwerk. Fotograaf: Marijn Heuts

Test: 6400 ISO

Mocht je ruis willen verwijderen, dan heb je tegenwoordig de keuze uit een heel scala aan opties. Het leek me eens een goed idee die met elkaar te vergelijken. Niet diepgaand of tot op de pixel, maar gewoon zoals jij en ik dat van dag tot dag zouden doen.

Het origineel op 6400 ISO. 100% crop. Fotograaf: Marijn Heuts

Ik heb daartoe een foto genomen die op 6400 ISO is gemaakt op een Sony A9. De ruis is best acceptabel en persoonlijk zou ik normaliter geen ruisreductie toepassen. Echter moest ik de foto ook onderbelichten om een juiste sluitertijd te behalen. Het achteraf oplichten in Lightroom leidde tot net iets te veel ruis. Dus een scherpe en ruizige foto, ideaal voor de test.

De 4 applicaties

Ik vergeleek de ruisreductie in Lightroom met de externe software van Nik Dfine 2, Imagenomic Noiseware en Topaz Denoise. De ene optie biedt meer sliders dan de andere en dat maakt de vergelijking wat lastiger. Maar samengevat komen ze er allemaal op neer dat je kan kiezen hoeveel ruis (al dan niet verdeeld in helderheidsruis en kleurruis) je wil verwijderen, en hoeveel details je wil behouden of toevoegen. Om het voor iedereen behapbaar te houden en heb ik zoveel mogelijk de automatische ruisreductie gebruikt.

In Lightroom heb ik enkel de helderheidsruis naar 20 gezet. Nog hoger en alle details smeren in mijn ervaring uit tot een waas zonder details. Ook heb ik de masking-functie gebruikt om de verscherping niet op de achtergrond toe te passen. Dat zou tot nog meer ruis leiden, en wat er niet is hoef je ook niet te reduceren!

In Dfine heb ik de software volautomatisch de ruis laten meten en reduceren. De beperkte schuiven die de handmatige stand je biedt, geven in mijn ervaring geen beter resultaat.

In Topaz moet je kiezen uit drie opties: Denoise AI, AI Clear en Low Light. Dat is best verwarrend, maar het vraagteken biedt uitkomst. Denoise is voor foto’s met lage ruis en fijne details, AI Clear is voor veel ruis bij hoge ISO en Low Light is voor veel ruis in foto’s met weinig details. De keus lijkt neer te komen op de balans tussen agressieve ruisreductie en het behouden van details. Ik koos AI Clear. Voor het overige liet ik ook hier de software de ruis meten en reduceren via de ‘Auto’ optie.

Imagenomic Noiseware

Imagenomic biedt de meeste instelmogelijkheden. Er zitten presets in, maar ook schuiven om de ruis afzonderlijk te verminderen in delen met fijne of grove details, schaduwen, middentonen en hoge lichten, maar ook de afzonderlijke kleuren. Ik heb de default preset genomen voor een eerlijk vergelijk. En wees eerlijk, ruisreductie moet vooral snel en zonder te veel uitzoekwerk gebeuren.

Instellingen Imagenomic Noiseware. Fotograaf: Marijn Heuts

De resultaten zie je hieronder, waarbij het gaat om een 100% crop van de foto waarin zowel fijne details (veren) als een vage groene achtergrond voorkomen.

Imagenomic Noiseware, 100% crop. Fotograaf: Marijn Heuts

Oordeel vooral zelf en maak je eigen keuze, maar mijn conclusie is als volgt:

Imagenomic levert het mooiste resultaat op. Er is minder ruis verwijderd, maar wat overblijft is acceptabele ruis. Door niet te agressief te werk te gaan, zijn details behouden gebleven. Met de vele schuifjes zou je de achtergrond meer ruisreductie kunnen geven. Of je stelt de reductie overall sterker in en gebruikt een masker op de nieuwe laag om het er op plekken met veel details (gedeeltelijk) uit te schilderen. Die optie heb je natuurlijk bij elke plugin!

Lightroom

Lightroom is een goede tweede. De ruis is teruggebracht tot een prima niveau en in de afgetekende veertjes zijn nog details te vinden.

De ruisinstellingen in Lightroom. Fotograaf: Marijn Heuts

Waar het wat onscherper wordt, zie je de boel al vervagen. Ook hier kun je de ruisreductie op een nieuwe laag toepassen (in Photoshop zou je dan een kopie van de laag met de foto maken en daarop het Camera RAW filter loslaten).

Ruis aangepakt in lightroom, 100% crop. Fotograaf: Marijn Heuts

Topaz Denoise

Topaz Denoise AI heeft zijn best gedaan na het nogal agressief verwijderen van ruis de details terug te brengen.

Ruisreductie in Topaz Denoise. Fotograaf: Marijn Heuts

Die details zijn echter minder fijn dan ze zouden moeten zijn, en doen in de verte lijken op een overmatig gebruik van de clarity (helderheid) schuif in Lightroom.

Het beeld na ruisreductie door Topaz Denoise, 100% crop. Fotograaf: Marijn Heuts

Het ziet er allemaal wat hakkelig uit. Maar goed, dat is op 100%, als je verder uitzoomt oogt het al heel wat beter.

Nik Dfine

Nik Dfine komt wat mij betreft als laatste in de rij. De ruis is weg, zeker weten. Maar daarmee ook alle details, waarmee een soort cartoon is ontstaan. Je zou de ruisreductie er deels uit kunnen schilderen op de vogel en alleen de achtergrond ontruizen.

