Menu

Onderdeel van Pixfactory

Voor en na: fotobewerking bij dierenfotografie

In de voorgaande 57 (!) artikelen heb je veel tips gekregen over hoe je bepaalde bewerkingen kan uitvoeren. Die tips en bewerkingsmogelijkheden staan op zichzelf en niet elke foto heeft elke bewerking nodig. Het is uiteindelijk de kunst voor jezelf te beoordelen welke bewerkingen een foto nodig heeft om er het maximale uit te halen en een resultaat te bereiken dat laat zien wat jij voor ogen had. De komende artikelen probeer ik je mee te nemen in dat proces. Ik zal dat doen aan de hand van een voor- en na foto, waarbij ik bespreek welke bewerkingen ik op de foto heb losgelaten en waarom. We beginnen met een wildlife-foto en alle bewerkingen doe ik in Lightroom.
fotobewerking bij dierenfotografie
FOTO NA: Met slechts vijf kleine aanpassingen en een minuut werk laat de foto zien wat ik er mee wilde tonen. Fotograaf: Marijn Heuts
FOTO VOOR: De foto staat in de grondverf, maar is nog verre van af.
FOTO VOOR: de foto staat in de grondverf, maar is nog verre van af. Fotograaf: Marijn Heuts

Ja, een slak is ook wildlife en de principes die ik hieronder behandel, kun je op heel veel wildlife foto’s loslaten. Behalve een kleine aanpassing van het contrast en het aanpassen van de schaduwen en hoge lichten was er met deze foto nog niets gebeurd.

De stappen voor het bewerken van de foto

Ten eerste wil ik de foto iets kantelen. Want ondanks dat ik een waterpas gebruikte lijkt de foto scheef te staan door de wisselende hoogte van de vegetatie in de achtergrond.

Actie (1) is dus het linksom roteren van de foto in Lightroom.

Actie (2) betreft het donkerder maken van de lucht. Alle details zitten erin, maar de heldere lucht trekt te veel aandacht. Met een grijsverloopfilter in Lightroom maak ik de lucht een halve stop donkerder. De foto is nu over het hele beeld qua helderheden in balans.

Actie (3) is de witbalans. De foto oogt wat ziekelijk, dus moet de temperatuur omhoog van 5000K naar 6000K en de groen-magenta schuif mag ietsje meer naar magenta. Omdat er geen neutraal witte, zwarte of grijze delen in de foto zitten, kan ik dit volledig op het oog naar smaak doen.

Stap (4) is de belangrijkste. Ik wil namelijk meer de nadruk leggen op de slak en de ronde vorm die deze heeft gevreten in de kool. Een standaard vignet werkt altijd vanuit het midden, en is hier daarom niet geschikt. Bovendien wil ik niet alleen een helderheidscontrast creëren, ik wil ook een warm-koud contrast maken. Dus maak ik met het radiaalfilter een ovaal om de slak. In dat ovaal trek ik de belichting een beetje op, en maak ik de witbalans zo’n vijf puntjes warmer.

Het effect is nog niet heel groot, maar als ik verder ga oogt het onnatuurlijk. Daarom dupliceer ik het ovaal, maar nu bewerk ik alles buiten het ovaal. Ik druk de belichting een halve stop en maak de witbalans vijf puntjes koeler. Opnieuw is het geen grote verandering, maar de ovalen samen zorgen dat mijn slak een hele stop lichter, en 10 puntjes warmer, wordt dan alles er omheen. Deze ‘truc’ kun je heel vaak toepassen: in plaats van een grote aanpassing van een deel van de foto, knip je de aanpassing in twee en werk je in beide aanpassingen een andere richting op!

LOKALE AANPASSINGEN: De vier lokale aanpassingen, waarbij je hier de aanpassingen binnen het ovaal ziet.
LOKALE AANPASSINGEN: de vier lokale aanpassingen, waarbij je hier de aanpassingen binnen het ovaal ziet. Fotograaf: Marijn Heuts

Met een tweetal verloopfilters vanuit de hoeken linksonder en rechtsonder maak ik die hoeken iets donkerder en minder verzadigd. Nu gaat alle aandacht naar de plek waar ik die wil hebben: de slak en diens maaltijd.

Als laatste actie (5) ga ik naar het HSL-paneel. Daar verzadig ik enkel de oranje en rode tinten en licht de oranje tinten tevens iets op. Hiermee geef ik de slak nog wat extra kleur, maar de groene omgeving niet.

3 reacties

  1. De bewerkingen zoals hier beschreven geldt enkel voor de foto in dit artikel en zijn daarmee niet algemeen toepasbaar en dienen enkel als een voorbeeld.
    Elke foto is anders, ander onderwerp, andere lichtomstandigheden, andere compositie.

    1. Uiteraard, dat is nogal een open deur. Maar er staat ook dat de technieken die gebruikt zijn op heel veel dierenfoto’s toegepast kunnen worden. Het gaat dan met name om de basisoptimalisatie, en het nadruk leggen op je onderwerp.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

3 reacties

  1. De bewerkingen zoals hier beschreven geldt enkel voor de foto in dit artikel en zijn daarmee niet algemeen toepasbaar en dienen enkel als een voorbeeld.
    Elke foto is anders, ander onderwerp, andere lichtomstandigheden, andere compositie.

    1. Uiteraard, dat is nogal een open deur. Maar er staat ook dat de technieken die gebruikt zijn op heel veel dierenfoto’s toegepast kunnen worden. Het gaat dan met name om de basisoptimalisatie, en het nadruk leggen op je onderwerp.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: