Willem Mourik
“Zien is meer dan kijken”
Pakkende ondertitel aan je foto. “Oud en nieuw”. Klopt helemaal, we zien hier de resten van vorig jaar welke inmiddels worden ingehaald door het nieuwe blad van dit voorjaar. De natuur sterft af en keert terug, een (hopelijk) eeuwigdurend proces door de seizoenen heen. Mooi gezien!
Check het kader
Net als bij landschapsfotografie heb je bij macro- of detailfotografie ook te maken met lijnen. Lijnen leiden je door het beeld, helpen de kijker met de virtuele wandeling door de foto heen. Er zit hier een hele duidelijke lijn in, namelijk het takje waar nieuw en oud elkaar op ontmoeten. Echter, die lijn komt niet alleen mooi het beeld in leidt mij door het beeld… hij leidt mij ook het beeld weer uit. En dat laatste is jammer, want nu blijf ik niet in je beeld hangen, ik verdwijn rechts het beeld weer uit. Dat heeft vooral te maken met het feit dat rechts het laatste blaadje precies uit het kader steekt. Links zit het eerste groene blaadje mooi binnen het kader. Probeer tijdens of na afloop van de foto altijd even het kader te bekijken van je foto om te kijken of er niet belangrijke elementen precies worden afgesneden (zoals hier) of juist extra elementen het beeld in komen die er wellicht niet in horen.
Achtergrond
Ik zeg vaak “bij een macrofoto is de achtergrond het allerbelangrijkste”. Die hoeft overigens niet klinisch vlak te zijn, er mag best wat in gebeuren, maar hij moet niet storen of aandacht opeisen van het onderwerp. In deze foto vind ik een mooie balans tussen scherpte en onscherpte, je ziet duidelijk dat er rechtsonder nog een blaadje van dezelfde soort struik zit maar dat is zó onscherp dat het geen aandacht opeist. Daarbij is scherptediepte het toverwoord. Je hebt hier gekozen voor 300mm met f/8.0. Prima combinatie hoewel ikzelf wellicht zelfs nog iets lager was gegaan met mijn diafragma om de achtergrond nóg iets onscherper te maken. Verder had ik graag gezien dat het blaadje in de achtergrond helemaal los was geweest van de dode resten, nu raken ze elkaar net.
Tegenlicht
Bij zon is de verleiding om met het mooie tegenlicht te werken altijd heel groot, het benadrukt het zonnige. Toch zie je dat tegenlicht niet alleen heel hel is (kleuren worden al snel erg flets) maar door het hoge contrast heb je ook snel last van uitbijten van de hooglichten of dichtlopen van de donkere tinten. En dat kan wel eens zonde zijn als het gaat om het frisse groen. De meest intense kleuren krijg je in de schaduw (neem bijvoorbeeld een witte paraplu mee om het licht mooi vlak te maken), maar gelukkig zijn de camera’s tegenwoordig zó goed dat je ook met tegenlicht nog allerlei nabewerking kan doen. Zo heb ik de hooglichten een beetje teruggebracht waardoor het groen wat frisser en intenser wordt en heb ik een andere uitsnede gemaakt (19:6) waardoor de brede lijn wat meer wordt benadrukt en we nu de leegte boven en onderen wat kwijt zijn.
Kun je hier wat mee?
Ingrid Op den Buijs
Compleet verhaal
Ja, daar zijn ze weer. Voorjaar is niet alleen bloeiers, maar ook de trek van alle kikkers en padden naar de stilstaande watertjes… met vele fotografen in het kielzog. Soms zijn ze schuw, soms mag je heel dichtbij zoals Ingrid hier mocht. Wat is dat genieten. Zeker de combinatie van een parend stelletje met het dril. Dan vertel je een verhaal, de paring en de uitkomst.
Scherptepunt
Elke foto heeft een natuurlijk punt waarop je scherpte zou verwachten. In dit geval is dat het oog van de bovenste kikker. De scherpte ligt echter op de onderste kikker waardoor het oog van de bovenste net buiten het scherptedieptegebied valt. Ondanks dat er dus wel degelijk scherpte in de foto zit komt hij alsnog onscherp over, puur omdat het scherptepunt niet daar ligt waar je hem op natuurlijke wijze zou verwachten, namelijk dat wat als eerste de aandacht trekt zoals het oog.
Je vraag naar de compositie
Je vraagt mij rechtstreeks naar de compositie, je stelt dat je nog niet tevreden bent, maar ik mis juist waar je dan niet tevreden over bent. Gelukkig geef je wel een hint… standpunt. De combinatie van kikkers met dril krijg je niet door nog veel lager te gaan met je lens. Toch is mijn gevoel altijd… zoek ooghoogte op. Voor mij is deze foto nog ’teveel van boven’ waardoor ik schuin op de kikkers kijk. Door nog lager te gaan, kom je meer opzij en kruip je als fotograaf en kijker meer in de leefwereld van de kikker. Ik zou dus proberen om de lens echt vlak boven het wateroppervlak te houden (er even van uitgaande dat dat natuurlijk ook kon hier, dat kan ik nu niet zien).
Verder kies je voor een staande foto terwijl ikzelf voor een liggend beeld zou hebben gekozen. Ik mis nu links een groot deel van de kikkers waardoor de foto voor mij links en rechts wat krap aanvoelt. Daartegenover staat dat bovenin het beeld allemaal informatie (lees: takjes en sprietjes) staat die wel mijn aandacht opeist door vooral de kleur, maar eigenlijk niets aan het beeld toevoegen. Ook die was je kwijt met een liggend beeld. Zeker die twee sprietjes die boven het dril steken zou ik op een of andere manier proberen weg te buigen. Die storen mij helaas wel.
Je vraag naar de beeldbewerking
Ik ben van mening dat je een goed beeld met nabewerking kan perfectioneren, maar een beeld moet wel in het veld optimaal gemaakt zijn. Ik heb geprobeerd je beeld iets na te bewerken zodat hij voor mij wat beter overkomt, maar de hierboven beschreven tips over de compositie blijven gestand. Ik zou die eerst uitvoeren vóór je gaat perfectioneren achter de computer.
Wat ik heb gedaan is een andere uitsnede (vierkant ipv portrait) zodat ik nu alle sprietjes kwijt ben, beide storende sprietjes heb ik even snel (nog niet perfect) weggehaald. Daarmee blijft voor mij de pure essentie van het beeld – kikkers en dril – over en krijgt de volle aandacht. Ook heb ik de schaduwpartijen iets opgelicht en de hooglichten wat teruggebracht voor een mooiere lichtbalans. Helaas valt door deze uitsnede de onscherpte van het oog nu wel meer op.
Ik hoop hiermee je vragen wat beantwoord te hebben, toch?
5 reacties
Beste Johan,
Dank voor je fotobespreking, blij verrast ermee.
Kan je hier wat mee? vraag je aan mij. Ja, met je opmerkingen kan ik wat mee.
Zien is meer dan kijken
Pakkende titels verzinnen voor een foto is een crime, bij deze gelukt, meestal zijn mijn titels cryptisch c.q. niet te begrijpen. Anderzijds probeer ik als natuurgids mensen bij te brengen, dat zien meer is dan kijken. Hier dus eigenlijk een dubbele titel.
Check het kader
Niet opgelet bij het uitlopen van het “leidend” lijntje. Er was voldoende ruimte in de basisfoto om breder te kaderen.
Achtergrond
Detail dat stekel op voorgrond blaadje op achtergrond raakt was mij ontgaan. Gaat men dan een beetje poetsen of niet?
Ja diafragma had groter kunnen zijn, maar ik neem niet altijd de rust om alle tijd te nemen. Goede tip.
Tegenlicht
Blijft lastig om hooglichten en schaduwen op een juiste wijze te corrigeren, maar is ook persoonlijk, zie eerdere reactie op de site.
Uitsnede 16:9 mee eens, na een mentorcursus en creatieve technieken workshop fotografie wat breder gaan toepassen, weg van een “starre” invulling van standaard formaat, in deze niet alert geweest om toe te passen.
Met een gemeende knipoog: willem is met 2 els, geen boomsoort bedoelende.
Mijn dank nogmaals.
Hallo Johan,
Hallo Johan, De uitsnede die je gemaakt hebt van de foto van Willem is heel passend. Het beeld mist voor mij wel een stukje frisheid van de lente omdat het somberder is geworden. Ik zou hoogstwaarschijnlijk de hooglichten op de blaadjes iets hebben getemperd. Zijn er nadelen aan dat idee?
totaal niet, ik kan slechts aangeven wat ik zou doen en het is prima om andere wegen te bewandelen. Graag zelfs, anders zouden we allemaal dezelfde foto maken. Dus dank voor je reactie!
Beste Johan,
Hartelijk dank voor deze kritische blik. Het exact bepalen van het scherptepunt vind ik soms nog lastig. Dat blijkt hier weer. Ik weet nu in ieder geval dat ik volgend jaar een ruimere sloot op moet zoeken zodat ik een lager standpunt aan kan nemen. Bedankt!
dank je wel voor je reactie en fijn dat je er wat aan hebt. Veel suces verder!