Instellingen bij Nik Dfine. Fotograaf: Marijn Heuts

Maar ook dan pas je best geen 100% ruisreductie toe op de achtergrond. De detail- en ruisrijke vogel lijkt dan wel op de plastic achtergrond geplakt.

Ruisreductie door Nik Dfine, 100% crop. Fotograaf: Marijn Heuts

Let wel, dit is zoveel mogelijk met toepassing van de automatische ruisreductie. Met de schuifjes zijn de resultaten ongetwijfeld nog te verbeteren. Nogmaals: trek je eigen conclusies, of doe je eigen test. Van alle plug-ins is een testversie te downloaden die je enige tijd mag gebruiken.

Conclusie

De voornaamste conclusie is wat mij betreft dat ruisreductie lang niet zo vaak nodig is als je zou denken, en als je deze al toepast, doe dat dan beheerst en subtiel. Zowel Lightroom als Imagenomic geven je de tools in handen om die beheersing te hanteren. Topaz en Nik werken iets meer met de botte bijl, waardoor je als gebruiker nog beter moet oppassen niet door te schieten.

19 reacties

    1. Helaas is dat programma verder nergens goed voor 😉 De nieuwe DxO Pure Raw kan een goede optie zijn, maar er is niets in te stellen en je moet er een nieuwe DNG voor aanmaken.

      1. Onlangs kwam ik bij DxO Photolab uit door de site en videos van Robin Whalley, die de software m.n. de raw convertor aanraadt specifiek voor micro four thirds gebruikers. Ik fotografeer al jaren met Olympus, zijn verhaal was erg overtuigend, en ik heb DxO via de plugin route in LR geprobeerd. Het resultaat is verbluffend. (Uitleg hier: https://lenscraft.co.uk/photo-editing-tutorials/integrating-dxo-photolab-and-lightroom/)
        Whalley meent dat bestanden uit verschillende camera’s vragen om verschillende RAW-convertors, en dat LR niet de beste convertor is voor MFT bestanden (zelf gebruikt hij voor zijn Fuji bestanden weer wat anders). De technische kant is voor mij onbegrijpelijk, maar wat ik op mijn scherm zie is heel duidelijk.
        Voor sommige fotografen is DxO denk ik dus wel ergens goed voor. Kost wel wat maar ze hebben vaak kortingsacties.

  1. Topaz Denoise is voor mijn misbaar geworden. In bovenstaand voorbeeld wordt het wel totaal verkeerd gebruikt.
    De Denoise AI sectie kan voor 90% van de situaties gebruikt worden. Wel worden instellingen op de hele foto toegepast. Door de AI-module herkent het programma nazettend veel scenario’s.
    Wil je het toch selectief bewerken, dan maak je het best meerdere exports om ze dan te layeren in Photoshop of Affinity Photo.
    Ook handig: vooraleer het in Topaz Denoise te laden, zet de verscherping in Lightroom uit (=op nul zetten). Gebruik de verscherping van Topaz Denoise , die trouwens ook uitstekend is.

    1. Hmm…volgens mij is het gebruikt zoals je het moet gebruiken, elk van de drie opties heeft een beschreven scenario waarin dat het beste zou werken. En eerlijke gezegd leverde Denoise AI voor deze foto geen beter resultaat op. Ik vond de ruisreductie te agressief en de verscherping ter correctie te grof. Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

19 reacties

    1. Helaas is dat programma verder nergens goed voor 😉 De nieuwe DxO Pure Raw kan een goede optie zijn, maar er is niets in te stellen en je moet er een nieuwe DNG voor aanmaken.

      1. Onlangs kwam ik bij DxO Photolab uit door de site en videos van Robin Whalley, die de software m.n. de raw convertor aanraadt specifiek voor micro four thirds gebruikers. Ik fotografeer al jaren met Olympus, zijn verhaal was erg overtuigend, en ik heb DxO via de plugin route in LR geprobeerd. Het resultaat is verbluffend. (Uitleg hier: https://lenscraft.co.uk/photo-editing-tutorials/integrating-dxo-photolab-and-lightroom/)
        Whalley meent dat bestanden uit verschillende camera’s vragen om verschillende RAW-convertors, en dat LR niet de beste convertor is voor MFT bestanden (zelf gebruikt hij voor zijn Fuji bestanden weer wat anders). De technische kant is voor mij onbegrijpelijk, maar wat ik op mijn scherm zie is heel duidelijk.
        Voor sommige fotografen is DxO denk ik dus wel ergens goed voor. Kost wel wat maar ze hebben vaak kortingsacties.

  1. Topaz Denoise is voor mijn misbaar geworden. In bovenstaand voorbeeld wordt het wel totaal verkeerd gebruikt.
    De Denoise AI sectie kan voor 90% van de situaties gebruikt worden. Wel worden instellingen op de hele foto toegepast. Door de AI-module herkent het programma nazettend veel scenario’s.
    Wil je het toch selectief bewerken, dan maak je het best meerdere exports om ze dan te layeren in Photoshop of Affinity Photo.
    Ook handig: vooraleer het in Topaz Denoise te laden, zet de verscherping in Lightroom uit (=op nul zetten). Gebruik de verscherping van Topaz Denoise , die trouwens ook uitstekend is.

    1. Hmm…volgens mij is het gebruikt zoals je het moet gebruiken, elk van de drie opties heeft een beschreven scenario waarin dat het beste zou werken. En eerlijke gezegd leverde Denoise AI voor deze foto geen beter resultaat op. Ik vond de ruisreductie te agressief en de verscherping ter correctie te grof. Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: